Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3151 ggr
[Varulv]
11/29/12, 8:59 PM

Vilket temperament?

Från antiken kommer läran om de fyra temperamenten. Dessa ansågs uppkomma genom dominans av någon av de fyra kroppsvätskorna

  • blod (sa'nguis)
  • gul galla (chloe')
  • slem (phle'gma)
  • svart galla (me'laina)

Därav beteckningarna på de fyra temperamenten

  • det sangviniska (blodets dominans): Livligt, växlande, sorglöst.
  • det koleriska (gula gallans dominans): Hetsigt, hetlevrat.
  • det flegmatiska (slemmets dominans): Trögt, lugnt och sävligt, senfärdigt och föga stark i sina känslorörelser, likgiltigt.
  • det melankoliska (svarta gallans dominans): Mycket känsligt, med långsam och djup reaktion.

Min fråga till dig är nu givetvis till vilket av de fyra temperamenten du tillerkänner dig mest? Tungan ute

Själv känner jag mig nog som en flegmatiker, skulle jag tro… Obestämd

Annons:
Honestyisdead
11/29/12, 9:09 PM
#1

De där orden säger mig ingenting.

Izziegirl
11/29/12, 9:37 PM
#2

Jag är allt annat än flegmatisk :))

Kanske mest sangvinisk melankoliker ;)

blackfriday
11/29/12, 11:06 PM
#3

Orden säger mig ingenting heller.

Ofta uttråkad, arg men kan bli uppspelt ibland.

JohannaEkroth
11/29/12, 11:50 PM
#4

Nu kanske det blir lättare för er. Mig med. Förstod ingenting jag heller. Tack för Wikipedia!

Valulv, jag klistrade in betydelser i översta inlägget så att vi andra också förstår. FlörtCool

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
11/29/12, 11:57 PM
#5

Har ingen aning, tycker inte jag känner igen mig någonstans. Men kanske i:

det melankoliska (svarta gallans dominans): Mycket känsligt, med långsam och djup reaktion.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Rebellkatten
11/30/12, 10:40 AM
#6

Melankolisk flegmatiker kanske. Men inte likgiltig alls.

Annons:
[Varulv]
11/30/12, 2:31 PM
#7

Nej, sedan du klistrade in betydelser, Höstis, så vill även jag göra en liten reservation för "likgiltighet" - känner mig alls inte likgiltig.

(P.S. Det fanns en pedagogisk tanke bakom att inte lägga in betydelser… Jag tänkte mig att det skulle väcka läsarens nyfikenhet, så att hen, i händelse av intresse, skulle göra sin research och på så vis bli "påläst" därmed lite kunnigare än förut. D.S.)

CajsaBajsa2
11/30/12, 7:35 PM
#8

Jag tycker det är svårt att säga bara en, det ändras ju lite också. Men jag skulle nog säga melankolisk.

#7 skrivetav Varulv

Det här har inte alls med saken att göra, men jag blev faktiskt förvånad över att du, Varulv, använder ordet "hen". Du som är så väl bevandrad i språket och vet så många ord trodde jag nog snarare skulle höra till dem som säger "den". Om du har tankar om det skulle det vara intressant att få ta del av dem, eller så kanske du bara använder ordet utan att tänka på det.

[Varulv]
11/30/12, 8:59 PM
#9

#8 Häh! Glad 

Jag var nog en av de allra första skulle jag tro att börja använda ordet "hen". Insåg tämligen omgående fördelarna med det.

Samtidigt kan man - särskilt i lokalpressen - läsa insändare efter insändare med hatisk inställning till detta nya ord. Och inte bara insändarskribenter förresten - språkvårdare i rikspressen med, som inte vill acceptera denna form av jämställdhet… Mycket bekymmer tycks det ha vållat gemene man detta lilla ord… ObestämdGuld i mun

Admantine
12/1/12, 1:37 AM
#10

Flegmatisk men inte likgiltig stämmer nog bäst på mig

blackfriday
12/1/12, 8:25 AM
#11

Hen låter så jävla fult, och får inte användas någongång.

Det enda rätta alternativet är att använda h*n.

CajsaBajsa2
12/1/12, 9:33 AM
#12

#9 skrivetav Varulv

Tack för dina tankar. Själv tycker jag mest det är onödigt. Förutom ev. för de människor som föds som något slags mellanting mellan man och kvinna.

#11 skrivetav blackfriday

Hur utalar du det? Tungan ute Varför inte "den"? Vilket ju syftar till den personen, karaktären, människan… eller ibland "det", det barnet t.ex.

CajsaBajsa2
12/1/12, 10:50 AM
#13

Förlåt, det ska inte bli någon hen-debatt. Jag är bara nyfiken på att förstå folk och få andras vinklar på saker och ting. Om det är nån som vill snacka vidare om hen kan vi starta en egen tråd till det.

Annons:
blackfriday
12/2/12, 1:00 AM
#14

Jag säger i så fall den, eller personen osv.

Hen låter så jääävla fult så jag ryser.

Skriver jag blir det h*n.

Och givetvis gäller det när det inte passar att skriva om det är en han eller hon.

Människor är han eller hon. Det finns inga könslösa personer.

Antingen föds man som man eller kvinna.

[Joanna76]
12/3/12, 6:52 PM
#15

#14 gillar inte det ordet heller.

Är nog kolerisk… Skrattande

CajsaBajsa2
12/3/12, 7:36 PM
#16

Jag har en intressant tanke. Jag frågade min kroniskt sjuke man vilken han skulle säga att han är. Han sa att innan han blev sjuk var han mest som det sangviniska, men efter han blev sjuk det flegmatiska. Jag tänkte att om han levde "förr i tiden" skulle doktorn kanske säga att hans sjukdom beror på att han har för mycket slem i kroppen och att han därför skulle må bättre om han snöt sig oftare. Skrattande

JohannaEkroth
12/3/12, 7:55 PM
#17

Och jag kan inte äta fet mat, då pajjar magen och gallan bryter väl ned fettet…

Intressant tanka, Cajsa.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
12/3/12, 9:43 PM
#18

Ja, samma var det nog för mig, kan jag tro… Obestämd

I ungdomen sangvinisk; med åldern allt mer gubbslem som anrikas i kroppen…

- Men gul galla kan möjligen gå an - fast svart galla låter inte så bra det heller…

Aja. Glad

Nolltvåfyratre
12/14/12, 4:03 PM
#19

Sangvinkolerisk ;)

Admantine
12/21/12, 1:27 AM
#20

Hen är ett mycket bra ord! Och så kan jag upplysa om att det finns faktiskt de som föds som hemafroditer… *kunde inte låta bli*

Annons:
IsabellAJ
12/21/12, 11:45 AM
#21

Kan man vara en blanding av alla? tycker inte att jag passar in i en utan i åtminstone 3…

[Varulv]
12/22/12, 6:05 PM
#22

#21 Jo, visst kan man det. De flesta människor har säkert en balans mellan alla fyra, skulle jag tro. Men många tenderar också åt ett eller annat håll.

Upp till toppen
Annons: