Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3001 ggr
Pelle Långlös
2012-12-23 15:08

Allt eller inget

Har aspergare svårt med detta, allt eller inget eller svart eller vitt? Jag är en sån som har svårt med det här med lagom, mellan osv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
CajsaBajsa2
2012-12-23 16:55
#1

Det är den uppfattning jag fått i alla fall. Jag har inte AS själv men har bl.a. en syster som har det.

Om hon t.ex. frågar om kakan hon bakat är god så måste man svara att den är jättegod, annars tror hon att man inte tycker om den alls.

[Varulv]
2012-12-26 22:41
#2

Nej, jag upplever det inte så. Jag är ingen person av ytterligheter, utan förhåller mig ganska lagom till det mesta för det mesta. Ser inte i svart och vitt enbart, utan oftast i olika nyanser av grått.

(Är aspergare.)

Honestyisdead
2012-12-27 12:48
#3

Jag är aspergare och ger allt eller inget, och ser allt i svart eller vitt.
Nu vet jag dock inte om det handlar om diagnosen eller bara om min personlighet.

Pelle Långlös
2012-12-27 13:09
#4

Hera: det jag ont heller någon aning om. Satt bara och funderade på detta om det hörde ihop med Asperger. :-P

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

PiganX
2013-01-09 19:18
#5

Visst kan det höra ihop med AS, men behöver ju inte naturligtvis vara så. Men jag har ju AS och jag är oftast så att jag ger allt eller ingenting alls, ser det mesta i svartvitt. Så på mig stämmer det in iallafall.

[Varulv]
2013-01-09 19:22
#6

Har fått för mig att detta med bipolärt seende ffa skulle vara ett signum för mano-depressivitet (dvs. bipolär sjukdom).

Men för Asperger så finns det i alla fall inte som ett kriterium.

Annons:
Pelle Långlös
2013-01-09 19:28
#7

Jag är även bipolär sjukdom. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
2013-01-09 19:32
#8

Se där, Pelle Långlös! Kanske förklarar en del…? Flört

Pelle Långlös
2013-01-09 19:33
#9

Hehe ja visst. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Honestyisdead
2013-01-09 19:44
#10

#8 Inte för mig och Felicia

JohannaEkroth
2013-01-10 01:08
#11

Varulv - Där har du fel. Flört Bordeline - Emotionell Instabil Personlighetsstörning är det en del av kriterierna för.

MEN får man AS som diagnos brukar man få vissa drag av Emotionell Instabil PS då vissa av AS:ens egenskaper inkräktar på IPS:en. Hoppas detta löser allas förvirring. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Gur4m1
2013-01-10 06:52
#12

Drag av AS, är väldigt gråskalig :> tycker jag men får ofta höra unde rming ungdom att "du rä så svart eller vit" för jag höll väldigt hårt vid mina principer men allt efteroms jag diskuterar saker och förtsåtr dem så kan jag ändra åsikter, absolut.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JohannaEkroth
2013-01-10 11:45
#13

Precis Gur4m1. Oftast är det p.g.a. brist på förståelse att kunna se saker från andra vinklar. Vi blir gärna enkelspåriga och kan ofast bara, men det behöver inte vara så, ägna oss åt en sak, en person i taget och då ger vi allt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Varulv]
2013-01-10 20:14
#14

#10 Nehej… Tänk såhär då: ni - du och feliciahanssen - har aspergerdiagnos. Ok. Sedan har ni bipolärt tänkande också. Då är den biten oavhängig Asperger och har förmodligen någon annan orsak.

#11 & 13 Nej, Höstis, där har jag inte alls fel. Bipolärt seende hör inte till kriterierna för Asperger.

Däremot tror jag säkert att allt det andra som du skriver här i dina två inlägg 11 &13 stämmer.

Kanske att vi talar om två lite olika saker här…? Flört

Honestyisdead
2013-01-10 20:18
#15

#14 Fast vad jag har äst hör det inte till bipolärt, utan Borderline som Höstis skriver.

Tycker för övrigt att det som står i #13 är klokt och logiskt.

Gur4m1
2013-01-11 07:36
#16

MEn svart och vit och att "kunna ägna oss å en sak/en person i taget" är för mgi olika saker. T.ex på svart eller vit: Jag är EMOT droger, varför "DEt är bara så" (man ahr inte kunnat finna EN enda, förmildrande omstänidghet/bra orsak runt att ta droger)-, det blir otroligt svårt att diskutera/argumentera med en sådan person. Man har en väldigt bestämd åsikt vilket såklart är bra- om man även kan ta till sig ny information eller iallafall försöka se saker från andra synvinklar. som ett bra eller dåligt exempel, avgör du. Men de tär för mig svart eller vitt tänk. Allt eller inget i ett samtal.

Men sen är ju allt eller inget också en attityd mot saker man gör. För egen dle har jag alltid kopplat det till ADHD/ADD-biten hos mig själv. För det blir fotast väldigt intensivt, sen inget ;)

Det höstlegendet beskriver är mer "tunnelseende" och fokusering (eller bristenav att kunna fokusera/multitaska, w/e. - Att inte kunna göra mer än en sak åt gången/umgås med en person/fokus på ett samtal osv.

Så tänker jag…

I övrigt tycker jag alla här inne har poänger ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JohannaEkroth
2013-01-11 08:56
#17

Jag har allt eller inget tänkandet, fast sedan två-tre år tillbaka (fyller snart 32) så har jag mognat och blivit mycket mer accepterande och respekterande mot omgivningen och ser som så att det finns en mening till att folk är och gör som de är.

Jag kan tänka så inför att göra saker, antingen är det skitläskigt eller så är det urkul!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: