Annons:
Etikettadhd-add
Läst 18881 ggr
Bitterflickan
2013-04-09 19:45

Ett par månader på Ritalin, ska det vara så här?

Jag fick i vuxen ålder diagnosen ADHD nu i januari och har sedan dess stått på Ritalin (med undantag på ett par veckor på Concerta = fruktansvärd muskelsmärta). Får ingen större hjälp från min läkare att få in en bra dosering av den. Har sedan dag ett blivit tillsagd "Du justerar dosen själv efter vad som känns bra" Men hur ska jag veta vad som är bra?

För tillfället äter jag 60 mg på förmiddagen och det tar bort min hyperaktivitet, men oxå all lust till något annat. Alla tusen tankar är borta, och huvudet känns tomt. Känner mig apatisk.

Jag har oerhört mycket annat runt omkring mig just nu som får mig i en rasande fart spiral nedåt. Så jag vet inte om medicinen hjälper till att bara göra det sämre? 

Jag tog upp en hel del biverkningar med min läkare sist jag träffade honom, men han mest bara fnös bort det. Så jag tänkte höra om det finns andra som kanske upplevt liknande?

* Fryser extremt om händer och fötter (även resten av kroppen) och har gjort sen dag ett. Kommer nån timme efter intag. Sambon säger att kroppen är så kall som om jag skulle stått ute utan kläder en längre tid.

* Försämrad hy (har aldrig haft acne och känns trist att få vid 30 års ålder)

* Högt blodtryck (medicineras mot detta sen innan, men det bara stiger för varje gång, efter insättning av ritalin)

* Ont i ögonen (känns som blåmärken)

* Muntorrhet

* Total avsaknad av hunger, som leder till stört förhållningssätt till mat. (Led av ätstörningar i tonåren, och dessa tankar har kommit tillbaka med kraft. Allt kretsar kring att inte äta)

* Att känna sig apatisk, tappat viljan till att göra nåt över huvudtaget. Vill inget och inget spelar nån roll. 

* Sömnbrist (Har stått på Stilnoct i 10 år men inte ens den får mig att sova längre. Snittar på kanske 2-3 timmar per natt. Ritalinet går ur redan kring kl 17 för min del, och i början testade jag att ta en mindre dos vid 17 en kväll och det var inga problem att somna den kvällen)

* Ångesten och oron kommer 10ggr starkare än någonsin innan, när ritalinet går ur på kvällen. (Har börjat misstänka att det är extrem panikångest jag får då jag nästan varje kväll börjar kräkas upp det lilla jag lyckats få i mig?)

Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg, men jag får ingen respons från sjukvården. Uppskattar tips och råd.

Annons:
[LillaOrkide]
2013-04-09 20:59
#1

Usch vilka hemska biverkningar. Jag tycker du ska sänka dosen, kanske ta 20 mg Ritalin på morgonen och sedan 20 mg på em.

Testa och se hur det funkar.

Själv klarar jag inte av Ritalin, det blir alldeles för mycket svängningar och jag får tok mycket ångest av dom.

Jag blir oxå iskall om händerna, men det är värst vid doshöjning, tror det kan vara övergående när kroppen vant sig vid medicinen.

Jag tar Concerta 36 mg på morgonen och 18 mg vid lunch.

Har inte heller hittat rätt dos än, tror vägen dit kan vara lång och förbaskat besvärlig. Känner mig ledsen och apatisk ibland.

Men testa att sänk din dos lite så kroppen får vänja sig lite mer.

Kram

Stressfia
2013-04-10 10:12
#2

Hallå, 

Har sedan drygt snart två månader medicinerat med Concerta och upplever det lite som du skriver. Man blir apatisk, blir lätt arg, känner inte så mycket..varken sorg eller lycka, bara ett grått tomrum liksom. Är ännu mer lättstressad mm mm. När jag var uppe på dosen 54 på morgonen och 36 vid lunch mådde jag PISSDÅLIGT!!! Hade kraftig ångest på kvällen, och tänkte då att jag aldrig någonsin skulle röra tabeletterna igen. Nu sänkte jag doserna direkt efter efter den kvällen, och har numera 36 på morgonen och 36 vid lunch. Mår klart bättre, men känner fortfarande av alla biverkningar. Värst är nog den ökade ångesten/stressen i kroppen vilket i sin tur gör så jag blir lätt arg. Och det snabbt dessutom….:( Min läkare har sagt att jag ska testa med Ritalin om jag inte mår bättre tills nästa gång vi ses, vilket är om en vecka. Tror det är som föregående skribent redan sagt…tar nog en JÄVLA tid att hitta sin medicin och sin dos! Och som det känns nu, vet jag ärligt inte om jag tycker att det är värt den väntan? Eller om jag orkar? 

Hoppas i alla fall att du snart mår bättre, stor kram!!!

/L

[LillaOrkide]
2013-04-10 10:27
#3

Hej Stressfia:)

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Helt klart att ångesten gör så man blir mer lättirriterad. Idag tog jag min medicin Concerta 36 mg direkt när jag klev upp vid kl.07 och vad händer…jo jätte mycket hjärtklappning och obehagskänsla (: Så jäkla konstigt det där, för om jag väntar ca 2 timmar innan jag tar den på morgonen så verkar det funka bättre, fattar inte varför? Har redan problem med ångest, och hade en jätte jobbig start med metylfenidat då jag även åt sobril varje dag. Har dock lyckats sluta med dom nu sedan 4 veckor tillbaka. Men ångesten hänger lixom över en hela tiden (: Vi får väll försöka härda ut ett tag till och se om det vänder, annars slutar jag med…

KRAM

Stressfia
2013-04-10 10:33
#4

Jag sökte ju hjälp nu som sagt i slutet av förra året för att jag just inte ville känna den lättretlighet och allt annat skit som man släpat på genom åren. Och när man väl får medicinen så är väl förväntningen aningen hög, och sen när man dessutom utvecklar panikångest ja…då funderar man ju om man ska fortsätta eller ej? Har ju bara använt Concerta sedan 1 mars så kanske blir det bättre? Hoppas i alla fall det, för orkar inte med mig själv snart. Finns ju alternativa mediciner som inte är centralstimulantia…typ voxra som man använder flitigt i usa för dom med ADHD. Har lagt upp det som förslag till min läkare, så får se hur det blir med det. Inte säkert jag/vi tål de preparat som vi nu får utskrivet. Så gäller nog att man inte kör på alltför länge heller…

Kram kram

Bitterflickan
2013-04-10 12:56
#5

Hejsan

Har genom åren knaprat det mesta. Gick i många år på Efexor efter att ha testat det mesta inom antidepressiva. Det tog bort alla känslor för mig och jag var helt likgiltig. Fick en ny läkare som var helt förskräckt över att jag mådde som jag gjorde på dom och det plockades bort.

Fick börja med Lyrica då det även skulle hjälpa mot nervsmärtor (vilket jag har pga kotförskjutningar i ryggen) Denna medicinen gjorde mig helt självmordsbenägen och jag tvångsinlades. Det var först där på avdelningen som dom började misstänka ADHD, och läkaren där förklarade för mig att vissa antidepressiva preparat var helt livsfarliga om man har ADHD-problematik. Så den plockades bort omedelbart.

Jag är väldigt anti läkemedel då jag genom större delen av livet känt mig som en försökskanin utan något bra resultat. Jag fick testa Voxra innan min utredning var färdig och för min del gjorden varken till eller från. Men det är ju så individuellt.

Jag har testat med Ritalin i lägre doser, allt från 10 mg upp till 60 mg åt gången (ökning med 10 mg åt gången) Och jag finner att vid 60 mg så får jag bukt med min hyperaktivitet. 

Jag har funderat på om man kanske ska sluta ta ritalinet dom dagar man inte har nåt speciellt. Bara ta det när man känner att det blir för mycket i huvudet och hyperaktivitet blir ett hinder. Att man tar det för att varva ner? Nån som testat det?

Många kramar till er som kämpar!

[LillaOrkide]
2013-04-10 15:33
#6

Hej flickan.

Testa att ta det vid behov och se om det hjälper. Själv skulle jag nog inte kunna det, då det känns som att kroppen håller på att vänja sig vid en medicin nu och och därav alla biverkningar, som förhoppningsvis försvinner sedan när kroppen vant sig. Skulle nog få det besvärligt med ångest dom gånger jag tog det. För min del verkar det som att tiden när jag tar medicinen har stor betydelse, samt vad jag gör. Känns mycket bättre att vara aktiverad och ha folk omkring sig, än att sitta ensam hemma (jag är arbetslös/ sjukskriven)  då jag lättare "känner av" hur jag mår. Hur mår du helt utan medicin? Tror det kan vara bra att kolla upp hur man fungerar  utan medicin också. Som sagt man har nog höga krav på att allt ska bli "så bra" med medicin, men jag tror inte det fungerar så lätt, man måste jobba massor med sig själv också. Lättare sagt än gjort. 

Kramar

Annons:
Smålänning
2013-04-13 03:39
#7

Av concertan fick jag ångest mm när den gick ur. Fick testa Ritalin helt och hållet. Började med 30mg morgon 20mg lunch och 10snabb vid behov. Tyckte att efter 1,5timma så blev jag vääldigt trött, men dock inte så mkt ångest som med concertan. Gick på denna dos i två mån. Nu fick jag höjd till 40mg morgon 40mg lunch å 2st 10mg snabb vid behov på eftermiddag. Detta har kännts mkt bättre. Men en höjning till tror jag nog på. Frågan är om du tar 6 st 10mg snabbverkande =60mg. Eller om du får i kapsel som utsöndrar 50%direkt och 50% i depå. Tar du bara snabbverkande hela tiden så kan det vara problemet. Dela upp dosen jämt över dagen. Börjar du känna av biverkningarna så ta en tablett till. Skriv ner en dagbok och klocka tiden hur länge DU tycker tabletten varar och upplevelserna mm. Min läkare tyckte det var bra iaf. Han skulle nog aldrig tillåta att själv dosera..helt fel. Fnysa åt en upplevelser är oacceptabelt. Ring patientnämnden och anmäl. Hoppas det ska bli bättre snart:) (Hittills tagit sex mån att ställa in dosen, tar nog minst sex mån till)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

tarotlasse
2013-04-15 13:42
#8

Jag tar ju inte Ritalin utan Concerta men är ju sak samma precis samma innehåll o medicin. (mentylfenidat) bara verknings tid o styrka som skiljer dem åt.

Jag har inte haft några biverkningar alls med Concertan.

Förutom då att depresionen och ångesten som kommer när jag inte tar den.

Men helt naturligt eftersom den fanns där redan innan jag började med Concertan och försvann med Concertan.

Så inte alls konstigt att den återkommer när jag inte tar medicineringen.

Däremot så fick jag utskrivet ett antidepressivt läkemedel och då fick jag dessa  fruktansvärda muskelsmärtor.

Så var kombinationen mellan dessa läkemedel som skapade den biverkningen.

Slutade med den antidepresiva medicinen efter läkarens inrådan.

Då försvann muskelsmärtorna och som sagt vad har jag inga biverkningar alls av Concertan i övrigt.

De flesta biverkningarna av Concerta/Ritalin släpper efter ngn månads användning men väldigt individuellt från person till person.

Så rådfråga alltid läkare eller ring sjukvårds upplysningen om ni råkar ut för biverkningar.

Precis allt vi stoppar i oss kan ge biverkningar till och med vanligt dricks vatten.

Så man får alltid väga  fördelarna mot nackdelarna vilket som är bäst.

När det gäller medicinering överhuvud taget.

Sonen fick svåra biverkningar med aptitlöshet och vikt nedgång när han började med Ritalin o sedan Concerta.

Men eftersom Ritalin/Concertan gav en sådan enorm hjälp mot de övriga problemen han hade valde man att fortsätta med medicneringen och tillsatte extra protein och närings drycker för att han skulle få i sig tillräckligt med näring.

Efter 6 månader avtog denna  biverkning och aptiten återkom igen.

Lasse

Upp till toppen
Annons: