Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3986 ggr
greenapple
1/8/13, 3:33 AM

arbetsminne

Hela min vardag är varje dag en kamp. Jag är ständigt trött kan jag börja med, men ibland kan jag få riktiga hyperstunder där jag inte gör annat än kutar runt och babblar. På kvällarna går det absolut inte att somna, då känns det som hjärnan "kommer igång" och jag blir pigg. Jag kan sällan se klart på en film utan måste upp och röra på mig. Kan aldrig sitta helt still med kroppen utan någon kroppsdel är alltid i rörelse. Att komma igång med läxor är nästan omöjligt om jag inte har någon som sitter med mig och pushar igång mig, oftast sparar jag det till sista dagen trots att jag vet hur jobbigt det blir. Jag lever i en stökig miljö och städar näst intill aldrig, trots att jag vet hur mycket bättre jag mår. Det skjuts upp helt enkelt. Ofta förlägger jag nycklar och mobilen, jag glömmer alltid vart jag lagt dom. Jag är en riktig tidsoptimist också, jag står ofta i duschen fast jag vet att det är den tid jag skulle träffa en kompis på stan. Jag tål verkligen inte stress. Det är väldigt vanligt att jag går in i ett rum men glömmer varför jag går in. Har även svårt att se konsekvenser. Ta upp saker jag läser OM jag inte är intresserad är också en otrolig svårighet. Kan helt enkelt inte ändra på det, hur många gånger jag försökt klara vardagliga situationer bättre.

MEN jag har genom tester ett bra arbetsminne. Jag har inte svårt att komma ihåg siffror eller t.ex. upprepa mönster när det väl kommer till kritan och det går väll emot allt? Då kan man väll inte ha en diagnos?

Annons:
Wide Awake Dreamer
1/8/13, 2:51 PM
#1

Utan att kolla upp saken närmare så har jag för mig att ADHD/ADD (som jag antar att detta handlar om?) är precis som de flesta andra diagnoser inom psykiatri på så sätt att man måste ha ett visst antal av symptomen, men att inget enskilt symptom är så centralt att det är helt avgörande för en diagnos. Så enligt min uppfattning skulle man mycket väl kunna få en diagnos även fast man har ett bra arbetsminne. Någon får rätta mig om jag har fel.

Kan bara tillägga att din text i princip lika gärna skulle kunna handla om mig. Jag har de flesta av de där problemen du beskriver, men jag tror faktiskt att även jag har ett hyggligt bra arbetsminne. Jag väntar dock på utredning så jag får väl se vad den visar. Sedan är det ju lite frågan om hur man definierar arbetsminne, jag har inte 100% koll på det.

Gur4m1
1/10/13, 6:58 AM
#2

Jag vet itne hur man kollar om man har bra arbetsminne, jag minns vissa saker väldigt bra- andra inte alls. Får ofta kommentarer som "det där lärd eman sig i skolan" eller "det där sa jag ju nyss" för jag har glömt det. Att man har ett intresse är ju en fördel (så är jag inte intresserad är det HELT omöjligt för mig att läsa om det- det blir lika meningsfullt som att stirra på en tegelvägg).

Jag kan däremot snöa in totalt på något- men ändrar ofta intresseområde, (nya eller mellan redan existerande) är väldigt impulsiv osv. Kan vara akvariefiskar ena dagen, (då kan jag alla namn på latin) för att vara intresserad av släktforskning nästa månad eller halvåret (då är de latinska orden borta och ersatta av döda människors namn/födelseår/orter etc) mellan perioder där jag  "inte gör ett skit". Det enda intresse som följt med mig hela livet är att måla.

När jag gör "braintest", "iq tester" osv i form av appar (som ofta utgår från minne och att följa mönster) så får jag rätt höga poäng/okej poäng. Ändå utreds jag på goda grunder för ADD/ADHD och jag känner igen mig mycket i din beskrivning.

"Jag kan sällan se klart på en film utan måste upp och röra på mig."- är en klassiker som driver min pojkvän till vansinne och verkar vara rätt vanligt för folk med ADHD/ASS (att man msåte upp, ta pauser eller helt enkelt somnar). Även om filmen är JÄTTEBRA eller jag älskar serien jag följer så är enda gångne jag inte avbryter något jag ser på,  när jag är på bio….för det går inte att pausa/är bökigt/lite pinsamt/helt ny situation osv.

Sen har #1 rätt, antal drag och det faktum att man upplever att det påverkar ens liv är det som avgör. Många har en del drag av ADHD/ andra diagnoser- många känner igen sig i dem- ibland, eller vissa saker. Men alla går ju inte runt med en diagnos och lider av dem (att man inte kan hantera dem, att det påverkar ens liv negativt).

Att man påverkas av dem och lider av det är främsta orsaken att söka hjälp. Jag själv vill ju studera vilket varit stört omöjligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: