Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4488 ggr
CajsaBajsa2
12/5/12, 5:15 PM

Ljud i t.ex. affär

Ni med ADHD/ADD, har ni också svårt att sålla bort onödiga ljud, t.ex. i stora affärer? När jag är på t.ex. ica maxi blir jag jättestressad av alla ljud. Min hjärna tar in allt, frysdiskar som brummar, folk som pratar, vagnar som rullar, självscanningsapparater och kassaapparater som blippar, telefoner som ringer, fläktsystem som susar m.m. Eller på en restaurang, folk som pratar, tallrikar som slamrar, bestick som skramlar, glas som slår, folk som går, ja ALLT. Klockor som tickar, vattenrör som susar, lysrör som brummar.

Ja egentligen är det alla intryck. Likadant med synintryck och lukter, men de är inte lika påtagliga.

Om ni känner igen er i detta, och om ni äter medicin, tycker ni att det har blivit bättre sen ni började med medicinen?

Annons:
Mysan59
12/5/12, 6:51 PM
#1

Jag tycker nog inte ljuden är värst, utan alla andra intryck, speciellt alla varor (så rädd att missa bra erbjudanden Flört) och allt.

Däremot kan jag inte ha NÅN som pratar om jag ska laga mat (vilket jag sällan gör) för då blir jag jättestressad.

Zaphix
12/5/12, 10:11 PM
#2

Nä, får lätt panikångest för att det känns som att allt kommer emot mig för kraftigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
12/5/12, 10:12 PM
#3

nte blivit så mycket bättre med medicin, lite bättre tror jag. Minns inte då jag ätit medicin i endel år nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mysan59
12/6/12, 11:33 AM
#4

Min medicin (Concerta 54 mg) hjälper inte mycket, bara lite mot hyperaktiviteten, men inte okoncentration osv.

Pelle Långlös
12/8/12, 4:31 PM
#5

Jag är en sån som lätt kan stänga av ljuden. Är i min egen lilla värld. Tex så kan inte mitt ex sitta och lyssna på musik om han har barnen där bak för att de nojsar så mycket medan jag stänger av oljudet av barnen och bara koncenterar mig på musiken.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tarotlasse
12/8/12, 6:18 PM
#6

Jag påverkas väldigt starkt av ljud och min koncentrations förmåga blir lika med noll  när jag blir utsatt för mycket ljud intryck.

Har aldrig märkt o funderat på detta innan eftersom jag de senaste 20 åren arbetat i en tyst arbetsmiljö.

Men för ett par år sedan så arbetade jag som elev assistent och skolmiljön är väldigt högljud så jag orkade inte full arbets dag i skolmiljön.

Var det dessutom gymnastik lektion så räckte  det med denna lektion för att slå ut mig fullständigt.

Jag fick ökat min Concerta dos och fick ta en dos på eftermiddagen också.

Min fritid blev då lättare och var mer närvarande eftermiddagar kvällar.

Men full arbetstid klarade jag inte på skolan.

Har även märkt skillnad  när jag  våras studerade satt jag och läste i böckerna i tyst miljö fungerade det skapligt.

Men dagar med föreläsningar  eller  där en lärare som pratade hela dagen  då var jag så slut i huvudet att jag inte fungerade det sista timmarna.

Samma med grupparbete med mycket prat så hanterade jag inte det koncentrations mässigt utan blev  då fruktansvärt trött.

Då ökade man eftermiddags dosen ytterligare då klarade jag hela dagen på skolan men jag fungerade inte när jag kom hem.

Lasse

Annons:
Panzer
12/8/12, 7:03 PM
#7

Någon annan än mig som hatar lysrör?

CajsaBajsa2
12/8/12, 7:11 PM
#8

Tack för alla era svar!

#7 skrivetav Panzer

Menar du brummandet? Jag blir tokig på det!

Rebellkatten
12/9/12, 10:10 AM
#9

Jag tycker också det är asjobbigt med alla intryck när man är och handlar. Ibland får jag dra på mig luvan eller ta med hörlurar för att orka. Men det har blivit lite lättare med åren. Om jag handlar med min sambo så är det också lättare för då kan jag koncentrera mig mer på honom.

Men att gå och shoppa en hel dag brukar sluta med att jag ligger som en trött pöl i soffan och inte orkar göra något mer den dagen. Lite jobbigt då min sambo tycker att det roligaste som finns på lördagar är loppisrunda i hela västerås. (Det är kul, men för mycket intryck och jag hinner aldrig kolla igenom allt så grundligt som jag vill/behöver)

Hatar lysrör…. och datorer som står på i onödan och brummar hål i huvudet på mig.

Mysan59
12/10/12, 2:59 PM
#10

#7 Ja jag hatar lysrör, men undviker pver huvud taget taklampor helst, såvida jag inte ska städa eller så.

Annars har jag nästan bara bords/fönsterlampor.

Croatoan
12/29/12, 7:07 AM
#11

Jag är extremt ljudkänslig, så tyvärr undviker jag de flesta affärerna. Jag har folk i min omgivning som ställer upp och handlar hem åt mig. Eftersom ljud påverkar mig så kraftigt gör mig otroligt aggresiv. Det kan räcka med att 1-3 bilar passerar utanför på vägen så börjar jag bli ilsken och aggresiv. Så de senaste 3 åren "gömmer" jag mig hemma och undviker i stort sett allt som kan trigga mig.

CajsaBajsa2
12/29/12, 2:23 PM
#12

#11 skrivetav Croatoan

Ush, det låter ju fruktansvärt! Rynkar på näsan

Jag undviker också gärna affärer om det går, fast jag blir inte aggressiv, bara stressad, får svårt att tänka, mår dåligt, får ont i huvudet och blir lättirriterad och utmattad. Och så kan jag få yrselanfall.

Fester undviker jag också, och folksamlingar överhuvudtaget.

Jag och min man fick biobiljetter i julklapp, men jag vet inte om jag kommer orka gå. Man kan ju inte direkt be dem sänka.

miksi35
12/30/12, 11:54 AM
#13

en till som inte kan stänga ute ljuden. Det har blivit bättre

med Concerta men klarar inte av en "normal" shoppingtur med kompisar.

Måste jag handla nåt vill jag gå själv annars stressar jag upp mig för att jag måste fokusera på kompisen samtidigt som jag ska kolla vad som finns i butiken

Haha-be dem sänka ljudet på bion -de har ju pensionärsbio och barnbio-varför

inte ADD/ADHD bio!? )Skrattande

Annons:
kristina130
12/30/12, 3:15 PM
#14

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt med affärer, precis som ni andra skriver tar jag också in alla intryck, periodvis orkar jag inte med att gå i affärer pga detta. Men, det har blivit litet bättre sedan jag började med medicin, blev så glad när jag kunde gå in själv på ett stort varuhus och handla mig strumpor. Många gånger har jag gått in och tittat på något, sedan blir det för rörigt i mitt huvud och jag har gått ut igen utan att handla något.

CajsaBajsa2
12/30/12, 4:35 PM
#15

Vad skönt att en del av er blivit hjälpta av medicinen! Jag har tyvärr inte känt av någon sådan effekt :(

Stressfia
5/23/13, 11:24 AM
#16

Jag har i hela mitt liv haft lite svårt med att stå i kassan. Får lite panik, allt går så långsamt, väljer alltid fel kö känns det som. Har säkert att göra med för mycket intryck. Brukar mellan försöka ha inköpslista med mig och fokusera på den.. Slipper man stressa runt och försöka hitta något att leta efter typ.

HannaVastervik
5/23/13, 5:07 PM
#17

Jag blir GRYMT trött av att vara på stan eller handla pga alla ljud. Måste ha mp3-spelare så jag slipper ljuden. =)

Adalissa
5/23/13, 5:41 PM
#18

Det beror lite på hur mycket ork jag har för tillfället. Mycket ork - inte så stora problem att storhandla i köpcentrum - Liten ork - har jag tur kan jag springa in och köpa en mjölk.

Ritalinet hjälper lite grand, men det är mest vad som hänt/händer runt omkring som styr.

Många gånger är det bara helkört, och tvingar jag mig så ligger panikångesten bara runt hörnet…

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

tarotlasse
5/23/13, 5:59 PM
#19

Vissa dagar är värre en andra i dag har jag i mitt arbete varit i väg på en bussresa.  

Visserligen jätte det har varit en jätte rolig dag på alal sätt. 

Men allt detta sorl, prat o skratt är rena pinan för mig och i dag blev det så påtagligt är så trött så vet inte vad jag ska ta vägen. 

Hela dagen så har det varit detta sorl dels i bussen lunchen fikor och guidade turer så är jag så slut i huvudet . Jag är  så fruktansvärt trött så vill bara lägga mig ner o gråta för det är sådant kaos i huvudet så går inte heller att sova. 

Ändå så har jag tagit min  90mg Concerta i dag men en sådan här dag med extremt mycket ljud så har det nog inte så stor betydelse hur mycket Concerta jag en tar så klarar jag inte sådana här situationer.

Nu ska jag i väg på ett föreningsmöte som jag inte kan avboka. Dlåig planering av mig. 

Så kommer delta men lär nog inte vara speciellt närvarande är jag rädd o ännu mer sorl (suck)

Lasse

skillnad
5/23/13, 10:01 PM
#20

Jag har en tanke om att jag ska jobba med döva i framtiden för att det då borde vara socialt accepterat att gå runt med öronproppar hela dagarna.

Annons:
tarotlasse
5/23/13, 10:25 PM
#21

#20

Även döva kan vara ljudkänsliga hur konstigt det nu en låter.

Har levt i hop med en vuxen döv kvinna som var fruktansvärt ljudkänslig och som fick en grym tinitus när hon utsattes för mycket ljud även om hon inte hörde ljuden.

Det kan ju även ha med vibrationer av ljud som påverkar oss men bara mina egna teorier.

Men även döva kan faktiskt  vara ljudkänsliga. 

Lasse

sudniF
5/24/13, 12:23 PM
#22

Ja verkligen, jag har länge trott att det var mitt själv hat och min vad jag trodde sociala fobi som gjorde att jag inte gillade affärer, men ju mer jag accepterar min ADHD och AS detso mer börjar jag inse att det är just det hrä med intrycken som blir för mycket.

Löser ju inte problemet men kors i taket så tyror jag att jag faktiskt blir lite mindre arg och besviken på mig själv.

Medicinen, nja, ytterst marginelt i så fall.

[Varulv]
5/24/13, 8:27 PM
#23

#21 Det kan ju kanske även bero på att dövheten inte i alla fall behöver sitta i ytterörat så att säga. Den kan sitta längre in, såsom i hjärnans tolkning av de inkommande hörselintrycken.

Jag är inte alls klar över vad det är för fel på min hörsel, men inte är det den perceptuella delen som tycks fejlera. Snarare är det då nåt vajsing med hjärnans vidare bearbetning av "materialet".

Enligt en av de psykiatriker som utredde mig, så är jag partiellt döv. Men om det verkligen är på det viset, så har jag själv ingen aning därom… 😮

Upp till toppen
Annons: