Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5586 ggr
AvellerPå
4/21/13, 10:08 AM

Hur har din ADHD medicin fungerat på lång sikt?

Hej!

Jag har nyligen börjat medicinera med Concerta och hoppas det är "min melodi" men visst kan man tveka när man kollar runt….

  • Det finns en hel del om folk som börjat medicinera och upplever stor skillnad till en början, sen tar tråden slut…

  • Det finns många historier om folk som bytt både preparat och doseringar utan att verka ha hittat något som funkar.

  • Det är lätt att hitta spekulationer kring medicin, biverkningar och vilka sorter som är bäst, det är ganska ointressant läsning…

Jag är intresserad av om det finns någon här som genom ADHD medicin ihop med Goda råd och strategier lyckats förändra sitt liv på lite längre sikt och det är svårt att finna kunskap om jag provar därför att fråga🙂. Svara gärna på denna tråd flera gånger om du upplever förändring men inte varje gång ditt humör går upp eller ner, det kan bli rätt ofta om man har ADHD 😉

Här kommer mina frågor:

  1. Besvarar du detta första gången eller för att ditt första svar eller för att ditt första svar inte längre stämmer?

  2. Medicinerar du för ADHD? och i så fall hur länge har du gjort det?

  3. Jobbar du aktivt med din ADHD utan medicin? I så fall hur länge och på vilket sätt?

  4. Vilket har hjälpt dig mest? Medicin, goda råd för ADHD, coach/stödperson? (rangordna gärna)Hur länge har du varit hjälpt?

  5. Vilken medicin tar du nu?

  6. Har du bytt många gånger?

  7. Fick/får du bra hjälp med att hitta medicin och dosering?

  8. Har du hittat en stabil dosering?

  9. Har du annan diagnos?

  10. Tar du även annan medicin "för ditt psyke" ? (ångest, depression, bipolar, sömn)

  11. Har du slutat med någon ADHD medicin på grund av utebliven effekt eller biverkningar, i så fall vilken medicin ? och vilken biverkning?

  12. Kommentar?

Dessa saker är jag nyfiken på, om du vill dela med dig av dina erfarenheter kring detta så är du välkommen. Pröva gärna att svara punktvis och skippa alla spekulationer utan tala om dina egna erfarenheter punkt!

Jag skall straxt börja med att svara själv.

Annons:
AvellerPå
4/21/13, 10:23 AM
#1

Här kommer min svar:

  1. Första gången

  2. Ja, 2 månader

  3. Ja, sedan ca 1,5 år men bara på egen hand genom att söka andras erfarenheter och kunskaper via nätet och börcker

  4. Svårt att svara på ännu, kunskap och insikt hjälper definitivt. Diagnosen har gjort att jag inte längre skuldbelägger mig utan har lättare att acceptera att detta är mitt problem och att jag kanske måste följa även "fåniga" tips och metoder. När det gäller medicinen så hoppas jag den skall hjälpa mig att verkligen genomföra det jag vet och lärt…..

  5. Concerta 

  6. Nej

  7. Nej, inte ännu men utvärderingsmöte är inbokat.

  8. Nej, inte hunnit så långt ännu.

  9. Nej, inte mer än "Cyklotym?" 😃

  10. Nej, slutade med Lamictal för min diagnos "Cyklotym?" när jag började med Concerta.

  11. Nej

  12. Har ännu inte testat min medicin så mycket i "skarpt läge" på grund av att jag är arbetslös, har varit väldigt passiv och därmed inte utsatt mig för några krav. Skall dock se till att börja röra mig och hoppas då få mer svar kring detta.

Zaphix
4/21/13, 11:00 AM
#2
  1. Första gången.

  2. Ja, tror det är sex år nu?

  3. Självklart, men nu längre jobbar jag inte emot den utan snarare med den. Till största del iaf. Försöker utnyttja mina styrkor och genom dom övervinna mina svagheter.

  4. Medicin och självinsikter.. Varit hjälpt av medicinen fullt ut i två år, då hittade jag rätt styrka.

  5. Concerta och Ritalin.

  6. Nej. Började med Concerta och la sedan till Ritalin också.

  7. Japp. Fått göra tester på datorn och sånt för att hitta rätt dos.

  8. Ja.

  9. Ingen npf-diagnos, men GAD och förut även depression vilket jag kommit över nu till stor del.

  10. Ja. Voxra, mirtazain, melatonin, lyrica och Stilnoct.

  11. Nej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[LillaOrkide]
4/22/13, 3:08 PM
#3

Min utvärdering av medicinen (concerta) är nu så här att jag tyckte den fungerade lite bra i början. Kände mig lite lugnare, mindre impulsiv, mindre rastlös, kunde sitta still och fika/umgås/prata med folk utan att känna mig orolig eller vilja fly vidare.

Nu har det vänt. Känner mig mera rastlös, otåligare, mår mycket sämre, blivit mer deprimerad, fått humörsvängningar. Kan tillägga att jag ej kan öka dosen, för då blir problemen ännu större. Dessutom tillkommer lite ledvärk, ständigt frusen, omotiverad till nästan allt. 

Är just nu så jävla ledsen, för jag ville verkligen tro att concertan/ritalinet skulle hjälpa mig med mina svårigheter. Men vill återigen poängtera för Er som har trott att jag tror att ett piller ska lösa alla problem…. Så är inte fallet. Jag äter medicin för att komma till ro och slippa hamna i konflikter, inte för att "Bli Lycklig" Som en viss person här trodde..

Har nu återgått till min sobril för att få lite lugn i kropp och själ. Har inte läkartid förns den 14 maj, så kan tyvärr inte göra något åt min situation  just nu. Någon mer här som har fått liknande upplevelse av sin medicin? Jag har ätit Concerta i snart 4 månader. Trött på Livet..

[LillaOrkide]
4/22/13, 9:57 PM
#4

Du skriver om spekulationer kring medicin, Vilka mediciner andra tar och ev biverkningar som tillkommer. Du tycker det är ointressant läsning står det ….!? Sedan frågar du : vilka mediciner äter ni, har ni flera mediciner, vilka biverkningar har ni, har ni bytt medicin , mm mm. Var inte det ointressant för dig? Ursäkta mitt humör, men ditt påhopp på mig när du trodde att jag tar medicin som ett slags " lyckopiller" har jag svårt att smälta. Men du är väll såklart så mycket förståndigare elr ?? Eller så kanske du har fått en bra medicin nu , så du har svårt att känna empati ;-) för andra!!

AvellerPå
4/26/13, 9:06 PM
#5

Jag har en kontaktperson som jag träffar ganska ofta för att ta blodtrycket, mediciner och ADHD kan hon inte så mycket om och idag satte hon blodtrycks-manschetten upp och ned och dessutom vriden ett varv fel🤦‍♂️ Jag har haft högt blodtryck i 15 år men sen jag börjat med Concerta har det gått ned även om det fortfarande är lite i överkant mot idéalet, detta har jag försökt förklara men det går inte riktigt in, de "följer sina rutiner och jag får inte ta blodtrycket själv hemma fast jag har en likadan appartat" Denna del av min behandling känns inte väldigt proffsig 😂

Idag fick jag dock tala med min läkare, hur mycket hon kan om ADHD hos vuxna är jag osäker på, det är inte många som har jättestor erfarenhet av detta i Sverige särskilt inte på landsorten men visst har hon kunskaper och hon är dessutom intresserad av att lyssna och lära mer. Nu har jag klartecken av henne att pröva mig fram mellan 18, 36 och 54 mg Concerta för att hitta lägsta möjliga verksamma dos. Detta känna mycket bra.

Då jag är "ganska bipolär"  så skrev hon också ut lamotrigin åt mig som jag ätit tidigare och egentligen slutade med mest för att tabletterna tog slut i väntan på att min ADHD-behandlig skulle komma igång. Helst skulle jag vilja att det räckte med att behandla bara min ADHD så jag kanske inte börjar med lamotrigin ändå, åtminstone inte förrän jag givit concertan en riktig chans.

Ush vilket pucko man är 🤪 men det är bara att 😓 på…

Zaphix
4/26/13, 9:39 PM
#6

#5: Har som tur mött flera kunniga läkare på min NP-mottagning som har lång efterenhet av ADHD hos vuxna. Mycket tacksam för det.

Den där testa-själv-metoden hade inte fungerat för mig alls. Trodde att 72 mg gjorde maximal verkan på mig, så hade tänkt stanna på den dosen. Men efter att ha gjort test på IVA-test på datorn med uselt resultat så höjde läkaren medicinen till 108 mg. Och då märkte jag stor skillnad och insåg att 72 mg inte räckte för mig trots att jag trott det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
AvellerPå
4/26/13, 9:50 PM
#7

108 är mycket, 54 anges som maxdos i Fass men det är i o f s för barn, för oss andra finns ju inget angivet. Hur länge sedan är det du ökade senaste gången? 

Jag är till en början nöjd med att hålla mig inom denna ram men det är alltid bra att höra andras erfarenheter så man inte ger upp innan man gått hela vägen.

Zaphix
4/27/13, 6:29 AM
#8

#7: Drygt 1,5 år sedan tror jag.

Enligt min läkare är det rätt vanligt att man kan behöva högre dos än 54 mg.

Fyller även på med endel Ritalin under dagen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AvellerPå
5/2/13, 8:13 AM
#9

Concerta Bipolaritet och Lamotrigin

Jag har insett att jag inte kan bortse från mina bipolära drag bara för att jag har fått ADHD-diagnosen så jag har precis börjat med Lamotrigin igen. Just nu är jag väldigt omotiverad till hela livet, sitter mest bara på nätet och läser/skriver om ADHD. I detta tillstånd vet jag ärligt talat inte vad Concertan gör med mig. 

Jag har nu prövat lite olika doser av Concerta, det högsta jag prövat är 54+36 men märker inte mycket skillnad. Fundera på att pausa concertan och låta Lamotriginen börja verka innan jag går vidare.

AvellerPå
5/14/13, 5:47 PM
#10

Nu har jag ändrat min medicinering en del och jag delar gärna med mig hur, varför och vad jag märker för skillnad

  1. Andra gången

  2. Ja, 3 månader

  3. Ja, sedan ca 1,5 år men bara på egen hand genom att söka andras erfarenheter och kunskaper via nätet och böcker. VAr dock i en stark hypoman fas med efterföljande depresion från ca 15/1 till 10/5 och under denna tid struntade jag i alla tips och råd

  4. Svårt att svara på ännu, kunskap och insikt hjälper definitivt. Diagnosen har gjort att jag inte längre skuldbelägger mig utan har lättare att acceptera att detta är mitt problem och att jag kanske måste följa även "fåniga" tips och metoder. När det gäller medicinen så hoppas jag den skall hjälpa mig att verkligen genomföra det jag vet och lärt…..

  5. Concerta, för närvarande tar jag det bara när jag skall ge mig på sådant som jag vet är svårt för mig. Detta gör jag för att verkligen se skillnaden, jag betar liksom av ett problempómråde i taget.

  6. Nej

  7. Nej, jag prövar mest själv och för anteckningar, allt med min läkares godkännande

  8. Nej, inte ännu

  9. Nej, inte officiellt, min gamla psykare gillade varken diagnoser eller AHDD🤦‍♂️ han behandlade mig dock för bipolär depression och jag är definitivt Bipolär 2.

  10. Började med Lamictal igen ca 1/5 då jag insåg att jag varit på en rejäl "tripp" alltså hypomani-djup depression. Nu lamictal 150mg och jag tor jag är stabilt över ytan sedan ett par dagar.

  11. Nej

  12. Har precis blivit så bra efter min depression att jag nu börjat ta itu med en massa jobbiga saker, först nu får jag chansen att se om min Concerta gör någon skillnad.

fanniiiiie
5/16/13, 12:40 AM
#11

Jag har för ganska exakt 1 månad sedan börjat med Concerta. 18mg. Fick alltså väldigt nyligt reda på min diagnos :) 
Första dagarna var underbara, kände stor skillnad direkt. Vågade knappt tro att det var sant. Kunde koncentrera mig på lektioner i skolan, blev helt insatt på en lektion t.om, var som hypnotiserad vilken fokus jag hade, helt plötsligt var det jätte intressant med ett ämne som jag annars aldrig förstått något av, och inte ens orkat försöka förstå heller.
Kunde sitta ner och helt still (höll inte på att pilla i något som alltid annars), kunde sortera mina tankar & tänka på en sak i taget, jag kunde verkligen sitta ner och ta det lugnt.
Nu, efter 29 dagar exakt, så tycker jag faktiskt inte att det är någon skillnad alls mer. Glömde ta tabletten en dag, kom på det på eftermiddagen.. Så mycket märkte jag att jag var utan den lixom?

Enda skillnaden är väll blodtrycket. Aldrig haft problem med det tidigare. Sen jag började äta concertan så har undertrycket stigit rejält. Oftast kring 90-95.

Läkaren ska dock ringa upp imorgon.. Får se vad som händer och sker då.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

AvellerPå
5/16/13, 9:18 AM
#12

Jag märkte också en hel del redan på 18 men det är kanske naturligt att kroppen reagerar extra kraftigt på något helt nytt som tillförs, sen är ju frågan jur mycket man vänjer sig och om det finns en dos som fortsätter att fungera länge/alltid.

För mig är det så att det jag tycker är roligt går utmärkt att fokusera på utan medicin, det vet jag. På morgnarna brukar jag sitta minst en timme och skriva på ett riktigt bra amerikanskt fourm om Bipolaritet och då tar jag ingen medicin men sen måste jag ta itu med sådant jag verkilgen brukar ha svårt att fokusera på och som är riktigt viktigt nu så för tillfället vågar jag inte riktigt låta bli för att testa men det kommer jag att göra framöver. Nu är det dags att ta 36 mg, sen tar jag en paus för frukost och sen på utmaingarna (kraftigt försenat boklsut).

Trist med ditt blodtryck😕 det går i o f s säkert lätt att åtgärda men det är trist att behöva fler mediciner. Jag har redan högt sedan många år och Concertan påverkar inget men något som verkligen påverkar är om jag tränar och då med lite max-flås emellanåt (mtb i kuperad terräng är suveränt för detta). Gör jag  då får jag nästan minska min blodtrycksmedicin 🙂har just börjat komma igång med det igen 🙂🙂

AvellerPå
5/23/13, 5:39 AM
#13

Lite utvärderingar

  1. Tredje gången

  2. Sedan 14/2 

  3. Försöker jobba aktivt ihop med medicinen

  4. Vet faktiskt inte ännu

  5. Concerta 

  6. Nej

  7. Prövar själv

  8. Jag tror det, 36 morgon och 18 ca 5 timmar senare, skulle vilja pröva en snabbare variant på em, typ Ritalin

  9. Bipolär

  10. Lamictal, stämningsstabiliserande

  11. Nej

  12. Jag var deprimerad fram till ca 10/5 så först därefter har det varit meningsfullt att ta medicinen. Känner mig fortfarande osäker på om medicinen hjälper samt på vilka av mina problem som är ADHD och vad som är Bipolaritet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: