Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 6929 ggr
[Tassy]
3/20/13, 3:56 PM

aktivitetsersättning = dömt att bo hemma för evigt

Låt oss säga att person A vill flytta hemifrån, har diagnos AS + ADD och aktivitetsersättning sedan många år. Bostadstillägg fås ju vid flytt till eget boende, men hur ska det gå till när dom kräver en som står i borgen (blivande hyresvärden), och denne person inte finns? Hur gör man då?

Kan FK stå som borgenär? Soc? hjälp önskas snarast, det brådskar.

Annons:
Allamej
3/20/13, 3:58 PM
#1

Soc. kan gå in som borgenär om det inte finns några tidigare hyresskulder

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
3/20/13, 4:05 PM
#2

Tack för snabbt svar! 🌺

Allamej
3/20/13, 4:18 PM
#3

Inga problem. Men annars kan inte hyresbolag hindra dig från att få en lägenhet om du inte har gamla hyresskulder. Det är diskriminering. Min hyresvärd vet om min AS och ADD och det är inga problem.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
3/20/13, 6:56 PM
#4

Men, hörrni… - kan inte en värd rent generellt neka en presumtiv hyresgäst ett hyreskontrakt om inte vederbörande har ett fast arbete…?

Allamej
3/20/13, 7:05 PM
#5

Inte om dom kan bevisa fast inkomst.

Jag har aldrig haft ett "riktigt" arbete men jag har haft en hel del lägenheter…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
3/20/13, 7:07 PM
#6

tydligen räknas inte aktivitetsersättning som fast inkomst..

Annons:
Honestyisdead
3/20/13, 7:14 PM
#7

Soc gick INTE in som borgenär till mig kan jag tala om.
Så det beror nog på var man bor.

[Tassy]
3/20/13, 7:34 PM
#8

#7 Jag har läst om en del liknande fall på nätet tyvärr..

Honestyisdead
3/20/13, 7:36 PM
#9

Och jag tror inte de går in som borgen till någon som inte lever på socialbidrag? Det är i så fall nytt för mig.

Zaphix
3/20/13, 10:14 PM
#10

Jag har aldrig haft problem att få lägenhet trots att jag bara haft aktivitetsersättning tidigare. Inte behövt ange någon borgenär. Bott hos både kommunalt bostadsbolag och privat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
3/20/13, 10:25 PM
#11

Detta är ett kommunalt bostadsbolag, och dom begär en borgensman. Är det någon som har koll på vad lagen säger i detta fall? Verkar ju som att vissa fått igenom och andra inte. Situationen är väldigt förvirrande, och tiden rinner ut (tidsfrist till söndag).

Tack för era svar!

Honestyisdead
3/20/13, 10:31 PM
#12

Allt handlar om vilken hyra det är på lägenheten man söker och om hur mycket man har ut per månad. Aktivitetsersättning är ju inte speciellt hög inkomst, så hyran måste nog vara väldigt låg. Låter konstigt att du aldrig haft problem att hyra. Här krävs borgensman. Finns ingen lag vad jag vet. Här finns dom som kräver att man tjänar fyra gånger hyran.

Zaphix
3/20/13, 10:37 PM
#13

Har aldrig behövt ange borgesman, ändå varit sjukskriven i sex år och då bott i många lägenheter. Inte ens i gymnasiet behövde jag borgesman när jag hyrde en lägenhet. Då hade jag bara studiebidraget som inkomst, vilket inte ens täckte hyran. Så fick jobba med olika strö jobb för att klara mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Tassy]
3/20/13, 10:43 PM
#14

#12 Personen är berättigad bostadstillägg, som betyder att 90% av hyran betalas av FK.

Honestyisdead
3/20/13, 11:04 PM
#15

Beror på hur hög hyran är. Gränsen på bostadsbidrag ligger runt 6200kr. Zaphix, har aldrig varit med om det. Låter konstigt och otroligt att någon är så dum att dom hyr ut till en person som inte ens kan betala hyran. Varför utsätter sig ett bolag för den risken kan man undra. Här behöver man i alla fall borgensmän hos de stora och vissa kräver fast jobb och accepterar inte ens borgensman.

[Tassy]
3/21/13, 12:07 AM
#16

det är en etta på ca 4000:- i månaden.

Honestyisdead
3/21/13, 10:08 AM
#17

#16 Synd du inte kan ordna en borgens man :(
Inge kompis föräldrar som kan ställa upp? Eller din killes?

[Tassy]
3/21/13, 10:20 AM
#18

Det är inte mig detta handlar om, och personen det berör har ingen som kan gå i borgen. Men som det ser ut nu, så låter det som att soc ställer upp. De skulle ringa igen senare idag, så håll tummarna! Det finns särskilda skäl med i bilden, som jag inte vill nämna här ifall någon förstår vem jag skriver om.

Själv har jag lägenhet sedan många år tillbaka och bor stadigt. Jag behövde aldrig borgensman då jag först hyrde av bekanta, och har sedan alltid kunnat lämna referens vid flytt på att jag är en skötsam person. Har för mig vid nåt tillfälle att jag betalade förskottshyror som täckte borgen dock, så detta är ett annat alternativ vi tänkte kolla om soc säger nej.

Honestyisdead
3/21/13, 10:42 AM
#19

18 jaha haha, hade väl för mig att du hade eget boende :) håller tummarna för den det gäller!

[Tassy]
3/21/13, 10:47 AM
#20

hehe yes jag flyttade hemifrån på dagen jag tog studenten för typ 6-7 år sedan 😉

Annons:
Zaphix
3/21/13, 3:21 PM
#21

#15: Fast har man aktiviteteersättning och bostadstillägg kan man betala hyran.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
3/21/13, 3:38 PM
#22

hyresbolaget har backat och godtar aktivitetsersättning utan borgensman. FK skrev ett specifikt intyg om att personen är berättigad bostadstillägg den dan kontraktet skrivs under.

Honestyisdead
3/21/13, 3:44 PM
#23

#22 Vad bra :)

[Tassy]
3/21/13, 3:48 PM
#24

Ja, nu får ni hålla tummarna tills kontraktet är påskrivet. 👍

Honestyisdead
3/21/13, 4:00 PM
#25

Jadå :)

tlover
4/8/13, 4:29 PM
#26

Jag har aktivitetsersättning och jag har stått på lägenheter som min man (då pojkvän) inte kunde stå på,

däremot tror jag hyran var på 3500 för en tvåa, inte så dyrt som 4000 för en etta så det kan det ju vara summan som spelar roll.

minns jag rätt så har min man stått på lägenheter som springvikarie (dvs väldigt osäker inkomst) men om jag minns rätt och han stått på lägenheter så var det i hemkommunen där en medeldyr etta kosta 2500 kronor så det kan ju vara hyran som påverkar om jag nu minns rätt.

l'm back

[Tassy]
4/8/13, 4:45 PM
#27

Allt löste sig utan borgensman :)

Annons:
[NinaCrown]
4/10/13, 1:10 AM
#28

Även om situationen löst sig så kan jag bevisa om att det är olika från stad till stad 🙂

Sökte först lägenhet i Hallstahammar, där skulle jag inte fått en städskrubb ens med en borgenär vare sig min ersättning kom från soc eller fk… Slutade istället med att jag lyckades få en lägenhet i Västerås, behövde endast visa upp beslutet från FK så fick jag söka lägenhet som vem som helst med fast inkomst.

Upp till toppen
Annons: