Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2794 ggr
[Varulv]
2/13/13, 7:06 PM

Trams om folsyra

I dagens Eskilstuna-Kuriren (13 feb 13) finns en artikel med rubriken "Folsyra minskar risken för autism", där det hänvisas till en ny norsk studie.

Drygt 85 000 barn har ingått i studien vari registrerades mödrarnas kostvanor före och under graviditeten, och barnen följdes sedan i tre till tio år. 270 barn fick diagnosen autismspektrumstörning.

För strikt autism såg forskarna att risken minskade med 40 procent om mamman åt folsyra minst fyra veckor före samt åtta veckor efter graviditetens början, jämfört med om hon avstod. För Aspergers syndrom och atypisk autism märktes ingen skillnad.

Tidigare studier ska ha visat att folsyra även påverkar barns språkutveckling positivt. Enligt en författare av studien är iakttagelsen ett ytterligare bevis för folsyrans positiva effekter för hjärnans utveckling.

Tja… tillåt mig att få förhålla mig en smula tvivlande.

Vad säger ni andra…?

Annons:
Zaphix
2/13/13, 9:38 PM
#1

Är studien bra gjord och de tagit hänsyn till alla saker som kan ha påverkat så är det väl inte orimligt att det skulle förhålla sig så?

Själv har jag ingen aning om vilken funktion folsyra har i kroppen, så kan inte ta ställning alls till det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2/13/13, 10:43 PM
#2

Enligt vad jag erinrar mig så är folsyra ett slags B-vitamin som finns i de flesta grönsaker, bär och frukt.

Implicit i studiens resultat ligger, som man bör tolka det, att brist på detta B-vitamin skulle kunna vara en faktor som kan utveckla autism (men icke atypisk dito eller AS).

[Joanna76]
2/14/13, 9:05 AM
#3

#2 Då skulle ju alla med B-vitamin brist ha autism? Jag är som du, mycket skeptsik till såna artiklar.

Jag har svårt att tro att dom har tagit hänsyn till alla påverkande faktorer. Har tex mammorna ätit samma slags kost?

Sen är det inte lämpligt att publicera såna artiklar då en del blivande mammor kan tro att bara jag får i mig folsyra så slipper jag barn med autism.

Konstigt dock att det inte påverkar AS då det ju är närbesläktat med autism….

[Blodpudding]
2/14/13, 1:20 PM
#4

Fast folsyra borde man ju äta ändå, som gravid. Så det borde ju inte vara några större problem.

[Varulv]
2/14/13, 1:21 PM
#5

#3 Just det… Och i och med nya nomenklaturen som träder ikraft nu i vår så har ju vetenskapen närmat diagnoserna ytterligare till varandra, efter vad jag förstår i alla fall: AS  ä r  i själva verket autism, eller en variant därav iaf. Moderns folsyra-intag i samband med befruktningen skulle göra hela skillnaden mellan autism å ena sidan och atypisk autism och Aspergers syndrom å andra sidan?

Således: vad skiljer dessa två "läger" åt? Jag trodde det var en gradskillnad snarare än en artskillnad? Kanske är det IQ-faktorn? Folsyra lär ju ha en gynnsam inverkan på begåvning, studieresultat etc. mao intelligensens utveckling (det lär även andra forskningsstudier ha visat).

Brist på folsyra ger låg intelligens?

Men "IQ under 70" är ju inte en signifikant autism-egenskap; det finns även icke-autister som har IQ under 70…

[Varulv]
2/14/13, 1:32 PM
#6

#4 Nej precis; vegetarisk kost är väl ingen bristvara i vårt samhälle just. De mödrar som dras med denna typ av B-vitaminbrist torde antingen föra en extrem diet (kanske renodlade köttätare…?) - eller ha någon inre defekt som gör att de inte tar upp vitaminet i kroppen på ett normalt sätt…

Det känns som om det skulle luta åt det senare alternativet. En del individer har ju kronisk B12-vitaminbrist och andra kan ha insulinbrist. Så varför inte kronisk folsyrabrist?

Fast å andra sidan hävdar studien, att "de mödrar som åt folsyra…" slapp föda autistiska barn. Det betyder att de mödrar som fick autistiska barn i n t e konsumerade folsyra. Det vill säga: de åt varken frukt eller grönt… (finns sådana individer över huvud taget…?)

Visserligen tror jag det tycks vara så generellt mer eller mindre, att vi autistiska inte är så förtjusta i grönsaker…

Annons:
[Blodpudding]
2/14/13, 1:40 PM
#7

Det står att folsyra är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och bildning av röda blodbroppar.

Det är kanske beror något på det?

[Varulv]
2/14/13, 8:04 PM
#8

Jo, och googlar man på ordet, så framgår även att brist på folsyra under tidig graviditet ökar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Finns månne något samband mellan ryggmärgsbråck och autism…?

[Blodpudding]
2/15/13, 6:26 AM
#9

Ja, det var det jag tänkte. Eftersom det är så lika i rekommendationerna.

tarotlasse
2/17/13, 4:34 PM
#10

Detta med Folsyra/Autism har jag inte läst om tidigare. 

Men vet att en stor studie nyligen gjorts på Folsyra som publicerades 25e januari i år . 

På grund av att det förekommit larm rapporter om ökad cancer risk vid intag av folsyra så har man velat ta bort rekomendationerna för gravida att inta extra folsyra under graviditeten. 

Man har sedan 1990 talet tillsat Folsyra i mjöl och är nu mer praxis i 50 länder i dag. 

Men inte i Sverige senast 2008 sa man nej till att berika mjölet med fol syra i Sverige. 

Man erbjuder i stället gravida gratis Folsyra tabletter i Sverige.

Syftet är att förebygga ryggmärgsbråck på foster, då folsyra underlättar celldelningen. Men i andra vågskålen ligger farhågor om att folsyra också skulle kunna skynda på tumörers tillväxt.

Denna studie som gjordes på 50 000 personer visade att det inte fanns några ökade cancer risker med Folsyra.  

Men fler studier behövs för att avföra cancerlarmen helt och hållet skriver man i rapporten. 

Mer om studien kan man läsa på:

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2812%2962001-7/abstract

I en studie i Kanada så visade det sig efter man tillsatte folsyra i mjölet var det inte bara ryggmärgsbråck som minskade utan  det visade även att barn födda med hjärtfel minskade med 6 % 

Man jämförde  1 300 000 barn födda före och efter 1998 då man införde Folsyra tillskott i mjölet. 

Enligt dagensmedicin.se

Lasse

[Varulv]
2/18/13, 1:23 PM
#11

Tack Lasse!

Det verkar ju nästan som om folsyra skulle kunna vara något slags mirakelmedicin… (om man bortser från cancerrisken då…)

Upp till toppen
Annons: