Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7093 ggr
Köpenhamn
2013-01-07 17:10

Konstig biverkning av concerta?

Hej!

Jag äter 54 mg Concerta på morgonen pga ADHD. Det har hjälpt mig tycker jag, men jag har en jobbig biverkning, nämligen att jag pressar tänderna. Jag kommer på mig själv att jag gör det och så var det inte tidigare. Jag fick rådet att ta ytterligare snabbverkande medicin på em, men har inte gjort det då jag inte vill att detta ska bli värre, jag får tex ont i tänderna och huvudet. Någon som känner igen sig? är det något som går över? Den positiva effekten övervägen än så länge, men lite bättre kan det ju bli om jag slapp detta :)

Hoppas på svar.

Annons:
Honestyisdead
2013-01-07 17:14
#1

Hur länge har du ätit medicinen? Det är en biverkning som kan skada dina tänder, så prata med din utskrivande läkare om det. En bettskena för natten kan vara bra att skaffa.

Ariallavonc
2013-01-09 21:22
#2

Jo, känner igen. Har bitit sönder fyra-fem tänder vid det här laget, men har inte tänkt på det som biverkning av Concerta, utan som stresssymptom.

AnneN
2013-01-10 05:33
#3

Jag har också den bieffekten, pratade med min läkare om det eftersom det gav mig stora problem med smärta i käken, fick då tips om att när jag känner att jag börjar spänna käken/bita ihop så ska jag gapa, massera kökmusklera och försöka aktivt tänka på att slappna av med käken. Kan även fungera att tugga tuggummi för att spänningarna i käken ska släppa.

Denna biverkning blir värre för mig av stress/oro/ångest.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rebellkatten
2013-01-11 12:47
#4

Hmm, jag har också de problemen, men trodde det var ett symptom på stress, har inte ätit så mycket Concerta under 14 dagar eftersom jag varit sjuk och annat, men har ändå haft problem med käkarna..=/

AnneN
2013-01-15 02:34
#5

#4 Ja det kan även vara en symtom av stress

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

creativitet
2013-05-03 14:40
#6

Jag har precis börjat med Medikinet (ätit ca 2 veckor) och jag har samma problem, spänningar i käken men det går även bak mot nacken. Känner mig inte stressad på något vis utan har misstänkt att detta är en biverkning av medicineringen….. :-/

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Annons:
Dampmongo
2013-05-03 15:26
#7

När man tänder av på amfetamin gnisslar man tänder och rycker i sömnen. Det har förmodligen med det att göra. Skaffa en bettskena.

Upp till toppen
Annons: