Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2880 ggr
Smålänning
2012-11-30 11:26

Svartpeppar och adhd??!

En vän till mig sa att hennes vän blev tillsagd av en läkare att den skulle undvika svartpeppar, för att det skulle vara som socker. Någon som vet nåt om det??

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
CajsaBajsa2
2012-11-30 13:23
#1

Vad är det med socker?

Smålänning
2012-11-30 13:54
#2

Att svartpepparn skulle ge samma dåliga effekt som socker ger.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
2012-11-30 16:26
#3

Ja det förstod jag, men vad är det för dålig effekt som socker ger?

Smålänning
2012-11-30 17:17
#4

Du skojar med mig? Trodde flesta vet att socker är dåligt… Men Googla då t ex på" ADHD och socker" och liknande så hittar du en del svar. Nog bra att veta om du inte vet vilka dåliga effekter socker ger på alla människors hälsa och psyke.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Sanni87
2012-11-30 18:57
#5

Hoppas den läkaren va ute och cyklade i sitt påstående, jag ÄLSKAR svartpeppar :D

CajsaBajsa2
2012-11-30 19:21
#6

#4 skrivetav Smålänning

Ursäkta, jag rörde ihop det. Jag vet massor av dåliga grejer med socker och försöker äta så lite som möjligt (själv får jag bl.a. väldigt lätt ont i huvudet av socker), men jag fick för mig att det handlade om just ADHD. Jag har hört vissa säga att man blir mer hyper av socker och så, men jag vet inga fakta liksom. Har inte heller brytt mig om att ta reda på mer eftersom jag redan försöker undvika socker.

Glad

Annons:
Smålänning
2012-11-30 19:49
#7

Jaha jag trodde att du inte alls visste.. Men ADHD och kolhydrater ska inte gå ihop. Jag försöker äte så lite som möjligt. Men när man söker står det överallt att man ska undvika socker om man har ADHD.. Står mkt annat som gäller alla människor oxå. Socker förstör nog mer än vad vi tror. Jag tycker det låter jääättekonstigt att svartpeppar inte ska vara bra för ADHD.. Skumt!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[Varulv]
2012-11-30 21:21
#8

Jag har Asperger och är, liksom #5 Sanni87 en sann svartpepparälskare. Köpte till och med en riktigt fin pepparkvarn (svindyr!) härom året, just för ändamålet.

Ej har jag upplevt några negativa effekter av pepparn ifråga, snarare då det motsatta - ett ökat välbefinnande… ObestämdFlört

Älskar även grönpeppar och rosépeppar. Men inte kryddpeppar så mycket (fast den är visst inte någon äkta peppar?)

Kanske absoluta favoriten var förut szechuanpeppar. Tyvärr slutade livsmedelshallarna här på orten att tillhandahålla den i sina sortiment, så dädan efter vet jag då rakt inte var jag ska kunna få tag på den…

- Kanske någon annan som vet någon tillförlitlig och bra szechuanpeppardetaljist…? ObestämdTungan ute

Wide Awake Dreamer
2012-11-30 22:18
#9

Börjar med min vanliga brasklapp: jag har ju inte fått någon ADHD-diagnos ännu men… jag har aldrig märkt någon effekt av vare sig svartpeppar eller socker. Jo visst, äter jag kopiöst med socker under en dag så blir jag väldigt slö, men en dag som idag, då jag ändå stoppat i mig ganska mycket kolhydrater, mer än vad jag borde men ändå inget överintag, så känner jag inte av något särkilt, jag är hur avslappnad och lugn som helst. Personligen tror jag att rädslan för socker är lite överdriven. Vad gäller svartpepparen har jag aldrig hört det förut. Det skulle vara intressant att veta vad den där läkaren grundar det på. Han behöver ju inte ha rätt bara för att han är läkare…Tungan ute

mayolica
2012-12-02 23:29
#10

Det där med socker och ADHD vet jag inte riktigt om jag tror på? för mycket socker har väll aldrig varit hälsosamt för någon oavsett om man har ADHD eller inte,nej jag tror mer att det är individuelt vad olika personer tål och inte tål…. Jag är tex väldigt alergisk mot kanel,men det måste inte betyda att alla som har  ADHD inte tål kanel?

~ mayolica ~

[hannahwolgast]
2012-12-03 03:29
#11

# 10 ge barn godis innan läggdags? nej,det går inte ihop. (tycker jag)

jag själv har aldrig kunnat dricka obóy eller tee med socker i på kvällen, för jag blir huuuuur pigg som helst… som idag, ett glas obóy, klockan är halv 4 på morgonen :) hehe

jag tror iallafall på detta med socker + ADHD

mayolica
2012-12-03 09:33
#12

Jag tror inte heller att det är så hälsosamt att ge godis till barn på kvällen innan läggdags?jag är själv uppväxt med att det inte var nyttigt med godis,och att man inte skulle äta godis för nära läggdags. Men det var ju andra tider då,man åt inte godis så ofta och mycket. Sött o frukt  tycker jag hör mest hemma  åt frukosthållet och efter maten,men det är inget jag kopplar ihop med adha.

~ mayolica ~

[hannahwolgast]
2012-12-03 19:42
#13

godis, frukt, obóy vad som helst som är sött kan inte jag äta eller dricka på kvällen om jag nu inte vill vara uppe hela natten dvs. men det är nog inte samma för alla, så r det för mig iaf :p

Annons:
Jennix
2012-12-04 18:10
#14

Alla reagerar nog inte likadant på socker eller något alls, men för mig är det som knark.

Är grymt beroende av det, blir alldeles hög av det. Tog flera år innan jag förstod det själv, men andra hade märkt hur jag reagerade på socker långt innan jag läste om sockerberoende - och nu när jag utreds för ADHD så verkar ju det passa in också, att jag ska undvika socker för att jag blir hysterisk och hög av det. Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mysan59
2012-12-06 11:46
#15

Har aldrig hört talas om att svartpeppar skulle ha nåt med ADHD att göra.

Att socker (för mycket) inte är bra för alla, men speciellt kanske för ADHD:are kan jag förstå, eftersom det kan göra en del mer hyperaktiva,men svartpeppar? Obestämd

Smålänning
2012-12-06 12:53
#16

Nä, jag fattar inte heller? Därför jag la upp tråden.. Tycker det är skumt:/

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Mysan59
2012-12-06 17:09
#17

Men - det finns så många "konstiga" läkare, så jag blir inte jätteförvånad :)

mayolica
2012-12-06 17:34
#18

jag tycker att du ska be läkaren förklara exakt vad han menar med att svartpeppar är ungefär som socker?

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: