Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1840 ggr
[LillaOrkide]
4/12/13, 11:19 AM

Concerta

Hej.

Jag har nu ätit Concerta i ca 3 månader och blir iskall om händerna när jag tar medicinen på morgonen. Tycker även att jag spänner mig lite väl mycket, ibland ledvärk. Jag tar 18 mg +3 om dagen. Är det en vanlig biverkan? Mår riktigt dåligt av att jag är så kall. Jag röker inte, och jag sover jätte och äter bra. Rör på mig varje dag med. Ska ta upp detta med läkaren, men jag har ingen inbokad tid just nu. Vad har ni för åsikter om detta? samt vad kan jag ev. göra för att lindra detta?  Kram

Annons:
[LillaOrkide]
4/16/13, 2:44 PM
#1

Inget svar ;(  Får ta det med min läkare då…

zatanica
4/16/13, 3:40 PM
#2

ingen aning, knaprar ingen medicin och har inte heller testat, men någon här borde ju veta lite och ge råd.

Vad jag förstått så kan vissa biverkningar ge med sig med tiden, eller försvinna om man ökar dosen alternativt sänker.

Stressfia
4/18/13, 10:30 AM
#3

Känner inte igen det där med att man blir kall om händerna…men har helt klart blivit lite öm i fingrarna/lederna.

[LillaOrkide]
4/18/13, 3:39 PM
#4

Jag känner också att jag blir öm i fingrarna. Förstår inte varför händerna ska vara som isbitar hela tiden. När jag sitter vid datorn behöver jag vantar på mig ibland, så ska det inte behöva vara (:

Som sagt , den 14 maj har jag telefonkontakt med min läkare och har skrivit ner en utvärdering av min medicin. Att man får biverkningar av sin medicin är ju väldigt vanligt såklart, men när man kämpat på i några månader och trott att dom ska ge med sig, och dom inte gjort det, då måste man överväga om man vill fortsätta. I början, efter kanske några veckor tyckte jag att jag blev lite lugnare inombords och min impulsivitet minskade samt hade inte lika stort behov att hävda mig och hamna i konflikter. Men nu har problemen kommit tillbaka igen. Rastlös, orolig, humöret är hemskt. Höjer jag dosen, blir problem dessvärre bara större :( Känner mig ledsen just nu, för jag trodde ju trots allt på concerta/ritalin.  Vi får se vad läkaren säger. Återkommer vartefter. Min önskan är att alla som lider av ADHD ska få en bra behandling och inte bli påtvingade mera tabletter, för att avhjälpa ev. problem, då jag själv inte tror att "mera" piller blir lösningen.

Kramar A

Upp till toppen
Annons: