Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6668 ggr
[krlson]
2013-01-27 18:36

påverkan av medicin mot adhd

Jag undrar att om man exempelvis tar Concerta eller Ritalin, kan omgivningen märkas att man förändras? Inte bara att man kan koncenterera sig bättre, men kan t.ex. pupillerna förändras och man kanske börjar sluddra eller halka på ord mer? Kan förändringen bli så stor? Hur blev det för er? Ni får gärna berätta överhuvudtaget vad ni fick för positiva eller negativa verkningar! Vill gärna också veta om eran aptit förändrades. Det sägs att många inte kan äta och går ner i vikt

Annons:
Fridborg
2013-01-27 18:40
#1

Jag testade Concerta, 18mg, men blev helt uppåt väggarna av det, fick muskelspasmer och folk tyckte att jag verkade manisk.

Sedan fick jag en medicin som heter Medikinet, något man egentligen ger yngre människor och har lägsta dosen, 5mg (jag är medicinöverkänslig, tydligen vanligt när man har AS, vilket jag även har). Nu tycker människor att jag verkar mer samlad.

Med Concerta försvann aptiten men med Medikinet så är den bättre, har mindre lust att äta än utan medicinen men tar mig ändå till att göra det. Däremot om jag dricker för många koppar kaffe i kombinaton när jag tagit medicinen så blir effekten starkare och det tar fram tills kvällen innan jag kan äta.

Hoppas du blev nöjd med mitt svar :)

tarotlasse
2013-01-30 17:47
#2

Biverkningar är ngt som är väldgt individuellt från person till person vissa får biverkningar andra får inga biverkningar alls.

Så man behöver inte få några biverkningar.

Vissa drabbas av aptitlöshet o andra huvud värk o andra av ngt annat o andra märker inget alls.

Det flesta biverkningarna försvinner efter bnågra veckor till några månader.

Jag fick huvudvärk den första månaden men den försvann men jämförde man huvud värken med de andra besvären jag hade av ADHD så var huvudvärken bara en små sak. för concertan var ruggigt effektiv mot mina AFHD problem så had ejag fått välja så hade jag valt huvudvärken.

o detkvittar vad du stoppar i dig så allt kan ge biverkningar till och med vatten kan ge bíverkningar.

Jo pupillerna kan förändras det gör det av centralstimulerande ämne.

Även astma medicn förändrar pupillen för den är också central stimulerande men även en alvedon påverkar pupillen så inget konstigt alls.

Lasse

Ladydragon
2013-01-30 21:49
#3

2# vilken astmamedicin syftar du då på?

det har jag aldrig hört eller sett att någon astmamedicin kan påverka pupillerna

däremot Bricanyl och andra snabbverkande astmamediciner ofta orsaker kraftiga skakningar vilket en del människor misstolkar och tror man är en alkolist som lider av abstinens

tarotlasse
2013-01-30 23:46
#4

Min bricanyl o även cymbycourt ska påverka  pupipillen.

Men föregångaren gjorde det med o ännu mer. för då använda man rent amafetamin  som astma medecin,

Var tack vare astma medecinen  man hittade medicineringen för ADHD,

Man upptäckte att överaktiva mäniskor med astma  blev lugnare o fick

lätare att koncentrera sig när det tog sin astma medesinen så 1932 började man medddddicinera överaktiva barn med Amfetamin o de gjorde man fram till 6o talet då man i stället började medeiicnera med mentylfenidat i stället o ungäfär då man bytte ut amfetaminet i  atma medicin också.

Många säger att Concerta o ADHD medecin är nyare medecin men det har nu medicinerat  ADHD i över 80 år.

Man började sätta diagnoser på överaktiva barn i mitten av 1800 talet men med ett flertal namn.. 1902 kom den första internationella diagnosen på överaktiva barn o den kallades då MBD sedan har det haft  6-7 olika namn innan det blev ADHD  MBD har det hetat i 2 olika omgångar.

Lasse

Upp till toppen
Annons: