Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 2993 ggr
Honestyisdead
12/3/12, 10:29 PM

Ansökan om LSS beslut

Ni som har LSS stöd eller vad det heter, hur lång tid fick ni vänta på utredning efter att ni ansökt om det? Och hur lång var utredningen? Vilka insatser har ni?

Annons:
tarotlasse
12/4/12, 12:43 AM
#1

Jag har aldrig sökt ngt LSS stöd men däremot har jag sökt  olika hjälpmedel  + bostads anpassning och grönt kort hos tandläkaren.

Jag blev erbjuden boendestöd för ngt år sedan men tackade nej till detta

Jag har fått beviljat allt o vet att många har problem  att få en del av dessa saker beviljade o frågade min arbets terapueft som  sa att eftersom jag är inom LSS och har så svåra problem så var det inga problem men att det dyrare hjälpmedlen  o bostads anpassning fick hon inte själv godkänna utan det fick göras högre upp i kjedjan men eftersom jag var inom LSS så skulle det inte bli några problem och det blev det inte heller.

Men veterligen har jag aldrig ansökt om LSS o  jag har inte fått ngt besked om att jag är inskriven inom LSS.

Förutom när jag fick beskedet om tandläkare kortet i de pappren står det att jag är inskriven inom LSS.

Men som sagt vad har jag aldrig sökt det själv så tycker det är lite märkligt men soc kan kan skriva in ngn inom LSS utan Utredning.

Men har inte själv utretts av soc så vet inte hur det gått till om ngn annan kan göra detta utan mitt godkännande.

Sonen sökte vi inte heller LSS för men eftersom skolan inte hade pengar o kunde ge extra stöd o hjälp så skrev Soc in sonen inom LSS direkt på plats och  då  fick vi  ett besked omedelbart om detta liksom skolan som då inte kunde annat en följa lagen o ge det stöd o den hjälp som krävdes oavsett deras ekonomi.

Hade han gått under SoL då kan skola/kommun neka hjälp på grund av ekonomiska skäl. Däremot inom LSS får man inte neka pågrund av ekonomiska skäl.

Nu vet jag att många säger att i deras komuner så blir inte de med ADHD diagnos beviljade LSS men här i stan är det inga problem och lagen säger att ADHD går under LSS kategori 3.

Men  eftersom man i dag skriver ADHD som ett funktionshinder inom autistsspektrat borde ju även ADHD gå under kategori 1.

Men  jag har inte hört talas om ngn med ADHD inom kategori 1.

Lasse

Honestyisdead
12/4/12, 5:42 PM
#2

Låter mycket konstigt måste jag säga. För vad jag har förstått så gör LSS egna utredningar och kommer hem till en och så. Du har alltså inte ens träffat en handläggare inom LSS? Inte din son heller?

Spacegirl31
12/4/12, 10:15 PM
#3

Nej, ADHD räknas inte in under personkrets 1.

Det tar säkert olika lång tid i olika kommuner med LSS, även hur dom gör, kika in på din kommuns hemsida t ex eller ring LSS-handläggaren och hör efter.

* ~* Ha en bra dag *~*

Honestyisdead
12/4/12, 10:32 PM
#4

#3 Har inte fått någon handläggare ännu.

tarotlasse
12/5/12, 12:52 AM
#5

#2

jo sonen har utretts inom soc och soc själva kan ta ett beslut om LSS utan att LSS handläggaren behöver hantera detat ärendet för Soc har också full behörighet för detta inte bara LSS handläggaren.

De kan dessutom ta ett omedelbart beslut utan att en diagnos är fastlagd om det krävs för att ha en dräglig  standard.

Jo visst har jag haft besök från vård o omsorgs förvaltningen  3 ggr då man gjort hembesök för tekniska hjälpmedel och nu senast om bostads anpassning. Spisvakten går inte  under tekniska hjälpmedel utan inom bostads anpassning eftersom det krävs certfierade  elektriker för att montera detta.

Så varje gång har  2 personer från vård o omsorg varit hemma o gjort bedömning av min situation men trodde det enbart var för att de skulle kunna skicka inbetalnings kortet för hembesök på 100 kr ggn .

Vid Kjedje täcket hade jag  först ett bedömnings samtal sedan ett där de levererade täcket o sedan 2 uppföljnings besök.

Så nog tusan har jag haft en massa spring hemma men om ngn av dessa var LSS handläggare borde väl jag bli informerad om detta.

Vad jag visste var det arbets terapuefter som gjorde dessa besök.

Min fd flickvän var ju LSS handläggare i en annan komun o kunde inte känna igen hennes arbetes uppgifter  i det de gjorde hos mig.

Så  jag blev ngt paff när jag fick pappren för tandläkare kortet o om  att jag gick under LSS.

Samma sak när  man på AF  ansåg att jag inte hade full arbetsförmåga  och de bad om ursäkt för att de gjort fel i handledningen eftersom de tidigare missat att jag gick inom LSS.

Men de fick annat att tänka på när jag skällde ut dom efter noter o frågade vad de hade för läkare utbildning som gjorde att de kunde ta bedömningen att jag inte var fullt arbets för,  o frågade om det inte var jag själv o min läkare som borde göra den bedömningen i stället för en arbets förmedlare.

Jag har alldrig haft problem att jobba 100% men det fungerade kanske inte att jobba 300% som jag oftast gjorde eller att jag arbetade 3 dygn i sträck  det klarade inte min fysiska kropp av.

Så jag är fortfarande 100% arbetsför men i dag får jag erkänna att det kanske inte var en helt fel bedömning från deras sida.

Men vad jag vet har jag aldrig sett ett beslut på att jag går under LSS o jag har aldrig ansökt om det heller däremot har jag ju ansökt om hjällpmedel från komunen.

För tycker ju inte  själv det ser riktigt bra ut att arbeta som personlig assistent o sedan vara berätigad till det själv  det går ju inte riktigt i hop.

Men för tillfället arbetar jag med ngt  helt annat men fortfarande inom handikapp omsorgen.

Lasse

Honestyisdead
12/5/12, 1:39 AM
#6

#5 Vilka menar du då du skriver soc?

Annons:
tarotlasse
12/5/12, 4:15 AM
#7

Socialatjänsten i kommunen.

I vårat  fall när situationen var totalt kaotisk Dagis,  BVC,  Disträkts läkare slog larm redan i 4a års åldern  o när  sedan  skolan inte fungerade och när skolan sade nej till extra resuser och hjälp.

Han blev t.om med avstängd från underviningen även om skolan visste  att det bröt mot skollagen men det fanns ingen som kunde hantera situationen eller honom o skyddsombudet bedömde situationen så allvarlig o ville stänga undervisningen av säkerhets själ för personalen

Vår egen familje situation var ohållbar för  varken vi själva skola eller skolhäslovården kunde hantera situationen.

Vi hade i över 5 år sökt hjälp inom vården  men han bedömdes  av brankliniken som en helt normal pojke  med vissa koncentrations problem och  att det fanns tecken på överaktivitet  men bara vi var mer bestämda och när det var dags med skolan  så välja en liten skola med små klasser så skulle inte det vara några problem.

När problemen blev värre  o värre så fick vi inte  ens koma dit igen för det var ju redan en bedömning gjord av dom.

Han började i en privat skola med 8 st i klassen men inte  heller  det funkade  o skolan sökte förgäves  hjälp.

Skolhälsovården  sökte hjälp vi sökte hjälp men  Sjukvården såg ingen anlednig till utredning o  BUP sa nej för de  hade så långa köer.

När det var helt  ohållbart och en panik situation uppstod  ringde exet socialtjänsten och bönade om hjälp o fick  då prata med en socialsekreterare.

Vi blev då informerade att det fanns ett flertal anmällningar från skola grannar o andra till socialtjänsten om situationen.

Socialsssskreteraren fattade allvaret och redan dagen därpå fick vi en tid  där skolpersonal föräldrar och personal från BUP och socialtjänsten.

Skolan slog bakut om extra resurser det  fanns inga pengar till detta och BUP hade 2 års vänte tid o kunde inte göra något sa dom.

Då tog socialsekreteraren beslut om LSS med omedelbar verkan.

Socialsekreteraren gav efter beslutet  skolan en lista på assistenter som var lediga och  som kunde börja med omedelbar verkan och Bup kunde helt plötsligt ge oss en tid för att börja med en utredning redan  veckan där på.

Så när socialen sa i från  och detta omedelbara LSS beslut som kan tas av socialtjänsten så  var tydligen allt plötsligt möjligt.

Skolan behövde inte heller själva betala för hela kostnaden för assistent utan kommunen stod för största delen.

Så i detta fallet kom beslutet om LSS först och diagnosen kom nästan ett helt  år senare.

Det var inte LSS handläggaren som tog beslutet utan socialtjänsten som också kan ta ett beslut om LSS.

Jag gjorde ett studie besök i somras på en daglig verksamhet inom LSS här i kommunen  där alla var inskrivna inom LSS men ingen hade en medicinsk  diagnos  utan bedömdes att ha sådana varaktiga besvär som orsakar betydande  svårigheter i det dagliga livet.

Vad jag förstod kom det flesta till denna LSS  verksamheten från socialtjänsten som beslutat om LSS.

Så inom LSS klass 3 kan du allttså bli inskriven utan att ha ngn diagnos  o där även socialtjänsten kan skriva in  t.ex en missbrukare eller en person med helt andra problem inom LSS.

Lasse

Upp till toppen
Annons: