Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3963 ggr
Dexters_matte
1/11/13, 2:56 PM

Lämna ut hela sitt liv

Min story är att jag har ADD och blev diagnosticerad 2009. Sedan dess har det varit en kamp för att få samma rätt som andra. Myndigheter och arbetsgivare ser bara diagnoserna och inte möjligheterna. Jag vet inte hur många gånger jag har fått lämna ifrån mig papper om hela mitt liv bara för att få samma villkor som alla andra.

Är det så här det ska vara för personer med neuropsykiska handikapp? Vad är jag tvungen att dela med mig? Har någon här haft liknande upplevelser?

Annons:
eldloppan
1/12/13, 9:40 AM
#1

jaja män fick ej vara kvar på jobbet pga add

di ska veta allt

håll hårt på din integritet för det gagnar dig inte att lämna ut dig

tyvärr så har jag varit godtrogen?

eller dum i hövvet?

eldloppan
1/12/13, 9:41 AM
#2

tyvärr så lär jag aldrig av mina misstag!

Gur4m1
1/12/13, 7:22 PM
#3

Man MÅPSTE ju inte lämna ut sådan information :) Däremot kan man tycka att man helst ska vara på en arbetsplats där de accepterar och vet om din diagnos för din egen skull :) Så ja, vill de inte ha dig pga okunskap var det inte arbetsplatsen för dig till att börja med. Sen kan säkert vissa yrskegrupper påverkas om man medicinerar (vet inte mycket om medicinerna).

Nämnt min ADHD åt mina arbetsgivare och de ahr förstått och tillochmed påpekat att jag inte är ensam om det, att de vet fördelarna. Så det där är nog otroligt olika.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Zaphix
1/12/13, 9:39 PM
#4

Måste du lämna ut diagnosen då?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gur4m1
1/12/13, 9:43 PM
#5

Finns väl inga lagar eller regler på att man måste det? Är ju inget brott eller direkt fara för andra att man har t.ex ADD/ADHD? O.o

Däremot om man ska ha stöd och hjälp så är det väl rätt självklart att man även måste redovisa varför? :) Alla som vet om mitt är de jag valt att berätta för. Man hamnar int ei några register för allmänheten eller så.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Kaktuz]
1/14/13, 7:01 AM
#6

Stött på en och annan handläggare på AF och FK, där dem frågar MIG vad Aspergers är…

Annons:
[Lich Queen]
1/15/13, 12:26 PM
#7

#1 Vad gjorde du då?

Dexters_matte
1/19/13, 11:45 AM
#8

Tack för all respons!

Det gällde nytt csn-lån. Sist jag studerade för 7 år sen misslyckades jag att ta alla poäng. Det var inte så lätt med ett adhd-betende som var odiognastiserat. Den här terminen kände jag mig motivera att studera och har ett slutmål samt bra medicinering.

Problemet är att jag fick avslag på csn-lån för jag har inte tagit alla poäng. Det beslutet måste överklagas och känns som en benådning. I mina utredningar står en hel del privata saker som jag inte vill att hela samhället ska veta om. Jag tycker det är jättejobbigt att skriva dessa brev till myndigheter hit och dit. Csn blir den femte på knappt ett år som ska ha min berättelse.

Har turen att min psykolog som gjorde en av utredningarna "skrev om" den så det känns bättre att lämna ut den. Är fortfarande väldigt kritisk till att samhället ser på mig som en andra klassens medborgare som hela tiden måste styrka mina funktionshinder så fort jag ska göra något.

Ska försöka ta Körkort snart. När jag läste igenom information från Attension stod det att personer med neuroproblematik är skylldiga att uppge det för trafikverket. Om inte kan man bli åtalad vid olyckor!

Zaphix
1/19/13, 3:32 PM
#9

#8: Lite roligt ändå, för du har exakt samma problem som mig. :)

Missade också poäng för flera år sedan hos csn pga. omedicinerad ADHD, men framför allt pga. ångest och depression. Blev sedan sjukskriven i sex år och nu i höst började jag plugga igen och fick avslag på ansökan om studiemedel.

Jag harf världens bästa och organiserade mamma dock som hjälpte mig med alla papper, sedan fick även sjukhuset och försäkringskassan skicka in papper. Men jag fick lån iaf.

För att få ta Körkort fick jag göra nya IVA-tester som jag böev tvungen att få "normala" poäng på för att få läkarutlåtande. Fick det efter lite medicinjusteringar och till slut fick jag körkortet iaf.

Dock bara på villkoret att jag lämnade in ett nytt läkarutlåtande efter ett år, så nu har jag gjort det då det var ett år sedan jag fick körkortstillståndet.

Är ett helsike att ha ADHD.. Man är rätt oorgainserad som person och dåöig på papperasrbete, men ändå krävs det mer papperasrbete då än om man inte hade ADHD. Jag förstår inte detg resonemanget..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Knaprig
1/20/13, 2:32 AM
#10

tycker inte det är nått konstigt att om man har ADHD krävs mer koll för att ha Körkort, om man sedan klarar det är ju allt lugnt ändå. Personligen tycker jag till och med att även vissa andra borde ha större krav, tex äldre personer, även om de kört bil i 200 år(överdriver med enkom) så kan det både kommit nya regler som de inte har koll på, samt börjat se sämre, bli förvirrade osv. Det är ingen personlig skymf mot just DIG i det läget, utan en koll som handlar om allmänhetens säkerhet.

Reglerna är inte för hårda mot oss, utan för slappa för andra. När det gäller Körkort alltså.

När det gäller jobb å sånt så, ja, krävs en del jobb för att få allmänheten att inse att det inte bara är dåligt, att inte diskriminera osv. Det måste börja nånstans tyvärr..

kämpa på!

Zaphix
1/20/13, 8:54 AM
#11

#10: Jag förstår det, men det är ack så irriterande när man är i situationen att man kanske aldrig får ta körkortet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gur4m1
1/20/13, 9:03 AM
#12

Klart man måste  styrka sin diagnos om man ska få särskild ebhandling för det (folk som bara missar poäng får ju också förklara varför- även om de inte har ADHD. Man får utgå från att myndigheterna knappast får föra vidare sån här information, det är dock dåligt att det ska behöva skickas flera gånger- men det har kanske med register att göra? Att de inte sparar allt och det är ju egentligen postivt? :)

Håller med #10 men förstår din frustration. Bra att veta inför framtiden då jag inte tagit Körkort ännu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Knaprig
1/22/13, 4:08 PM
#13

#10, jo det håller jag helt med om, bara hoppas du och andra kan komma i den situationen att man tillslut är så pass fokuserad att man kan ta det ändå. Som sagt så är det nog redan en hel del som har Körkort som inte borde ha det och säkert är sämre förare än du skulle vara med alla eventuella "problem" som du kanske har nu, om du förstår hur jag menar.

Å alla som tex kör flera timmar för länge utan att stanna som praktiskt taget sover vid ratten, hur fokuserade är dom? Har sett en studie där dom bevisade att hjärnan kan ligga i djupsömn trots att ögonen är öppna och man kör, mest troligt många olyckor som ligger bakom en sådan anledning.

Alla som sms'ar och pratar telefon medan dom kör. Hur många olyckor sker inte pga det?

Å alla stressade föräldrar som verkar köra 110 på 30 väg för att få ungarna på skolan innan dom far på jobbet? (menar alltså inte att alla föräldrar är så, men då och då är det ju så.. 110 va nog överdrivet hoppas jag, men fort kan det gå..)

Å alla som nödvändigtvis MÅSTE köra 10-20 för fort eller kanske till och med 29 km, så man inte förlorar körkortet om man åker fast? Hur lämpliga e dom?

Egentligen är du nog minst lika bra förare, eller bättre än en hel del av dom :) För du har iaf lite insikt å skulle säkert ha det i åtanke när du kör. Alla dom andra dom bara skiter i det.

Annons:
Zaphix
1/22/13, 4:19 PM
#14

#13: Tog Körkort i maj. :)

Är en helt okej förare, kör bil i princip varje dag och har iaf inte varit nära någon olycka än. Närmsta skulle väl vara när rattlåset plötsligt slog på i en korsning och jag inte kunde svänga, men där låg iaf inte felet hos mog utan hos min skrotbil.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Knaprig
1/22/13, 4:57 PM
#15

#14 Grattis :) men se där då bevisar du ju också ungefär det jag sa där att du antagligen är bättre än många :)

lobo
1/29/13, 10:19 PM
#16

#8, #9

Är det sant? Finns det möjlighet till dispans (genom oidentifierat pappersarbete) om man har adhd(diagnos) från den CSN-regeln att man måste klarat sina sista kurser för att få ta mer studielån ? Förvisso hatar jag att ta lån.

Jag klantade bort min senaste utbildning då jag gick omkring med (odiagnosticerad) ADHD + AS och en otrevlig benägenhet att bli deprimerad till och från.

Trodde att jag var utestängd från univ.studier för evig framtid. Men kanske då inte, om jag tolkar er rätt …

lobo
1/29/13, 10:19 PM
#17

#8, #9

Är det sant? Finns det möjlighet till dispans (genom oidentifierat pappersarbete) om man har adhd(diagnos) från den CSN-regeln att man måste klarat sina sista kurser för att få ta mer studielån ? Förvisso hatar jag att ta lån.

Jag klantade bort min senaste utbildning då jag gick omkring med (odiagnosticerad) ADHD + AS och en otrevlig benägenhet att bli deprimerad till och från.

Trodde att jag var utestängd från univ.studier för evig framtid. Men kanske då inte, om jag tolkar er rätt …

Zaphix
1/30/13, 7:12 AM
#18

#17: Jag fick det nog mest pga. depression och ångest tror jag, som jag sedan blev sjukskriven för i sex år. ADHD'n fanns med på papperet, men beslutet togs nog mest pga. att jag var sjuk.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Dexters_matte
2/7/13, 9:13 PM
#19

Uppdatering!

Har försökt få tag i nya intyg och höll på att tänka ut mitt nådebrev till CSN när jag fick ett mail från dem. Livrädd med ångest loggade jag in på deras sajt och fick till min förvåning se min ansökan beviljad!

Ibland händer bra saker bra människor! 

Gick en högskolekurs på distans i höstas med hjälp av min familj klarade jag den. Så om csn ställer till problem i höst saknar jag bara 7.5 poäng, ca 2,5 månader studier, för mina gamla synder.

Till er som undrar och varit i liknande situation ring och prata med csn. Redan när jag pratade med dem så var de inte omöjliga bara du hade intyg och ett personligt brev över varför du inte tog alla poäng sist.

Upp till toppen
Annons: