Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2493 ggr
[Varulv]
3/19/13, 5:37 PM

Lokförare + AS = obra?

Transportstyrelsen föreslår att personer med autismspektrumtillstånd inte ska få framföra lok och inte heller utföra trafiksäkerhetsarbete.

Mot detta invänder nu Autism- och Aspergerförbundets jurist Hanna Jarvad  i ett remissvar till Transportstyrelsen och säger bland annat i en artikel i senaste Ögonblick:

"Det är inte rimligt att lägga yrkesförbud på en så stor grupp människor. Utgångspunkten måste vara att alla människor oavsett funktionsnedsättning ska få en individuell bedömning utifrån de hälsokrav som ställs. … Transportstyrelsen har inte angett varför man anser autismspektrumtillstånd vara en säkerhetsrisk."

"Transportstyrelsens tillämpning innebär att personer med autismspektrumtillstånd missgynnas, då de utestängs från vissa yrken utan att få en individuell prövning (om de inte söker dispens). Att på det sättet missgynna någon på grund av funktionsnedsättning utgör diskriminering. Människor som egentligen är lämpliga för trafiksäkerhetsarbete stängs ute i onödan. Alla borde ha rätt till en individuell bedömning av sina kunskaper, förmågor och sin lämplighet för ett visst yrke."

Bra sagt! tycker jag av förbundsjurist Hanna Jarvad.

Annons:
Honestyisdead
3/20/13, 10:49 AM
#1

Förstår inte hur dom tänker!

[Varulv]
3/20/13, 11:32 AM
#2

Nej, det är verkligen svårt att begripa. Tyvärr tänker de förmodligen utifrån schabloniserade fördomar de har byggt upp med hjälp av den "info" de har fått sig till livs genom populärmedias försorg.

Hur som helst skulle det vara intressant att ta del av nämnda transportstyrelses hänvisning till något eller några av diagnoskriterierna i DSM eller ICD vars innebörd per automatik (enligt deras uppfattning) kan anses böra döma ut hela autismspektrat i trafiksäkerhetshänseende…

Pelle Långlös
3/20/13, 5:43 PM
#3

OM det är någon (inte för jag tycker det men bara OM) så borde det då vara de med ADHD och som har dålig impulskontroll vara "sämre". Som sagt så är det bara ett OM och inget jag personligen tycker skall gå till .

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
3/20/13, 6:53 PM
#4

#3 Precis; och det har ju dessutom visat sig, att många ADHD:are - vilka faktiskt generellt har ett prövningspåbud - klarar körkortet galant. Och därefter är det verkligen upp till motparten att bevisa en eventuell olämplighet.

Men detta redovisade fall gäller som sagt autismspektrumtillståndet, och inget annat än det. Och däri ingår som bekant icke ADHD:arna.

Pelle Långlös
3/20/13, 7:40 PM
#5

Det är det jag menar. Varför autismspektrum istället för ADHD?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
3/20/13, 9:28 PM
#6

#5 ADHD har väl efter vad jag förstår redan restriktioner. Och nu har turen då kommit till autismspektrum…

Annons:
Pelle Långlös
3/21/13, 6:20 AM
#7

Aha okej. Då förstår jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Lamina
3/25/13, 11:09 PM
#8

Tycker det är helt sjukt. Min föräldrar är lokförare och dom tycker faktiskt tvärtom, att aspergare ofta har många egenskaper som passar sig alldeles exceptionellt för yrket. (Och dom tror sig också veta att en del av deras kollegor har just AS. Men som dom säger: Vem skulle våga göra en utredning nu..?)

Jag är rädd för vart dethär kan leda, helt ärligt. Dethär idag, vad blir det då imorgon..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: