Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1390 ggr
n-athalie
2012-11-27 18:19

Känner ni er normala?

Som rubriken lyder undrar jag om ni känner er som alla andra? är vi som alla andra?

trött på att folk pratar med en som om man inte förstår någonting.

Annons:
Zaphix
2012-11-27 19:03
#1

Beror nog på vad det är för situation. Oftast känner jag mig nog som alla andra faktiskt, vilket är otroligt skönt.

Försöker att inte reflektera så mycket över olikheterna mellan mig och andra, gör mig inget gott att veta dom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-11-27 19:22
#2

Spelar ständigt normal, vilket tycks lyckas relativt hyfsat för det mesta.

Men i själ och hjärta vet jag ju, att jag inte är normal. Behöver ständigt den där reträtten till ensamheten, enskildheten, för att komma till sans igen efter en "normal-resa"…

zatanica
2012-11-27 22:09
#3

Jag är fullkomligt normal, det är dom andra som är konstiga Tungan ute

Det har jag tyckt sålänge jag kan minnas.

http://www.youtube.com/watch?v=NPhlIynzcTE

blackfriday
2012-11-27 22:20
#4

Jag känner mig inte som andra, men samtidigt inte heller konstig.

Caf_Roy
2012-11-28 08:55
#5

I mitt umgänge är "normal" snarare något av en förolämpning.

Men visst, jag kan passera som normal om jag har lust, även om jag har svårt för att smälta in i mängden.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rebellkatten
2012-11-28 15:58
#6

Nä, känner mig alltid som det udda fåret i flocken. =/ Förutom med vissa delar av familjen.

Annons:
blackfriday
2012-11-28 17:58
#7

Det är bara bra att vara udda. Normala människor är tråkiga och stela.

CajsaBajsa2
2012-11-28 18:22
#8

Nix, inte det minsta. Eller ja, kanske ibland om jag ser nån film med jätteudda människor med massa konstiga jobbiga problem.

Rebellkatten
2012-11-28 19:40
#9

Menar det som att jag alltid känner mig lite udda. Det har inget med att göra om jag är bekväm eller inte med personer eller situationer.

Mina reaktioner och mina val av saker är alltid "fel" och "konstiga". Jag kan aldrig gilla samma spel som alla andra gillar  eller samma mat eller musik eller vad som helst. Det gör mig inget. jag är bekväm med vem jag är, men jag känner mig alltid udda. ^_~  Om kaffet smakar blä tyckte de andra som fikade med mig att det var gott… osv.. osv..

Om jag pratar om tevespel, så är det aldrig någon annan som ens vet vilka spel det är (Mitt favoritspel är Disgaea-serien). Jag är nördig. men inte på "rätt" saker. Har aldrig någon att dela min nördighet med =D

Som exempel; "alla" älskar Game of Thrones. jag tyckte böckerna var tråkiga och har därför inte sett serien.

[Varulv]
2012-11-28 21:18
#10

#9 Det är väl en sak om ens perception samt ens "smak" inte går in i de gängse leden - det vet jag förresten fler än du som är på det viset.

Men själv - och jag skyller det på aspergern - så är jag udda socialt. Jag passar helt enkelt inte in i de "normala" korridorerna. Behöver min egen linje. Finner i princip ingen som jag kan dela den linjen med. Så därför mår jag bäst på mitt eget "kontorsrum".

Rätt enkelt egentligen… Obestämd

blackfriday
2012-11-28 21:50
#11

Jag var på en tillställning med "normala" människor nyss.

Alla ville ha ordet, och det snackades om deltagarna i Bonde söker fru, ekonomin i USA, tunnelbygget i Hallandsåsen, sjukvårdskostnader m.m.

Jag satt bara tyst för mig själv och tänkte "skjut mig för fan".

Hur orkar man bry sig? Jag fattar det inte. Jag hade fått supa mig riktigt full och/eller ta droger för att kunna delta i deras samtal och passera som normal.

Zaphix
2012-11-28 22:08
#12

#11: Vad bryr du dig om då?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

blackfriday
2012-11-28 22:13
#13

#12: Jag vet inte. Har aldrig något att säga, utan får spela intresserad av att snacka om helt sjukt ointressanta saker med samma engagemang som de flesta har.

Om något jag verkligen vill kommer på tal, då kan jag vara naturligt intresserad. Som tex köpa en bil jag verkligen vill ha av någon osv.

Annons:
Smålänning
2012-11-29 07:24
#14

Känner mig inte normal..

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Rebellkatten
2012-11-29 12:32
#15

#10: Menade alltså att eftersom jag aldrig gillar samma saker som andra inte har några beröringspunkter i det sociala samspelet. Alltså, har inget att prata med andra om på samma sätt som när de pratar om "bonde söker fru. Vilket gör att jag sitter tyst och inte "har några åsikter"

Men jag känner mig också lite udda eftersom jag behöver mycket mer struktur, tystnad och andra saker som "normala" inte behöver när det ska jobbas.

Jag orkar inte med stressen det blir när det händer 100 saker på en gång. T ex det kommer 2 besök samtidigt, jag pratar med mina kollegor om något och telefonen ringer samtidigt.Men på jobbet kan jag i alla fall hitta någon sorts trygghet i att jag vet hur det funkar där och de som ringer inte vet. Men att presentera mig och få folk att känna sig hemma när de ska komma och titta är lite. Svårt. =/

I andra sociala sammanhang är det också jobbigt. Jag har svårt att småprata med folk på fester eftersom jag aldrig vet på vilken nivå man ska lägga saker inför nya personer, är lite dålig på att fråga dem "rätt" saker och kan glömma att fråga tillbaka som man "ska" göra i ett samtal.

(blablablabla, vill alltid förklara mig för mycket. )

blackfriday
2012-11-29 13:10
#16

Rebellkatten skall beläggas straffansvar för avvikande beteende.

Påföljden bestäms av blackfriday till fängelse i 18 månader. Skadestånd skall utgå till blackfriday, med ett belopp av 367.800 kronor.

Rebellkatten skall på grund av kollisionsfara kvarbli i häkte, tills dess att domen vinner laga kraft. Fulla restriktioner föreligger.

Domen kan ej överklagas.

CajsaBajsa2
2012-11-29 13:26
#17

#13 skrivetav blackfriday

Så där är det för mig med. Kallprat eller sånt där "normalt" snack om sånt som är "aktuellt", det är lika intressant som att prata om vädret. Däremot tycker jag om att prata om djupa och verkligen intressanta saker. Prata på riktigt liksom, inte bara ytligt tjafs om vad som går på tv eller vad man ska göra i helgen.

blackfriday
2012-11-29 13:34
#18

CajsaBajsa

mm precis så känner jag också

[Varulv]
2012-11-29 15:38
#19

#15 Det där med att veta vilken "nivå" man ska lägga sig på i olika sociala sammanhang, det kan även jag uppleva som lite grann av ett problem i bland.

Senast helt nyligen då jag satt vid en lunch med ett gäng kollegor, av vilka jag kände vissa lite mer, andra lite mindre (och en del inte alls). Jag är van vid att man kollegor emellan pratar om yrkesämnet på ett tämligen initierat sätt, för ömsesidigt utbyte, men här trevades det försiktigt. Jag tolkade det (felaktigt) som att jag skulle lägga mig på en lägre nivå beträffande utsagor, men insåg så småningom att vad de andra höll på med, var ett slags positionering, de drog liksom sina schackdrag på något vis. I det spelet var jag givetvis helt utanförstående.

Och ofta i sådana sammanhang - när jag märker att de andra spelar ett socialt spel - så brukar jag till slut slänga något riktigt dräpande i ansiktet på de andra (således tar till ett mycket grövre artilleri än de andras bordsfyrverkerier…), typ: utifall samtalet rör var man har varit ute och rest, så kan jag dra till med någon riktig värstingresa, (som jag i och för sig faktiskt gjort) - vilken "bevisar" att jag minsann är den överlägsne globetrottern i sällskapet.

Detta är ett (plumpt) beteende som jag inte mår bra av själv, men det bara slinker ur mig, gång på gång… Foten i munnenObestämd

Admantine
2012-11-30 00:19
#20

Jag är tack och lov inte "normal". Det verkar vara så himla trist att vara som alla andra. Jag har alltid tyckt att de är ytliga och pratar ointressant dödsnack. Sen finns det naturligtvis undantag, men de är förvånansvärt få…

Annons:
Rebellkatten
2012-11-30 10:36
#21

#16 Är det okej om häktet är min soffa och betalning kan göras med pärlplattepärlor? ^_~

Upp till toppen
Annons: