Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2889 ggr
[Varulv]
2013-02-02 14:21

Att sortera ljud

Vi aspergare sägs ju generellt ha svårt att sortera ljud särskilt i ljud-stökiga miljöer, exempelvis på en krog en lördagkväll där det kan vara näst intill omöjligt att urskilja talet från en som vi sitter och konverserar med - mycket eller allramest på grund av alla störande bakgrundsljud som kan finnas.

Nu läser jag i min Howard Gardner ("De sju intelligenserna", s. 109) ett intressant referat av ett uppmärksamhetstest. Där fann man, att människor har lättare att uppfatta ord och konsonanter som tas emot av höger öra (dvs. når vänstra hemisfären, där språkcentrum finns), medan toner och bakgrundsljud i omgivningen lättast går fram via vänster öra (dvs. högra hemisfären med centrum för bl. a. musikalitet).

Detta kunde betyda, att om vi aspergare/autister, när vi går på mingel, sätter hörselvadd i vänster öra och aktivt försöker lyssna med högra örat, vi skulle kunna uppleva en klar hörsel-förbättring.

Jag har inte provat, men det skulle vara intressant att se om det kunde ge något resultat.

ObestämdGlad

Annons:
Emo
2013-02-02 15:17
#1

Du får väl testa och sen tala om hur du upplever det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2013-02-02 19:31
#2

Får väl göra det. Och om nån annan finner håg - rapportera gärna!

AnneN
2013-02-03 05:30
#3

Hmmm, jag är tvärrt om… Är jag i en miljö med störande bakgrundsljud (krogen, fest, verkstad, mm) så för att lättare höra vad någon säger till mig så håller jag för högra örat och vrider huvudet så att vänster öra hamnar mot personen som pratar med mig.

Har även alltid telefonen vid vänster öra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Varulv]
2013-02-03 20:03
#4

Jomen det har iofs jag oxå - tfnen vid vä öra.

Zaphix
2013-02-04 08:14
#5

#3: Har du sämre hörsel på andra örat?

Vet att många som har lite sämre hörsel på ena örat gärna vrider huvudet så andra örat kommer mot ljudkällan. Helt naturligt såklart och inget man behöver ha väldigt kass hörsel för att göra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnneN
2013-02-05 23:53
#6

#5 Nej inget som visats på hörseltester iallafall. Jag hör alla ljuden, bara det att jag har svårare att sålla ut dem från varandra från höger sida.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
PiganX
2013-02-07 18:22
#7

Det där stämmer absolut in på mig, mina vänner klagar alltid på att jag har dålig hörsel eftersom jag jämt säger "va?", men på hörseltesterna så märks det inte att jag har sämre hörsel än andra. Så då har jag nog funnit en förklaring, äntligen! 

Och även det där andra stämmer in på mig. Pratar jag i telefon måste jag ha den mot höger öra, för där går det lättast att höra. Bakgrundsljud däremot hör jag bättre med vänster.

[Varulv]
2013-02-07 19:21
#8

#7 Se där!

#TS Har alltid trott att den här speciella och lite konstiga hörseln skulle ligga på den perceptiva nivån. Men nu har jag börjat fundera lite…

Det är nämligen så, att jag, när jag läser tidningen om morgonen, jag ser än de dråpligare orden än de andra. Således: jag tycks kunna tolka hur som helst, det jag läser. Men vid en granskande kontroll, så varsnar jag - tack och lov - allt korrekt.

Således har jag börjat tänka, att jag tolkar lika vansinnigt när jag läser som när jag lyssnar. Och då stämmer inte den ursprungliga teorin längre den, att talspråk och skriftspråk bearbetas av olika ställen i hjärnan.

Eller också är det något annat fel… ?

Pelle Långlös
2013-02-08 18:38
#9

När det blir stökigt runt omkring mig eller om det är mycket ljud så stänger hjärnan av ljudupptagningen och jag sitter som en bubbla. Jag vill helst höra med höger öra fast jag har så mycket sämre hörseln i den än mot den vänstra. Konstigt. Kanske är en gammal vanesak.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: