Annons:
Etikettekonomi
Läst 5021 ggr
JohannaEkroth
2/15/13, 11:05 PM

Handikappsersättning

Ni som har handikappsersättning.

Vad får ni handikappsersättning för för saker/tjänster etc?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
tarotlasse
2/16/13, 8:00 PM
#1

Jag ansökte om Handikapps ersättning i höstas och jag fyllde i ansökan och de det ville ha svar på som stod på balnketten. 

Men där skrev jag egna bilagor och skickade med  dels med vad jag behövde  för hjälp med både i hemmet och på arbetet. 

För min del blev det att jag dels blir så trött av en hel dags arbete att jag inte fungerar och orkar med det dagliga sysslorna hemma och behöver hjälp till detta. 

Att under de perioder studerat eller arbetat mycket så har jag  haft svårt att betala räkningarna eftersom jag inte fått i hop siffror OCR nummer osv.

Så jag har fått hjälp till detta av mina närstående.

Att jag har svåra problem med närminnet och behöver hjälp med påminnelser  för inplanerade möten både i privat livet och på arbetet. 

Att jag har problem med utrycka mig i skrift o behöver hjälp att korrektur läsa text  t.ex mail  både privat och yrkes mässigt. 

Eftersom  rättstavnings programmen inte alltid reagerar på när man slänger om orden så inte bara bokstäver. 

Att jag har svårt med tider och att begränsa mig så behöver jag hjälp att  ta pauser o raster på arbetet och framför allt att avsluta arbetet och inte ta hem arbetet o fortsätta 

Har hänt innan att jag arbetat i  flera dygn i sträck. 

När det gäller kostnader. 

Så gäller det läkar besök tandläkare besök rehab besök.  upp till högkostnads skyddet. 

Men även för de  resekostnader fram och tillbaka för dessa besök och även för förlorade arbets inkomst vid  dessa besök.

Medicin kostnader upp till högkostnads skyddet men även för de läkemedel jag tar som inte ingår i högkostnads skyddet  det blev en hel del kostnader bara genom detta. 

Kostnader för ökade tandläkare besök motiverade jag med att medicineringen försämrar tänderna.  

Sedan så kostnader för mitt dåliga närminne varor jag glömt i butiken eller glömt köpa så jag får åka tillbaka igen. 

Impuls köp för saker jag egentligen inte behövt 

Kläder o föremål jag glömmer dels extra körningar för detta men även för förlorade föremål. 

Påminelse avgifter för räkningra jag glömt o för avgifter för bokade besök jag glömt. 

Extra kostnader för längre telefon samtal eftersom jag inte klarar telefon nummer adresser osv och det behöver upprepas och samtalen blir längre. 

Även för kostnader där jag får ringa upp igen för att kontrolera så att jag uppfattat rätt. 

Så vitsade jag till det lite på slutet o skrev i mitt första utkast eftersom ingen kvinna  står ut med mitt kaos i vardagen. Så kostnader för bordell  besök he he. 

Men för risken för att stöta på en humor befriad handläggare på  FK  så jag Tog jag bort det  för kanske hade blivit helt fel. 

Ju mer kostnader du kommer på som har med ditt funktionshinder att göra så ta upp det. 

Eller ni andra kommer på för efterhand har jag kommit på fler mer kostnader. 

Men kan inte komma i håg vad tusan det var eftersom jag inte skrivit ner det. 

Men du måste också skriva de faktiska summorna på kostnaderna  eller summor du uppskattar det kostar dig per år. 

Första ansökan jag skickade in hade jag inte  fyllt i några summor alls.  Så  fick brev från FK att specificera beloppen på varje post. 

Jag skickade även kopia på hela utredningen och på Psykolog utlåtandet.  

Men det räckte inte för Psykolog utlåtandet som LSS gick på. 

Psykologens utlåtande Godtog inte FK utan de krävde att en läkare skriver det utlåtandet. 

Så jag  fick be om ett läkarutlåtande men de har jag inte fått ännu. Eftersom min läkare är tjänstledig. 

Så förra veckan fick jag avslag på ansökan på med motiveringen att de inte fått in läkare intyget. 

Så nu får jag överklaga eftersom det inte är mitt fel att det inte kommit in till FK

Har även gjort en anmälan till patientnämnden på kliniken eftersom det nu gått över 6 månader sedan jag bad om läkarintyget och jag har fortfarande inte fått det. 

Lasse

tarotlasse
2/17/13, 4:03 PM
#2

Hittade en kopia på ansökan i dag. 

Jag tog även upp. 

Att jag har svårt att koncentrera mig på bruksanvisningar och har svårt att komma igenom hela bruksanvisningen. 

Så  jag behöver hjälp med  långa  bruksanvisningar. 

När det gäller kostnader  så tog jag även med korttids sjukskrivningar 

1 dagars  på grund av sömnproblemen som förknippas med mitt funktions hinder och karensdagarna med detta. 

Korttids frånvaro för att man går hem tidigare från jobbet på grund av koncentrations problem sena ankomster för försovningar mm.

1 timme i veckan  blir en hel del pengar när man lägger i hop det.

Kostnader för kylvaror som man får kasta eftersom  det händer jag glömmer ställa in det i kylen igen eller att jag helt enkelt inte stängt dörren till frysen.  

Så ta upp all Hjälp och alla  kostnader du kan som är förknippat med ditt funktions hinder. 

När du räknar i hop alla småsaker så blir det rätt så mycket pengar på ett år. 

När jag räknade i hop allt så blev det en mer kostnad på 26 000 kr på ett år. 

Sedan är det upp till Försäkrings kassan att bedöma om det är rimliga kostnader eller inte.

Vad jag förstod av handläggaren på FK så var det inga orimliga saker jag tagit upp eller de kostnads beräkningar jag gjort. 

Så hoppas du har lite hjälp av detta när du skriver din ansökan.  

Lasse

creativitet
7/3/13, 10:48 AM
#3

Hur har det gått med din ansökan Lasse? Fick du igenom den?

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

tarotlasse
7/3/13, 8:27 PM
#4

#3 

Jag hade en jätte bra handläggare på Försäkringskassan som hjälpte mig på alla vis och på hur blanketten skulle fyllas i och vilka uppgifter som handläggaren behövde för att ta ett beslut.

Lämnade in min ADHD utredning och psykolog utlåtandet.

Men Försäkringskassan godkänner inte ett psykolog utlåtande och hela utredningen med resultat punkt för punkt nedskrivet.

Utan man vill ha min  läkares signatur  i stället.

Min läkare var tjänstledig och på jordenrunt resa så  jag fick inte läkarens signatur fören tiden på ansökan gått ut. 

Så FK kunde inte annat göra en avslå min ansökan men handläggaren  hade full förståelse och var hur hjälpsam som helst och berättade hur jag skulle göra för att överklaga beslutet och kontaktade  läkare kliniken och berättade hur de skulle skriva papprerna vid överklagandet.  

Gick väl 2 månader till och  jag fick ett avslag från STHLM med en motivering som jag såg som direkt kränkande.  

Motiveringen var att även de utan funktionshinder kan glömma saker  i bland och att jag fått tekniska hjälpmedel så  att jag skulle inte ha dessa problem. 

Är precis samma sak som att säga åt en rullstols bunden att visst kan du komma upp för trappan du har ju fått ett tekniskt hjälpmedel. 

Mina kostnader där gav man mig delvis rätt i alla punkter utom i telefon kostnaderna. 

Eftersom de i dag finns abonemang med fria samtals kostnader. 

Men kostnaden för läkemedel utanför högkostnads skyddet godkände man inte  för läkaren hade inte specifierat namnet på  dessa läkemedlel.

Sedan så återigen så hänvisade handläggaren återigen till att jag hade tekniska hjälpmedel så merkostnaderna borde inte bli så stora och skrev ner kostnaderna radikalt. 

Så de godkände bara kostnader på 5000 kr  bara  minaläkemedel utanför högkostnads skyddet kostar mer. 

Så jag kom inte upp till minimibeloppet på 12 500 kr som krävs för handikapps ersättning.  

Handläggaren ansåg inte heller att mitt hjälpbehov var så stort så att jag behövde extra stöd.

Kan tillägga här att jag  utöver ADHD har ytterligare  4 st diagnoser som var och en går under kraven för handikappsersättning.

När jag tog kontakt med min vårdklinik om att överklaga ytterligare en gång så hjälpte dom mig med överklagandet. 

Jag skickade även med ett långt brev om kränkande behandling och att det var skrämmande att en handläggare behandlar frågor om funktionshinder  och inte har kunskapen om de funktionshindren de beslutar om. 

Fick svar om att man komme rutreda saken och att min överklagan skickats till förvaltningsrätten.

Min vårdklinik kontaktade även socialpsykiatrin eftersom de insåg  att de kunde ge mig en helt annan hjälp en vad Försäkringskassan kan ge mig.

Så en jäkla circus drogs i gång på soc . Så de har tagit beslut om att jag ska få utökat boende stöd, God man och ekonomiskt stöd. Man anser  även att jag inte har full arbetsförmåga så nu har man även startat en utredning om sjukbidrag på 50% och en Offentlig Skyddad Anställning i stället för den projekt anställning jag har i dag. 

Så på soc och hos kommunen har man inte  alls samma uppfattning  som Försäkringskassans handläggare. 

 Jag har aldrig någonsin blivit erbjuden så mycket hjälp som nu. 

Just nu är det fullt kaos och utredningar på alla plan och olika myndigheter. 

Så avslaget från Försäkringskassan kanske har något gott med sig i slutändan ändå. 

Jag väntar fortfarande på svar från Förvaltningsrätten. 

Var på försäkringskassans lokalkontor senast i dag och uppmandes att söka på nytt.   

Lasse

tarotlasse
7/3/13, 11:50 PM
#5

Man kan också fundera på hur man tänker på FK.  

Man medgav att mina funktionshinder orsakade ökad sjukfrånvaro. 

Man medgav att jag kunde ha högre korttids frånvaro på grund av mitt funktionhinder 

Men man ansåg inte att detta innebär några merkostnader.

Mycket märkligt att en handläggare på FK inte känner till karensdagar och att sjukersättningen inte är 100% av lönen.  

Man godkände alla mina läkare och rehab besök.

Men man godkände inte resekostnader  elelr löneavdrag för ledighet för dessa besök. Även om vissa rehab besök varit heldagar.

Man godkände kostnaderna för läkemedel upp till högkostnads skyddet men man godkände inte  kostnaderna för de  recept belagda läkemedel som går utanför högkostnads skyddet.  

Så i princip medgav handläggaren i STHLM problemen men inte de mer kostnader som de orsakar. 

Lasse

Zaphix
7/4/13, 11:12 PM
#6

Imponerande att du har engagemang nog att driva detta tarotlasse. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: