Annons:
Etikettadhd-add
Läst 23704 ggr
[krlson]
2013-02-04 16:46

Concerta biverkning

Hej! Provade idag Concerta 18 mg men det har varit den värsta dagen på länge. Mycket hög puls, varit extremt trött, illamående, ingen aptit, frysit och gråtfärdig/lättretlig över ingenting. Har mått dåligt i hela kroppen överlag som kanske berott på pulsen vad vet jag Är det normalt första dagen och med en så låg dos?

Annons:
VeganGeek
2013-02-04 19:08
#1

Det låter som du bara har fått biverkningar och ingen som helst nytta av medicinen. Kontakta din läkare så snart som möjligt så ni kan diskuteran om Concerta är bra för dig.

Har inte hört någon innan som fått så mycket biverkningar så snabbt.

beezus
2013-02-04 19:43
#2

För mig fungerar Concerta, men får ändå dessa biverkningar

- Precis.

[krlson]
2013-02-04 20:48
#3

Nu, ca 12 timmar senare börjar jag känna mig som mig själv igen och må lite bättre efter en timme med rejäl frossa.

Nej nytta av medicinen har jag definitivt inte haft. Men frågan är om det är kroppen som vänjer sig? Jag kommer kanske må bättre när man trappar upp dosen som det är tänkt ska göras om två månader tror jag? Men i nuläget kommer jag inte kunna gå till skolan när jag mår som jag gjorde idag så det är ju en risk, men kanske det blir en vinst.. det är det svåra

Honestyisdead
2013-02-04 21:19
#4

Jag fick enbart massor av biverkninga och gav upp efter ett par veckor.

Zaphix
2013-02-04 21:35
#5

Inte fått några såna biverkningar alls trots att jag äter en rätt hög dos Concerta. Lite dålig aptit när jag höjde dosen endel, men i övrigt inget sånt. Bara nytta av medicinen.

Vet inte om det är en invaningsperiod eller inte, men 18 mg är ju en väldigt låg dos så jag skulle nog inte våga prova enhögre om jag reagerade så starkt på en så låg dos.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnneN
2013-02-05 23:56
#6

Enda gång jag får sådana biverkningar som illamående av concertan är om jag inte ätit en ordentlig frukost innan jag tar medicinen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Smålänning
2013-02-06 09:28
#7

Låter som mkt biverkningar för så liten dos:(

Annars har jag hört att man ska vänta 2-4v innan man kan säga om den hjälper helt.

Äter Concerta 72mg på morgonen, 10mg Ritalin vid behov på ef.

Men jag har oxå fortfarande biverkningar med concertan, mest när den går ur kroppen. Får ångest, deppig, kan bli väldigt lättirriterad.

Ritalinen hjälper typ bara 2tim knappt, sen kan jag bli arg och ångest mm..

Så vet inte hur det ska gå.

Men ger det ett par dagar? Kontakta läkaren om en telefontid (minavårdkontakter?) och berätta om biverkningarna, viktigt för de att veta oxå.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

kattfesk
2013-02-07 17:53
#8

Jag hade precis som du biverkningar första dagen ;/

Vissa är mer känsliga än andra och det tar ett par veckor innan hjärnan börjar hoppa igång och kroppen vänja sig ;)

Min läkare jämförde hjärnan som en klocka, normalstördas (ursäkta ord valet xD) hjärnor går åt medurs medan vi som har en NPF diagnos vår hjärna går åt andra hållet och när vi tar Concerta eller en annan medicin så börjar den sakta men säkert gå åt rätt riktning ;)

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

Oohjaa
2013-02-14 13:56
#9

När jag åt Concerta fick jag superbra effekt det första halvåret sen gick det nerför. Rasade i vikt då jag inte kunde äta, sömnlöshet, hjärtklappningar, ökat nikotinberoende (sökte lugnande effekt antagligen) Muntorrhet, extrem huvudvärk, blixtrar i huvudet, tandgnisslande, folkskygg, ångestattacker och självmordstankar. 

Kontaktade min läkare och fick dosen höjd?????!!! Blev satt på Zoloft (antidepress) Fick biverkningar av Zoloften också.

La ner medicineringen och sa upp kontakten med min läkare. Har sedan dess levt utan hjälp.

Målarkladd
2013-03-03 23:00
#10

Concerta hjälper mig enormt med att hålla fokus lättare och jag tar mig tid att stanna upp. Men fastnar i saker som jag gillar att göra. Kan inte längre passa tider utan att stressa som en galning. 

Den ger mig också kraft att genomföra och slutföra saker som jag tar mig för.

Men, den ger mig också kraft att grubbla och kan göra mig mycket ledsen.( Det är ju lite jobbigt att man inte är som man borde vara alltid.)

När den går ur blir jag jättetrött och fryser ofta.

Mår bäst av den när jag har behov av den, t ex när jag ska vara i nåt socialt sammanhang och är lite igång hela tiden.

Om jag inte tar Concerta blir jag trött, sover mest, och har mycket svårt att hålla mig till en sak i taget.

Tar 54 mg på morgonen och ibland 36 till framåt eftermiddan.

Målarkladd
2013-03-03 23:02
#11

Jag tror på att du har för låg dos…eftersom du har de biverkningarna som jag har när den släpper. Jag fick också lite känning av pulks och annat men det minskar när man är lagom aktiv, Då blir det en vinst!

EvaLetters
2013-03-05 11:26
#12

Jag är inne på 7:e dagen med Concerta. Tre första dagarna 18 mg sen 36 mg nu. Andra dagen mådde jag som du beskriver men för min del tror jag det handla om att jag började dagen som jag brukade. Men en mugg kaffe på fastande mage sen åt jag och sen tog jag Concertan. Efter det skippade jag kaffet på morgonen, drack te och åt frukost som vanligt. Sen dess inga direkta biverkningar. Kände mig lite smått halvpundig i lördags men det har lagt sig. Ska till läkaren imorron igen. 

Kan tillägga att jag fått diagnos nyligen som 50-årig kvinna som lever nyktert och drgfritt sen ett antal åt tillbaka.

bubbelbruden
2013-03-05 13:40
#13

Jag har aldrig fått några biverkningar men jag är väldigt noga med att äta ordentlgit ca 30min innan jag tar medicienen och har upptäckte att jag får massa biverkningar när jag inte gör det och värst var det första 2 månaderna men sen lärde jag mig hur jag skulle äta och ta min medicien för att minska risken för biverkningar.

Annons:
tarotlasse
2013-03-09 19:49
#14

Jag har inte heller drabbats av några större biverkningar. 

Var bara under den första månaden då  jag drababdes av en fruktansvärd huvud värk. 

Men jag vet att de flesta biverkningar brukar släppa efter några veckor så jag ville vänta innan jag slutade. Eftersom Concertan i övrigt gav mig sådan oerhörd hjälp i min vardag. 

Jag började som de flesta andra med 18 mg i dag  tar jag 90 mg om dagen. 

54 mg + 36 mg 

Lasse

SgtArdbeg
2013-03-11 14:20
#15

Tar du någon annan medicin?
Det verkar som att 1+1 ibland blir 3 eller kanske tom 7 när det gäller medicin.
Jag åt Concerta 54 och Voxra 150 - många biverkningar! Illamående, ingen matlust, hjärtklappning, högt blodtryck, muntorr osv osv
Tar nu 36 mg då jag vaknar, 18 mg till kl 09 och Seroquel 100 mg till natten.
Inga biverkningar alls än så länge, blodtrycket sjönk snabbt till normalt när jag slutade med Voxra…

tarotlasse
2013-03-12 01:07
#16

Det är ju som så att vad du en stoppar i dig så kan de ge biverkningar oavsett det är en apelsin vatten naturläkemedel eller vanliga läkemedel . 

Finns inget i hela världen som man intar i kroppen som inte ger biverkningar på något sätt. 

Hur biverkningarna blir väldigt individuella finns ingen som är exakt likadant skapt eller fungerar lika dant. 

Jag märker inte av några biverkningar på Concerta men andra gör det och det kan vara olika från person till person så det som gäller dig behöver inte betyda samma sak från någon annan. Men jag får fruktansvärda biverkningar av mizpratzin tror jag det stavas jag blir så stel i lederna så jag kan inte ens ta mig ur sängen utan hjälp jag kan knappt röra mig. Men knappast någon annan av er som läser detta drabbas av det för det var 1 på 1500 000 som drababdes av denna biverkning så större chans att vinna högsta vinsten på en trisslott

Jag vet de som blir skiträdda när de läser bi pack sedeln och vägrar ta sin medicin för att det är så många biverkningar. 

Men dels behöver du aldrig få någon biverkning alls. 

Mitt naturläkemedel för sömnen som nu är recept belagt har nästan 2 A4  sidor med uppräknade biverkningar. 

Bland biverkningar  är att jag kan bli trött o dåsig  jag kan drömma mer en vanligt  sedan fortsätter det så på nästan 2 sidor.

Men är det inte meningen jag ska bli trött o dåsig o att jag drömmer mer när jag sover mer.  Att man kan bli fövirrad  o få minnes luckor under natten  ja sover jag har jag oftast inga minnen av natten. 

Så lite korkade uppgifter och som gör listan med biverkningar så fruktansvärd lång. 

Däremot när exakt samma medicin såldes i hälsokost affären så hade den inga biverkningar alls för då fanns de ingen bipacksedel. 

Eller något krav att informera om några biverkningar. 

Tror själv att detta påverkar jätte mycket att har man en bipacksedel med biverkningar o läser den så genom våt tänkande så skapar vi det för att vi tänker fram det. '

Läste nu ett läkemedels test då det visade sig att de med de värsta och de med flest biverkningar fanns i  den gruppen som fick Placebo medicin och då sockerpiller. 

Så vår egen hjärna kan skapa fruktansvärt mycket o ger mer biverkningar en vad kanske medicinen ger  bara för att man tror att den ska ge vissa biverkningar. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: