Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1085 ggr
CajsaBajsa2
2012-12-30 11:21

Vad finns det mer för medicin?

När jag precis börjat testa Ritalin pratade min mamma med någon bekant som jobbade inom psyk på något vis och berättade att jag börjat med medicin för ADD. Den bekanta sa något i stil med "Det finns massor av mediciner så om Ritalin inte skulle funka så är det bara att testa något annat och om inte det heller funkar så är det bara att fortsätta testa sig fram".

De mediciner jag känner till är centralstimulerande (concerta, Ritalin m.m.) och Strattera. Jag hittar inte fler. Vad menade hon egentligen?

Annons:
kristina130
2012-12-30 15:18
#1

Hur många olika centralstimulerande har du provat? För mej fungerade varken Concerta eller Ritalin. Av Ritalinet fick jag fruktansvärd hjärtklappning och av Concertan blev jag jättetrött och fick obehagliga rysningar på ryggen. Men Mediniet ( som ju också är centralstimulerande ) fungerar jättebra. Fastän det är samma verksamma ämnen i dem kan man reagera olika på dem.

CajsaBajsa2
2012-12-30 16:34
#2

Jag har provat Concerta och Ritalin. Men jag tyckte inte att de hade särskillt god effekt på mig, alltså inte bara att jag fick biverkningar, jag tyckte inte ens den positiva effekten var särskillt stor. Hade inte lättare att koncentrera mig osv. Så det känns inte riktigt värt att prova någon mer centralstimulerande.

[Kaktuz]
2013-01-01 11:23
#3

Modiodal, ej som dem nämnda, men alla dem är ju så dem kan ge mer speed på folk med ADHD, så testa med någon som inte innehåller det ämnet.

CajsaBajsa2
2013-01-01 19:58
#4

#3 skrivetav Kaktuz

Oj, narkolepsimedicin, kan man verkligen få det för ADD?

[Kaktuz]
2013-01-03 08:58
#5

#4 Så långt vet jag inte, men fler och fler får ju så kallade andra mediciner som visats fungera på ett annat sätt Obestämd

CajsaBajsa2
2013-01-03 10:25
#6

#5 skrivetav Kaktuz

Den du nämnde är ju mot narkolepsi, det var därför jag frågade.

Det låter läskigt att testa lite vad som.

Annons:
Dexters_matte
2013-01-05 19:56
#7

Jag tålde inga cs-preparat. Fick jättemycket biverkningar eller dålig efftekt, speciellt på lägre doser. Efter provat conserta, Ritalin, equazym fick jag voxra i väntan på Metamina som man får efter en ansökan till läkemedelsverket.

Metamina fungerar jättebra för mig. Nu kommer jag igång och kan sitta några timmar fokuserad vilket är första gången i mitt liv. Men det är inte många läkare som nämner Metamina.

Upp till toppen
Annons: