Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5255 ggr
ThisIsNoMore
2013-02-27 09:43

Ljudkänslig

Jag har diagnosen ADHD. Har märkt att jag tycker det är väääldigt jobbigt med mycket ljud.. Enkla saker som att laga mat kan bli för mycket (kokande vatten, skramlande grytor, köksfläkten osv osv). Även att gå i snö är jobbigt då "kras-ljudet" kan framkalla ren panik! Hundar som skäller, folk som skrattar eller pratar högt.. Börjar bli jobbigt :/ Ville mest bara skriva av mej. Någon annan som upplever detta?

Annons:
Smålänning
2013-02-27 10:17
#1

Välkommen;) Har oxå ADHD och är ljuskänslig. Var hos audionomen igår och fick det på papper. Fick oxå göra en avgjutning i av örat för få hörselpropp med nåt filter:/ men denna skulle jag få betala själv ca: 2000kr, men ska se om AMS kan betala. Men iaf jag är ljuskänslig mot höga frekvenser, barnskrik är den värsta, men även andra ljud. Kan skifta dag till dag. Men få en remis till audionomen av psyk.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

ThisIsNoMore
2013-02-27 10:28
#2

De värsta är att föna håret… Tar evigheter! Stänger av den varannan minut haha

Zaphix
2013-02-27 18:38
#3

Får lätt panikångest av för mycket ljud. Har inget filter så allt kommer bara emot mig och jag får panik. Dock är det bättre numera då jag dom senaste åren äter rätt dos medicin, vilket hjälper till att skapa ett filter för mig.

Är dock många ljud jag inte mår bra av alls, men lärt mig hantera det. Det allra jobbigaste är dock att jag är känslig för röster, är många människor jag inte klarar av då mina öron inte tål deras röst. Kan bli riktigt förbannad inombords så fort jag hör deras röst. Men där har jag lärt mig behärska mig, beter mig hövligt mot alls människor. De kan inte rå för att de fått en röst som gör att jag mest bara vill skrika "håll käften" åt dom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2013-02-27 22:38
#4

Samma här och har egentligen inte tänkt på detta under åren. 

 Jag har arbetat i en tyst miljö i 25 år.

Men så fick jag ett vikariat som elev assistent  och skolmiljön var kanppast någon tyst miljö. 

Jag märkte att jag blev så fruktansvärt trött redan vid lunchtid och koncentrationen var så gott som noll på eftermiddagen. 

En dag i veckan så var första lektionen på morgonen gymnastik och det räckte för jag blev totalt utslagen bara av denna lektion.

Jag blev helt utmattad och fick en fruktansvärd huvudvärk.

Fick oftast gå hem efter gympan så det funkade ju inte och jag blev sjukskriven där läkaren förklarade att jag var ljudkänslig.

Det är vanligt med både ljud och ljuskänslighet när man har ADHD berättade läkaren. 

Lasse

miini85
2013-05-14 22:07
#5

har precis lika. ADHD går hand i hand med utmattningsyndrom. fick veta av min läkare. ca 80% med ADHD har även utmattningssymdrom. inte många som vet om det. googla:-)

tarotlasse
2013-05-14 23:28
#6

#5 

Det är snart 25 år sedan jag träffade min husläkare första gången och jag hjälpte henne med ett jobb på yrkets vägnar. 

Efter en dags arbete så skrattade hon  åt mig och sa  att jag var en typisk bokstavs person. 

Jag fattade inte vad hon menade överhuvudtaget vid det tillfället. 

Men redan vid första tillfället hon sjukskrev mig för just utmattnings syndrom så föreslog hon att jag skulle göra en ADHD utredning.

 Men då var det jag som skrattade åt henne för inte tusan hade jag ADHD jag var ju inte våldsam av mig.

Efter tredje långtids sjukskrivningen för utmattningssyndrom så var min läkare  rätt irriterad på mig för min envishet. Nu hade även sonen fått sin diagnos på ADHD o under den utredningen frågade även de på BUP om jag själv gjort någon utredning.

Först efter tredje sjukskrivningen för utmattnings syndrom sa jag ok till en  ADHD utredning. 

När jag kom till psyk för utredningen sa läkaren där vad är det för en idiot som remiterat mig för en utredning för ville jag ha narkotika klassade medicin fick jag gå någon annanstans. 

Tog tre år innan jag fick diagnosen på pappret och fick veta att utmattningssyndrom hos de med ADHD är väldigt vanligt och många med utmattnings syndrom är ju också ljudkänsliga. 

Så i efterhand föll ju  pusselbitar på plats både för mig och för sjukvården.

Nu får vi se hur lång tid det tar för Försäkringskassan att klura ut det för dom är tydligen jäkligt dåliga på att lägga pussel. 

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: