Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4525 ggr
Tintin82
2013-04-17 07:21

Metamina/concerta!

Har ADD/AS och tar Concerta men som jag sa till min sjuksköterska sist så blir jag seg på eftermiddagen. Hon tog upp detta med läkaren som har skrivit Metamina 5 mg. Jag undrar hur skiljer denna sig från Concerta??vilka effekter kan det bli?

Annons:
Tintin82
2013-04-17 14:32
#1

Skrev fel sort upptäckte jag medikinet ska det vara

Zaphix
2013-04-17 21:35
#2

Medikinet är korttidsverkande, samma sak som Ritalin men ett annat märke.

För mig räcker ritalin/medikinet i 3-4 timmar, medan Concerta verkar i 8-9 timmar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tintin82
2013-04-18 08:17
#3

Har aldrig använt Ritalin men har den bra effekt??

Stressfia
2013-04-18 10:31
#4

På mig varade bara Concerta i drygt 6 tim innan den började klinga av…

Zaphix
2013-04-18 14:35
#5

Ritalin ger samma effekt som Concerta, samma preparat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Smålänning
2013-04-18 22:14
#6

Tycker inte Ritalin ger samma effekt som Concerta. Ritalin kapsel ger 50% direkt och resten depå, men ganska snabbt. Concerta ger 20% direkt (snabbverkande) och resten depå, långsammare än Ritalin. Så inte samma sak. Jag tycker Ritalin funkar bättre än Concerta, men behöver stora doser. Tar 40mg på morgonen 40mg middag och 2x10mg eftermiddag kväll. 40mg funkat bra tycker jag så skulle gärna behövt det på eftermiddagen oxå. Samma ämne mm ska det ju vara ifs. Men verkar som vissa behöver "renare" snabbverkande dos ofta för att inte få ångest eller bli skittrötta. Som jag ;) Men ALLT är induviellt.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Dampmongo
2013-04-18 22:53
#7

Varför kan inte alla bara använda Metamina?

Zaphix
2013-04-18 23:11
#8

#7: För att dessa två mediciner fungerar riktigt bra för mig så jag förstår inte varför jag skulle byta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Dampmongo
2013-04-18 23:31
#9

Zaphix: Jättebra ju, men jag får en känsla av man först testar Concerta, Ritalin och Strattera för att man vill slippa skriva ut den bästa medicinen till ADHD:are då den innehåller ren och skär amfetamin. ADHDarna blri då testpersoner. Kan det ligga nåt i detta eller är det så att man börjar med dom mediciner som ger minst biverkningar för att sedan gå över till Metamina som ger värst biverkningar. 

Fattar inte varför det krävs licens för att skriva ut Metamina riktigt.Medicin som medicin liksom.

Zaphix
2013-04-18 23:41
#10

Metamina är väl lättare att missbruka?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2013-04-18 23:44
#11

Dampmongo vad jag fått för upfattning när jag läst så är det knappast med tanke på biverkningar som de först skriver ut Concerta, Ritalin och Strattera. För vad jag har fattat så har Metamina mindre biverkningar än dessa.

Håller med om det där med licens för Metamina, bara är skräp då det verkar vara många vuxna som fungerar bäst på denna. Vad jag förstått så krävs det även någon form av tillstånd/licens eller liknande för att skriva ut Concerta, Ritalin och Strattera till vuxna då den inte är testat och utformad för vuxna. I FASS står det klart och tydligt att det är för barn från 6 år, ej för vuxna.

Tror de är rädda att skriva ut Metamina för att det ska missbrukas.

Dampmongo
2013-04-18 23:52
#12

Zatanica: Ja, eller kanske för att man inte vågar skriva ut "knark". 

Hur menar du med missbrukas?

zatanica
2013-04-19 08:40
#13

jo eftersom det är mer likt amfetamin än de "vanliga" ADHD medicinerna så är de rädda för att personen ska ta mer än den behöver eller att personen som får det utskrivet säljer det vidare till missbrukare.

Men kan inte se varför jag med ADHD skulle sälja min medicin om den nu fungerar på mig och funkar den inte så skriver de ju inte ut mera.

Om den funkar har jag ju varken orsak att sälja den eller ta mer än föreskriven dos.

Annons:
Dampmongo
2013-04-19 09:31
#14

Zatanica: Det där går att reglera. Det går också att kontrollera. En ADHDare som får Metamina utskrivet kan inte gå till läkaren hur många ggr som helst och be om nya recept för att han "tappat bort" sin medicin. 

Och varför ska folk jaga Metamina när det finns gatuamfetamin? Att gå vägen via Ritalin, Concerta och Strattera känns som resursslöseri. Gå via Metamina, Strattera conerta Ritalin istället.

Läste i en tråd att 32.000 vuxna äter Metamina. Jag antar att dom en gång i tiden började C eller R, gick över till C eller R --> Strattera för att slutligen börja med Metamina

Hur mycket kostade den här "medicinresan" dom svenska skattebetalarna? Och hur mycket hade läkemedelsbolagen gått miste om om dom där 32.000 personerna hade börjat med Metamina, varit nöjda och aldrig behövt tugga i sig C och R?

Jag har väldigt väldigt lite kunskaper i ämnet.

zatanica
2013-04-19 12:41
#15

#14 för att inte tala om det lidande som troligen skulle besparas bra många människor som måste testa allt möjligt innan de får Metamina, om de nu har den turen.

Funderar på att testa att vara riktigt på i denna fråga och ifrågasätta att Concerta, Ritalin och Strattera inte får ges till vuxna så de kan lika gärna börja med att testa Metamina.

Dampmongo
2013-04-19 16:01
#16

Zatanica: Gör en juridisk tvist av det. Man borde kunna gå til förvaltningsrätten och få det prövat kanske. Jag vet inte. Får ta reda på det. 

Jag håller fullständigt med dig. Det handlar helt enkelt om att man inte vill riskera en illegala handel med amfetamin som staten tillhandahåller. Galet. 

Jag fick precis diagnos. 

Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning, ADHD blandad form F90.0

Vad innebär F90.0? Nån grad?

Zaphix
2013-04-19 18:25
#17

#16: Tror det bara är ICD-koden för diagnosen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Dampmongo
2013-04-19 19:39
#18

Zaphix: Tack för svar.

Utredningsresultatet, både via självskattning, test, samtal och anamnes, indikerar en allvarlig neuropsykiatrisk problematik av typ uppmärksamhetsstörning med koncentrationssvårigheter, bristande exekutiva funktioner, överaktivitet, impulsivitet och svag uthållighet.

Så där står det i utlåtandet. 

Vilken kategori ADHDare tillhör jag?

Zaphix
2013-04-19 22:00
#19

#18: Googla lite på ICD och kolla på den officiella diagnoslistan som sjukvården använder sig av, där kommer det stå vilken diagnos du har och ev. även lite om den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AvellerPå
2013-04-21 08:28
#20

Vår  medicin är också ett narkotiskt preparat, våra tabletter har ett pris "på gatan" och ju mer de liknar vanligt amfetamin ju mer intressanta är de för den som vill "partaja". Denna tråd från Flashback fick jag näst högst upp (efter FASS) när jag Googlade på Mediknet, det säger en del.

Någon skrev varför man skall jaga våra tabletter när det finn vanlig amfetamin att få tag i, dumt sagt. Jag är helt övertygad om att att tröskeln för de allra flesta människor är betydligt högre att gå ut och köpa pulver från en knarklangare på gatan än att testa medicin med kontrollerat innehåll.

Förstahandsvalet är mediciner som ger längst och mest kontrollerad dos i kroppen och har minst knarkliknade effekt. Ett samhälle som inte accepterar narkotika kan aldrig förhålla sig annorlunda än så.

Annons:
Dampmongo
2013-04-22 14:19
#21

Avellerpå: Är jag rätt ute om jag säger att man är restriktiv med att skriva ut Metamina pga risken för att den ska hamna i missbrukarkretsar? Vad jag har svårt att acceptera är att man väntar med att skriva ut Metamina för att man är rädd att den ska hamna i fel händer. Om så är fallet så innebär det att patientens intressen inte ställs främst, utan andra intressen. ADHD patienten blir då en försökskanin där statens drogpolitiken går före hens intressen som patient. 

Det kan också vara så att Ritalin och Concerta ger mindre biverkningar än Metamina och därför skrivs ut först. Om så är fallet så förstår jag att läkarna vill att man först testar Ritalin, Concerta och i sista hand Metamina.

AvellerPå
2013-04-22 17:24
#22

Jag tror de anses bättre.

Dampmongo
2013-04-22 17:37
#23

Om så är fallet Avellerpå har jag inga problem med att Metamina är sista alternativet. Frågan är bara om det är så. Jag är förvirrad. Nu ska jag träffa en läkare och tuta i mig massa skit för att fungera "normalt" i vardagen. Funkar inte, låt säga, Ritalinet så ska jag ev öka dosen. Funkar inte det heller så ska jag bekanta mig med Concerta. Funkar inte Concertan kan det bli aktuellt med Strattera eller vad det heter. Om jag gör hela den här "medicinresan" och det slutar med att jag funkar bäst med Metamina kommer jag bli sur som ett jävla bi.

Dexters_matte
2013-04-22 20:16
#24

Landstingen skulle tjäna på att låta patienter prova Metamina tidigare. Det är ju pga stora utgifter för Concerta och metylfenidat som de granskar om medicinerna är kostnadseffektiva. En tablett 18 mg Concerta kostar 16:-!

Dampmongo
2013-04-22 21:40
#25

Dexter_matte: Är inte metaminan under utredning?

Tintin82
2013-04-26 08:12
#26

Det är ganska konstigt ibland. Jag frågar om skillnaden mellan två tabletter och jag har fått svar men många andra av er skriver saker jag inte frågat om. Jag har aldrig testat något förutom Concerta och det var därför jag frågade vill bara säga att något mer behöver jag inte veta

Dexters_matte
2013-04-26 13:46
#27

#25 Den är väl på ständig utredning då den inte har fri förskrivningsrätt. Läkaren måste ansöka licens hos läkemedelsverket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: