Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1603 ggr
[Kaktuz]
2012-12-12 11:23

Patient

Vid besök hos doktor, via telefon med sköterska etc, känns det som dem inte lyssnar och man bli inte tagen på allvar..

Något som drabbar fler just inom bokstavsdiagnos-vardagen ?

Annons:
CajsaBajsa2
2012-12-12 15:24
#1

Jag tycker aldrig de har tid att lyssna. Har man dessutom svårt att formulera sina tankar och vad man vill ha hjälp med, kanske har lite extra långa tankepauser, då är det kört. Förutom om man har ett specifikt problem som har en specifik lösning.

Det är min erfarenhet i alla fall. Jag har fått luska ut mer eller mindre själv vad mina problem är.

[Pandette]
2012-12-12 15:51
#2

Jag tycker de lyssnar och ger bra hjälp. Det är kanske en del beroende på var man bor?

Zaphix
2012-12-12 16:15
#3

Dom flesta lyssnar, i alla fall dom flesta läkare och psykologer jag träffat. Sköterskorna på mottagningen är det dock värre med..

Problemet är att min mottagning inte fungerar speciellt bra. Får ofta ringa flera gånger och påminna om att de ska skriva ut medicin, läkarna har väldigt ont om tid, sköterskorna lyssnar inte så bra och det är allmänt oorganiserat.

Tog ett halvår för mig att få en remiss skickad från ett ställe till ett annat, då bara ifrån beslutet att remissen ska skickas och att den gör det. När remissen väl var skickad fick jag snabbt en läkartid på affektiva där det verkar fungera bättre än på np-enheten.

Personalen i sig har jag oftast inga problem med, det jag har problem med är organiseringen och tidsbristen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[NinaCrown]
2012-12-12 23:28
#4

Jag har flyttat runt lite och märkt att detta är extremt olika beroende på vart man bor och vilken enhet man går till. På vissa platser har jag fått vänta i mer än tre månader på nya tider när jag ringt och bett om det, på andra får man prata direkt med läkaren som man behöver hjälp av ifall det tex handlar om receptförnyelse.

[Kaktuz]
2012-12-13 07:08
#5

Ser skillnad på kommun ja om jag tänker så, men ändå näst in till alla besök så gå mina ord in i ena örat och ur andra, om jag har tex mamma med mig som säger precis samma sak som på förra besöket DÅ hör dem..

[Varulv]
2012-12-13 13:41
#6

#5 Du ger här uttryck för samma slags problematik som även jag dras med - jag är aspergare.

Och på samma sätt som för dig är det, att allt medan exvis min sambo (NT, utan social funktionsnedsättning) bara behöver slänga ur sig några ord, så förstår de empatiskt precis vad hon menar och skyndar sig att stötta och hjälpa till efter bästa förmåga - så är det som förgjort för mig i samma situation: det blir kalla handen; alla dörrar stängs; sköldar reses upp…

Annons:
Jennix
2012-12-13 17:00
#7

Ja, folk avbryter en när man har för långa utläggningar… Inget tålamod, man måste veta innan vad man ska säga - och det tänker jag aldrig på utan tror alltid att folk ska lyssna. Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[NinaCrown]
2012-12-13 17:11
#8

#7 Jag brukar behöva tankepauser, inte heller något som uppskattas för då blir man bara utstirrad. Men är inte så lätt att formulera saker ibland!

Zaphix
2012-12-13 21:49
#9

Apropå tankepauser så är det nog det värsta med att besöka en psykatriker eller psykolog. De behöver alltid en stund på sig att tänka innan de säger något efter jag har sagt något. Jag blir så nervös av tystnader så jag måste säga något så fort jag märker att det blir en paus.

Det är så underligt, för vanliga läkare har inte dessa pauser under ett samtal, bara läkare inom psykiatrin. Det är nog det jobbigaste med att besöka en läkare, dessa jäkla pauser.

Men å andra sidan har jag ADHD och är väldigt snabb i hjärnan och gillar snabba samtal utan några pauser alls, greppar inte varför man inte kan prata och tänka samtidigt. Är folk så otroligt långsamma i hjärnan?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Kaktuz]
2012-12-14 07:18
#10

Reagerat mest nu på detta bemötande då jag än en gång åkt på något som kunde förhindrats OM dem lyssnade dem andra fyra ggr man sa att det inte var ok.. nu sitter man med ett ruttet stinkande öppet op-sår och antibiotika..

Jennix
2012-12-14 10:46
#11

#10 Hemskt. Men ja, så är det, många som inte lyssnar på en och jag själv måste lära mig att KRÄVA min vård när jag vill ha undersökning, för annars tar folk för givet att man är tramsig och bara gnäller över småsaker.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[NinaCrown]
2012-12-14 20:36
#12

#9 Jag brukar prata fort, det bara flyter ur mun och så kommer jag på i efterhand vad jag sagt… Men i sådana situationer måste jag tänka. Dock är det riktigt störande när läkare/psykologer/liknande gör sådana pauser för det känns som att de överväger ifall jag talar sanning eller inte Förvånad

[Kaktuz]
2012-12-16 10:42
#13

Akut op tid väntas.. OCH ben ej läkt enligt denna akutläkare.. KUL att få reda på det då.. Hade kunnat förhindrats innan sa han, på akuten i fredags.. Pallar inte op igen.. Födelsedag imorgon, jul om en vecka därpå.. ALLT förstört…

Annons:
Upp till toppen
Annons: