Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6785 ggr
beezus
2013-01-28 18:26

Concerta, Sertralin svimmade?

Vi tar det från början.

Jag har blivit diagnoserad med ADD, vilket inte är omöjligt då det finns i släkten. Jag äter 36 mg Concerta och 200 mg Sertralin dagligen. Förut älskade jag mat, men en biverkning av Concerta får "matlusten" att försvinna. Mat är liksom inte "gott" längre.

Detta plus att jag varit sjuk ett tag vilket försämrar matlusten ännu mer var nog det som troligen fick mig att svimma för första gången idag. Jag är trots bara 13 år men det var verkligen läskigt och som en sådan "dramaqeen" jag är kändes det som en nära döden upplevelse för mig.

Troligen blodtrycksanfall. Jag undrar om någon vet något sätt att förhindra dessa biverkningar,(har även fler) Skulle gärna höra.

- Precis.

Annons:
tarotlasse
2013-01-30 17:37
#1

Hej om du inte äter ordentligt och då inte får i dig tillräckligt med näring.

Ja då reagerar ju kroppen o inte konstigt du svimmar.

Men vanligt att man svimmar av för lågt blodtryck också.

Blodtrycks fall kan ju också ha med att du inte äter ordentligt men jag vet inte.

Men blodtrycks fallet har inte med concertan i sig att göra.

Eftersom en av de vanligaste biverkningarna är att blodtrycket går upp av Concerta.

Att man tappar matlusten är också en vanlig biverkning av Concerta  men brukar gå över efter några månader.

En del som drabbas av dett brukar kunna få utskrivet närings drycker av dietist så prata med din läkare om det.

För oroveckande att du svimmar så prata med din läkare om ditt blodtryck o din aptitlöshet o svimmningar.

Jag blir också lite fövrånad över din medicin kombination.

Innan jag fick Concerta utskrivet medicinerade jag med Sertralin och enligt min läkare fick jag absolut inte ta dessa läkemedel tillsammans.

Uatn jag var tvungen att sluta med sertralin  jag fick först trappa ner på sertralinet och  sedan hålla upp med sertralinet i mints 14 dagar innan jag fick påbörja medicineringen med Concerta.

För min läkare sa att Sertralin och Concerta inte gick i hop och att det kunde ge ruggiga biverkninar så jag fick inte ha några spår av sertralin i kroppen när jag började med Concerta.

Så tycker även att du ska prata med läkaren med detta.

Jag behövde inte heller sertralinet  när jag började med Concerta för depresionen försvann när jag började med concertan.

Men finns andra antidepresiva läkemedel som inte innehåller sertralin som man kan ta.

Men sluta nu inte med medicinen utan prata med läkaren för ine bra att sluta med sertralin omedelbart utan man behöver trappa ner det succesivt innan man slutar med det har jag för mig.

Jag fcik trppa ner det under 2- 3 veckor innan jag slutade helt med det.

Lasse

beezus
2013-01-30 23:11
#2

#1 Tack så jätte mycket för svar!

Ja det lät märkligt att min läkare inte sagt något om detta. Dock är han något…speciell men liksom säger saker rakt ut, vilket jag tycker är bra i detta fall. Har även fått en annan läkare för att den första inte alltid är där osv.

Jag mådde riktigt riktigt hemsk innan medicinen, fruktansvärda paniker och ångest. Åt först något jag tror heter Oralin eller liknande, då de trodde att de har dystymi. Sedan blev det med ADD klart och fick först Sertralin och sedan la de till Concerta.

Det enda just nu är att det är svårt att äta, eller jag är liksom aldrig hungrig och inget är gott längre. Men då får man bara svaret "Du måste äta ändå, även fast du är mätt" eftersom jag är 13 verkar dom tro att jag är ute efter typ anorexia, vilket jag är helt emot!

Men nog hjälper medicin, har jag fått klart för mig. I samband med början av medicinen så flyttade vi även och jag bytte skola, fick en ny start i livet. I jämförelse med hur jag mått så är mitt liv idag underbart :)

- Precis.

kattfesk
2013-02-13 23:21
#3

Ät långsamt, mindre och ofta :) Yoghurt är bra att ha hemma som är lätt att äta när man behöver nåt snabbt + banan. (ha med nån frukt i skolan och knapra på)

Det funkade för mig när jag började med Concerta, hade absolut ingen matlust men den kommer tillbaka sakta men säkert :)

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

Dexters_matte
2013-02-14 10:34
#4

Hej!

Jag förstår precis hur du har det beezus! Har samma problem med min medicin. Du som är ung och växer måste få i dig både för kropp och hjärna! 

Som för #5 funkar yoghurt bra för mig. Har müsli i och lite linfrö på toppen! Det är jätteviktigt med näring! Jag tar även flytande vitaminer från hälsokost dagligen. 

Prata med dig läkare! Om det är en återvändsgränd försök få remiss till dietist!

Upp till toppen
Annons: