Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3096 ggr
tarotlasse
2/9/13, 5:05 PM

Öppet brev till TLV om ADHD medicinering

 I dag har jag skickat ett öppet brev tilll  tandvårds och läkemedelsförmåns verket.

Om deras förslag om att ta bort ADHD medicinering för vuxna ur högkostnads skyddet 

 Vi har under de senaste veckorna kunnat läsa en hel del om ADHD medicinering i massmedia.

För ett par veckor sedan går Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV Ut i media och säger att medicinering av vuxna med ADHD inte är kostnads effektiv.

Så man vill ta bort ADHD medicineringen ur högkostnads skyddet för 32 000 vuxna som medicineras för ADHD.

Man påstår också att det inte finns några vetenskapliga belägg på att medicineringen fungerar och är kostnads effektiv för vuxna personer.

Jag undrar vad har de för kunskap TLV och var de hittar eller rättare sagt inte hittar fosknings rapporter på ADHD medicinering för vuxna.

Det finns ett flertal publicerade godkända forsknings rapporter om att medicineringen till vuxna både fungerar och är kostnads effektiv.

Den största studien som bygger på 25 000 vuxna med diagnosen ADHD är dessutom Svensk och visar både på en kostnads effektiv och på att den hjälper vuxna personer .

Mats Reimer läkare och skribent i Dagens medicin skriver i sin blogg om att TLV har fel och hänvisar till ett flertal forsknings rapporter som visar effektiviteten på medicineringa av vuxna.

Om TLV pratat med oss vuxna med ADHD  som medicinerar så hade man säkert insett hur mycket samhället kan spara på denna medicinering.

Jag fick min diagnos och började medicinera 45 år gammal och en enorm skillnad i mitt dagliga liv.

Tidigare hade jag 3 st långtids sjukskrivningar på ca 1 år åt gången för utbrändhet och sömn problem.

Efter jag började medicinera med Concerta  så har jag inte haft någon långtids sjukskrivning så bara min egen medicinering har sparat samhället mycket pengar.

Mina barn och mina vänner ser även om jag missat att ta min medicin någon morgon de skrattar gott och säger jasså du har inte tagit din medicin i dag.

Så visst hjälper denna medicinering både jag själv och min omgivning märker detta så tydligt.

Det behövs inga större läkare studier för att konstatera detta .

Vi kunde även läsa i tidningarna förra veckan om att 63 % av de som var dömda för våldsbrott och sexual brott på våra anstalter fått diagnosen ADHD.

Det förvånar mig inte alls sonen gick på en skola för de barn som inte den vanliga skolan inte kunde hantera. Alla misstänkta bokstavs barn De var 10 st barn

2 av dessa barn fick göra en utredning som visade på ADHD och fick hjälp med medicinering och stöd av BUP.

De 2 har det gått bra för i dag de andra 8a fick aldrig genomgå någon utredning och fick inte heller någon diagnos inte heller någon medicinering.

Jag frågade sonen om han visste hur det gått för det andra som gick på skolan och det var skrämmande.

Han sa att 5 av dessa 8a barn som idag är vuxna satt på olika kriminalvårds anstalter .

De 3 andra hade han inte en aning om var det tagit vägen.

Kostnaden för en intern och år på kriminalvårds anstalt kostar minst 1 miljon kronor för samhället.

Så bara dessa elever från en enda special skola för bokstavs barn kostar 5 miljoner om året för samhället.

Jag vill säga att det tydligt med bara en sådan här liten grupp visar på hur rätt diagnos rätt hjälp och medicinering kan spara enorma belopp för samhället och förhindra ett lidande för varje enskild individ.

Tidigare undersökningar på vår kriminalvårds anstalter visar att när man började medicinera interner med diagnosen ADHD.

Så minskade våldet och narkotika bruket på anstalten radikalt.

Min uppmaning till TLV är tänk om och lyssna även på oss vuxna som idag medicinerar och läs det forsknings rapporter som finns kan ni inte hitta dessa så gå in och läs Dagens Medicin de länkar till ett flertal av dessa forsknings rapporter.

Skicka gärna  själv ett mail till registrator@tlv.se och protestera och berätta om era egna  positiva upplevelser av ADHD medicinering för vuxna  

Lasse

Annons:
Pelle Långlös
2/9/13, 5:26 PM
#1

Här i Finland/Åland så får vi vuxna över 30 år ingen rabatt på ADHD-medicin. Vi har heller inget högkostnadsskydd utan när man kommer upp i 600€ (nånting) så fick man resten av medicinen gratis. Så för mig med den lägsta dosen (18mg) en tablett per dag (en burk innehåller 30 tabletter) kostade mig 75€. Inget jag hade råd med så det blev hattigt med det.

Nu är dock min adhd-diagnos bytt till Asperger. Så jag slipper den kostnaden.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tarotlasse
2/9/13, 5:59 PM
#2

#1 

Det kan jag förstå och risken att man då inte medicinerar är väldigt stor. 

Jag medicinerar i dag redan med 2 läkemedel som inte ingår i högkostnads skyddet och det blir mycket pengar på ett år.

Finns inte heller ngn annan medicin som ersättnings medicin. 

I somras tog man även bort min blodtrycks medicin från högkostnads skyddet  och skulle kosta mig 1260 kr varje gång. 

Men här finns det ett lika läkemedel  som går under högkostnads skyddet och blir 1200 kr billigare. 

Men det får inte apoteket informera om för all information om likamed läkemedel eller hänvisning till andra läkemedel ges inte på Apotekets dator för läkemedel utanför Högkostnads skyddet. 

Här i Sverige kan man ansöka om handikapssbidrag  om man har höga kostnader för medicinering eller andra  höga kostnader. Som då ska ge en kompensation för läkemedel som går utanför högkostnads skyddet. 

Men det är inte så lätt att få det beviljat men rätt i fyllt och  kan man med konkreta priser visa sina kostnader så brukar det inte vara några problem. 

Men mycket jobb att specificera alla mer kostnader så de blir nöjda. 

Men som  i detta fallet påstå att ADHD medicinering inte hjälper vuxna eller är kostnads effektivt är ju rent  befängt. 

Lasse

Zaphix
2/9/13, 6:24 PM
#3

Tar dom bort det har jag som student inte råd att medicinera, och tar jag inte medicinen klarar jag inte av mig utbildning eller mitt förhoppningsvis blivande yrkesliv.

Jag utbildar mig inom keramik och har en dröm om att bli keramiker i framtiden. Jag älskar att dreja, men det kräver min fullständiga koncentration och utan medicin kan jag helt enkelt inte dreja bra alls för jag tappar uppmärksamheten på det jag gör.

Jag äter adhd-medicin för drygt 1 700 kr i månaden, tyvärr har jag inte råd med den kostnaden som student.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Smålänning
2/9/13, 7:36 PM
#4

Tar de bort det så vet jag i te vad jag gör. Billigare att köpa rent amfetamin.. Blir förbannad på sånt här!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[Varulv]
2/9/13, 10:11 PM
#5

Nästan så man undrar om inte staten har tagit över langarnas makt över de medicinerande…

tarotlasse
2/10/13, 3:10 AM
#6

Jag  hoppas det är ok att jag vidare befordrar era inlägg till Tandvårds- och läkemedels förmånsverket  TLV för att  visa vårt missnöje över deras tankar på  att ta bort  Högkostnads skyddet för ADHD medicin för vuxna.

Vore glad om det blev en lång protest lista emot detta. som jag kan skicka in på måndag. 

Lasse

Annons:
Smålänning
2/10/13, 6:39 AM
#7

Visst skicka vidare mitt om du vill, men kan skriva lite mer i så fall. Du har ingen namnlista vi kan skriva på??

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Zaphix
2/10/13, 9:33 AM
#8

Helt okej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

eldloppan
2/10/13, 12:13 PM
#9

gött med engagemang och kamp!

eldloppan
2/10/13, 12:17 PM
#10

kampen tar aldrig slut

många av oss är vana att kämpa sen barn till vuxna

och så fortsätter det

keep going strong!

[Blodpudding]
2/10/13, 6:05 PM
#11

Fast, det där är väl inte brevet du ska skicka till dem?

tarotlasse
2/11/13, 5:12 PM
#12

#11 

I stort sett är det samma brev men eftersom jag även är dyslektiker och har svårt att formulera mig i text.

Så fick jag hjälp och blev det  lite ändringar text mässigt.

Ja har i alla fall fått en positiv respons av brevet från flera håll under dagen. 

Lasse

eldloppan
2/11/13, 6:36 PM
#13

bra

Annons:
Adur
2/11/13, 10:22 PM
#14

Inte kostnadseffektivt? Man undrar hur de tänkte där. Min man som har ADHD jobbar heltid. Det skulle vara totalt omöjligt utan medicin. Men det är klart, de kalkylerar väl helt enkelt med att de flesta köper medicinen även utan högstnadsskydd - och det vore förstås himla lönsamt för samhället. Jag tror dock att de räknar helt fel där. Många med ADHD kan inte jobba heltid ens med medicin, och har därför en ganska svag ekonomi. Då finns risken att man väljer bort den dyra medicinen, och så är den onda cirkeln igång.

kattfesk
2/13/13, 11:12 PM
#15

Oh my!.. Vad tänker de med?!

Tar de bort Concerta från högkostnadsskyddet är de sjuka.

Jag är 22 och tagit Concerta 36+18 mg dag i snart 1 1/2 år och det är som natt och dag! Medicinen ger verkar!! men ibland passar den inte alla för vi är så individuella.. 

Jag får chansen till en liv man orkar leva, ett hanterbart kaos, ta inte bort min krycka innan jag kan stå!

Skulle aldrig kunna ha råd med Concerta om jag får lov att betala över tusen spänn när jag lever på 2600 i månaden innan räkningar 

Undrar hur de gör såna undersökningar..

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

Smålänning
2/14/13, 7:07 AM
#16

Undrar hur mkt det kostar om alla skulle sluta med sin medecin och få utlopp för sin agrissivitet och bli kriminella? Fängelserna är redan fulla med adhd:are. Skulle dess behandlas innan så skulle skattebetalarna tjänat på medecinen. Sen alla relationer, barn, skola, jobb som skulle komma ikläm. Fler arbetslösa. Mer personal till skolan. Skilsmässor mm. Om man ska hårddra det. Jaja…sparka på de som redan ligger, så säga.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

tarotlasse
2/14/13, 10:04 PM
#17

Här är svaret från TLV

Hej Lars,

Tack för ditt mejl.

Vi har inte uttalat oss om de vetenskapliga belägg för medicinsk effekt som finns tillgängliga och som du nämner i ditt mejl. Det är först när och om en omprövning startar som vi samlar in och värderar alla tillgängliga studier. Vi har inte heller uttalat oss om ett eventuellt resultat av en omprövning av ADHD-mediciner. Däremot har vi specifikt påpekat att en omprövning inte behöver leda till en förändring av nuvarande subvention.

Vi ser till helheten, inte bara kostnaden för läkemedlen när vi omprövar dem. Det innebär att vi väger samman den så kallade kostnadseffektivitetsprincipen med behovs- och solidaritetsprincipen. Den principen innebär att de som har störst behov ska få mest resurser. Vi väger även in människovärdesprincipen som handlar om alla människors lika värde.

När vi startar omprövningar bjuder vi alltid in brukarorganisationer till en dialog.

Återkom gärna om du har fler frågor/synpunkter.

Med vänlig hälsning

Jonas Lindblom

Upp till toppen
Annons: