Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1169 ggr
Tintin82
2013-01-06 10:24

Ritalin/concerta!

nästa vecka ska jag till min läkare och prata om tabletterna jag äter och jag känner att det är inte samma effekt som förut och jag äter Concerta 54mg på morgonen och 36 på eftermiddagen och jag tänkte fråga om höja dosen?? Har ADD och ni som har min diagnos vad har ni för dos?? Sedan har jag hört att Ritalin ges till dom som har haft eller har någon form av missbruk eftersom det är mer amfetamin i stämmer det?? Min dröm är att bli mer aktiv än jag är och jag undrar ni som har ADD vad tar ni och hur fungerar det?? Det enda jag vet är Concerta och skulle vilja ha lite råd om vad det finns mer när jag ska till min läkare

Annons:
mayolica
2013-01-06 14:09
#1

Doser och mediciner/kombinationer måste anpassas individuelt,det kan vara väldigt olika hur det fungerar för olika personer med samma diagnos.

Att Ritalin skulle vara mer amfetamin och därför ges till personer med missbruk stämmer inte. Ritalin o Concerta innehåller samma verksamma ämne (metylfenidat) Men dom är uppbygda på olika sätt,det gör att effekten av dom kan bli lite olika och upplevas som dom innehåller olika saker.  Och nej! ritalin ska inte kopplas ihop med personer som har missbruk.Skrikandes

Om concertan inte ger tillräcklig effekt är det vanligt att man provar med att lägga till snabbverkande ritalintabletter efter behov.

~ mayolica ~

Honestyisdead
2013-01-07 17:19
#2

Som sagt innehåller varken Concerta eller Ritalin amfetamin! Och ingen av dom ges oftare till missbrukare än den andra. Däremot har jag hört att det kan vara svårare att få utskrivet ADHD medicin om man har ett missbrukarförflutet. Om det är sant vet jag inte.

Upp till toppen
Annons: