Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2559 ggr
Pelle Långlös
4/19/13, 6:41 PM

Ibland förstår jag inte

I ett intyg från överläkaren på psykiatrin så står det (hann bara läsa lite grann) autistiska drag som tex Asperger syndrom. Vad menar han med detta?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Skogshumblan
4/19/13, 6:45 PM
#1

Aspberger är ett namn på funktionsnedsättningar inom autism. Autism är ett brett spektra och det finns olika former/ grader av autism.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pelle Långlös
4/19/13, 6:54 PM
#2

JO det förstår jag men en autistisk person är inte en person som har Asperger.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Skogshumblan
4/19/13, 7:00 PM
#3

Inte?!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pelle Långlös
4/19/13, 7:22 PM
#4

Alltså det jag menar är att antingen är du autistisk eller har Asperger.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Skogshumblan
4/19/13, 7:44 PM
#5

Jaha, ja ok. Jag har förstått det som att det kan finnas drag av det ena eller andra i en autism/ aspberger. Alltså du kan ha många kriterier för ex Aspbergers men inte tillräckligt för att du ska få den diagnosen. *svamlar*

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

JohannaEkroth
4/19/13, 7:48 PM
#6

Ylva, från årsskiftet finns inte asperger-diagnosen längre. Den går under autismspektrumtillstånd, och kanske för att specificera vilken typ av problematik det handlar om skrev denne så. För autismspektrumtillstånds-spektrat är ju så brett.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Pelle Långlös
4/19/13, 8:18 PM
#7

Är det så i Finland också?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JohannaEkroth
4/19/13, 8:39 PM
#8

From DSM-V (DSM-5) som släpps (hade fel 😞) 1 maj 2013 så finns inte Aspergers syndrom diagnosen längre, och det gäller globalt. Men jag funderar om en del redan nu gör omställningen redan nu.

Har du en hel AS diagnos på papper?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Skogshumblan
4/19/13, 8:42 PM
#9

Höstlegend, för tre år sen när vi utredde på Bup hade de börjat förbereda sig på omställningen så de kan mycket väl vara så.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

JohannaEkroth
4/19/13, 8:57 PM
#10

Ja, för 2010 kom förslaget upp att det skulle ändras till 5:an. Och vilket rabalder.

Men jag tycker det är bra. ADHD diagnoserna har ju en massa undergrupper.

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet

  • 314.00 huvudsakligen bristande uppmärksamhet

  • 314.01 i kombination

  • 314.01 huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

  • 314.9 Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet UNS

    Skulle vilja se något liknande under Autismspektrumtillstånd.
    Att komma ihåg är att man from 1 maj måste få en utvecklingsstörnings-diagnos tillsammans med AST-diagnosen istället för det som idag kallas Klassisk/Infantil Autistiskt syndrom.

    Många med Högfungerande autism blir felaktigt tagna för att ha en US (utvecklingsstörning).

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
4/19/13, 11:58 PM
#11

Fast alldeles oavsett alla dessa kriterier och deras gällande från olika specifika tidpunkter, så kvarstår ändå faktumet, att Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrum. Så har det varit i all tid, och så blir det manifest, i åtminstone DSM, nu i år.

Själv Asperger-diagnosticerad, insåg jag redan som liten att jag har något slags autism-problematik. Om man sedan kallar denna min särart för Aspergers syndrom eller autismspektrumtillstånd, det vare mig egalt. Men jag finner det nu ändamålsenligt och bra, att de nya diagnoskriterierna kommer innebära ett närmande mellan AS och autism. Ty dessa två hör intimt samman, enligt mitt sätt (inifrån) att se.
- Ja, i själva verket är AS en form av autism; det vill jag gärna skriva under på.

Pelle Långlös
4/20/13, 9:28 AM
#12

#8 Först blev det ADHD men i höstas Så läste min psykläkare hela min journal och tyckte då att det var Asperger och vissa saker händer under tiden som hon kollade upp detta som stärkte hennes teori. Utredningen gjordes i Sverige och ej här. Jag har inte fått något nytt intyg på detta. Bara muntligt. Det jag menar med intyget i ts är att varför inte skriva Asperger direkt?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Porklash
4/22/13, 8:09 PM
#13

Man säger numera högfungerande autism istället för Aspergers syndrom. Det står det i min utredning i alla fall?

pEr

Annons:
Honestyisdead
4/22/13, 9:38 PM
#14

När ändrades detta?
Fick min diagnos hösten 2011 och då blev det AS.

(oj vad snabbt tiden har gått!)

AnnaSue
4/22/13, 10:08 PM
#15

Därför att Asperger är en form av autism.

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

JohannaEkroth
4/22/13, 10:51 PM
#16

Porklash, det stämmer inte riktigt. Skillnaden mellan högfungerande autism och Asperger är att vid högfungerande autism finns det en språkstörning/försening före 4 års ålder.

Så har det alltid varit sedan DSM-IV (DSM-4) började gälla 2002. Nu 1:a maj kommer det att allt att heta autismspektrumtillstånd (AST) i DSM-V (DSM-5)-manualen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Pelle Långlös
4/23/13, 7:29 AM
#17

#15 Jo det vet man varför inte skriva Asperger direkt istället för det jag skrev i #0. Det är det jag inte förstår men som vanligt när jag skriver något så skall det bli en massa skit.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JohannaEkroth
4/23/13, 8:25 AM
#18

Ylva, vad har du fått för diagnos när du har gjort utredningen, eller är det just det överläkaren menar att det är din diagnos?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: