Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5391 ggr
[Varulv]
2/18/13, 6:54 PM

Fotografiskt minne

I en artikel i gårdagens (söndagens) SvD sägs att forskning visar att schimpanser har fotografiskt minne.

"- Schimpanser kan vara väldigt bra på att memorera saker. De befinner sig här och nu, medan vi människor hela tiden försöker hitta en mening med det vi ser så att vi ska kunna berätta om våra upplevelser för andra, säger…[en forskare]."

Tala för dig själv, skulle jag vilja säga till den forskaren. Jag (aspergare) letar inte ideliga meningar med det jag ser och upplever. Jag bara ser, utan urskiljning. Extremt fotografiskt minne har jag väl inte, men något åt det hållet iaf.

Så jag känner mig nog mera befryntad med schimpansen än med människan i detta fall. Vilket bara bekräftar min städsevarande teori, att vi aspergare är människo-djur mera än NT-människor.

- Synpunkter…!?

Annons:
Pelle Långlös
2/18/13, 6:59 PM
#1

Jag har också fotografiskt minne. Kanske inte superbra men rätt så hyffsat. Har AS.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
2/18/13, 10:32 PM
#2

Se där! Pelle Långlös ;)  Ja, jag tror faktiskt att detta "bildseende" är typiskt för många av oss aspergare och ett väsentligt karaktäristikum som skiljer oss från "människorna" och gör oss mer besläktade med djuren.

Pelle Långlös
2/19/13, 7:23 PM
#3

Ja det tror jag också att det är något som vi aspergare har lättare för. Men om det är besläktat med djuren vill jag ha osagt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zaphix
2/19/13, 8:31 PM
#4

Önskar att jag också hade AS i det avseendet, ett minne hade inte varit fel att ha. Behöver väl iofs inte vara fotografiskt egentligen, nöjer mig med någon form av minne.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2/19/13, 8:39 PM
#5

Hur minns du långt bakåt i tiden då Zaphix?

Zaphix
2/19/13, 8:55 PM
#6

#5: Dagistiden. Men minns inte vad jag åt till frukost idag eller varför jag skulle ringa pappa ikväll. Kom ihåg att det var något akut jag behövde hjälp med, var väldigt viktigt, men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var trots att jag tänkte på det för en timma sedan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Pelle Långlös
2/20/13, 5:36 PM
#7

#6 Sån är jag med.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
2/20/13, 5:59 PM
#8

#6 & 7

Inte för att jag vill måla *** på väggen, men var lite observanta på detdär, ni båda. Det finns många demenssjukdomar som tar sig sådana uttryck.

Min styvmor fick i sen ålder framlobsdemens, vilket innebar att hennes närminne till slut blev noll - alltmedan hon mindes precis lika bra långt tillbaka som hon alltid hade gjort.

Pelle Långlös
2/20/13, 6:10 PM
#9

#8 Det är det jag är rädd för att det kan vara en början på någon demenssjukdom. 😕

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
2/20/13, 7:14 PM
#10

#9 Men å andra sidan så lär åtminstone de som drabbas av just framlobsdemens totalt sakna sjukdomsinsikt. Så ett gott omen för dig kan faktiskt vara att du själv har dina farhågor…

Jag vet med mig själv, och när jag tänker tillbaka, att jag under press och stress kan reagera sådär, att närminnet upplevs som sämre. Det kan säkert vara mer eller mindre normalt, och behöver ingalunda innebära början på någon demenssjukdom.

🙂

Pelle Långlös
2/20/13, 7:24 PM
#11

Sant… 😛

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zaphix
2/20/13, 8:36 PM
#12

#8: Jag är 25, hoppas inte jag är dement.

Farmor blev dement innan hon var 70, så har det i släkten dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Urban Jansson
2/20/13, 10:45 PM
#13

Hej. Jag har samma egenskap + att jag kan föreställa mig 2-D bilder/ritningar i 3-D. Detta har hjälp mig oerhört mycket i mitt jobb..Jag kan även gå tillbaka i tiden och minnas allt solklart..Tyvärr är sämre med känslor och upplevelser

 Jag fick min diagnos för 2 månader sedan ADHD med drag av Autism och nu börjar jag bli "kompis" med mina unika drag.. 

Jag känner att mina "symptom" har utvecklat mig som människa och skulle inte vilja va utan det.. nån som känner likadant?

Känner ni att det är ett hinder eller en tillgång i er vardag?

Mvh/Urban

Annons:
[Varulv]
2/20/13, 11:36 PM
#14

Hej Urban!

Vad kul att du säger så! Jo men visst - jag är lika dan som du när det gäller visuell och spatial förmåga. Och precis som du, kan jag gå tillbaka i tiden till nästan när som helst och minnas varenda detalj. Detta på det visuo-spatiala området dock (just vad du påpekar) - när det gäller sociala situationer; känslor; vad någon sa etc. så är det sämre beställt.

Visst är denna spatiala verklighet som du och jag med flera lever i en tillgång! Och - att jag älskar den verkligheten!

[Varulv]
2/20/13, 11:41 PM
#15

#12 Nej, det ska vi väl inte tro i första taget, att du redan uppvisar tecken på demens…! Men, som sagt - det skadar väl inte att hålla lite extra koll på sig själv, i synnerhet som man har det i släkten.

Men som sagt - när man genomlever perioder där det ställs extra stora krav på en, så kan det bli sådär - att man förlorar kontakten med det, som ligger närmast bakåt. Det brukar dock assimileras i minnes-medvetandet efter några veckor eller så.

Upp till toppen
Annons: