Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3896 ggr
AvellerPå
4/21/13, 10:47 AM

Vad är ditt drömhjälpmedel för att fungera bättre?

Satt just och kollade efter ett bra hjälpmedel att hålla ordning på var jag lägger min tid när jag är vid datorn. Jag hittade inte mitt drömverktyg men kom på att det vore kul att spåna kring detta, kanske någon datautvecklare hittar en sådan tråd och blir inspirerad.

Har du ett drömverktyg för att få hjälp med din ADHD, det kan vara på datorn eller i telefonen eller kanske t o m något från den verkliga världen?

Fritt fram för rena önskedrömmar och fantasier 🙂

från en som just nu definitivt borde göra annat än detta……

Annons:
Zaphix
4/21/13, 10:54 AM
#1

Skulle främst behöva en riktigt bra kalenderfunktion på min telefon, men då jag har en "gammeldags" mobiltelefon så går det inte att få till. Har heller inte råd med en ny telefon.

Har riktigt kasst minne och behöver påminnelser och alarm om det mesta. Fungerar hyfsat med min telefon, men jag får tyvärr ingen bra översikt när jag tittar på kalendern så fungerar inte så bra ändå. Omständigt att lägga in saker i den också.

Det är jag i stort behov av.

Mitt drömhjälpmedel som inte går att få till i praktiken är något som kan hjälpa mig att komma ihåg ord och saker när jag pratar. Händer jämt och ständigt att jag tappar bort ord för att jag inte kommer ihåg dom, eller att jag kan minnas små sekvenser av något som hänt eller något jag sett, men omöjligt komma ihåg i vilket sammanhang det satt i.

Kan komma ihåg en lukt, men inte vad det var som luktade. Och en massa sånt..

Får bara sämre minne ju äldre jag blir, och ännu är jag inte ens 30. Det måste vara något som är rejält fel i min hjärna börjar jag tro.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ladydragon
4/21/13, 12:25 PM
#2

Min smartphone 🙂 livet har blivit så mycket enklare med den

Ladydragon
4/21/13, 12:26 PM
#3

#0 missförstod frågeställningen totalt 

ber om ursäkt för det…

AvellerPå
4/22/13, 7:16 AM
#4

Smartphone finns ju redan men det finns så mycket möjligheter i dem så de kan vi gärna prata om ändå🙂 Jag tror jag gör en ny tråd med de bästa hjälpmedel som ni har hittat och vill tipsa andra om.

/Mats

Xanthic
4/29/13, 1:54 PM
#5

Jag är ju rätt ny i min diagnos och inte hunnit hitta vad jag behöver och vad som finns. Det jag just nu känner att jag behöver är en god man samt psykolog/ samtalsterapeut. Behöver samtal minst en gång i veckan för att få hjälp att bearbeta allt som varit tidigare och som på allvar vill hjälpa mig ur min depression (vården verkar inte bry sig nu) och en god man som håller koll på ekonomin. Helst skulle personen ge mig en pott med pengar 1 ggr/vecka som jag kan fördela på mat och nöjen. Har så jäkla dålig koll på min ekonomi. :( Har dock börjat kolla upp smartbudget.se men de har ingen app och då blir det inte lika smidigt. Annars är min iPhone min bästa vän! Den har ju det mesta är enkel och användarvänlig. :) Jag har den och ipaden till allt! Har provat androidtelefoner innan eftersom jag var så avigt inställt till Apple men de var alldeles för komplicerade för min överbelastade hjärna. :)

tarotlasse
4/29/13, 4:23 PM
#6

Hjälpmedel som kalender o påminelse funktioner. Finns med special funktioner för fe med ADHD o Även för Aspbergers. Går att söka som gratis tekniskt hjälpmedel i de flesta landsting. Fråga din arbetsterapeft så kan de hjälpa dig med det. Jag har en handy som hjälpmedel för detta. Men idag har multy comai ett företag helt suveräna appar med kalendrar påminelse mm special anpassade för de med ADHD o Aspbergers som är godkända som tekniska hjälpmedel. Den är betydligt smidigare en handyn som också är en mobiltelefon. Sedan har certec i Lund som utvecklar tekniska hjälpmedel för framtiden ngt som kallas drömverkstaden. Där funktionshindrade kan gåin och önska sig sitt personliga hjälpmedel. De är helt gratis är sponsorer somnetalar detta. Sedan läggs hjälpmedlen ut på deras hemsida för gratis nedladdning. Sist jag var inne stod det att ett anpassat hjälpmedel som gjorts till en man med ADHD o efter hans önskningar smart skulle finnas för gratis nedladdning. Certec är Lunds tekniska högskolas forsknig för hjälpmedel för funktions hindrade. Lasse

Annons:
AvellerPå
4/29/13, 5:43 PM
#7

Tack Lasse du har koll på en hel del👍

[NinaCrown]
4/29/13, 6:26 PM
#8

Jag har Asperger och inte ADHD, men skulle älska att ha en energi-mätare. Alltså en som mäter min mentala energi, så jag märker i tid när jag börjar köra ut mig för mycket.

Dexters_matte
4/29/13, 10:28 PM
#9

Jag skulle vilja ha en "peppare"! Någon/något som säger vilken bra person jag är och vilka bra saker jag gör. Med ADD och dålig självkänsla är det lätt att tappa bort sig själv!

#8 Tummen upp för din idé med energimätare! Det skulle jag också behöva!

skillnad
4/29/13, 10:35 PM
#10

Jag tycker det är fantastiskt att ha en smartphone med bra kalenderfunktion. Det finns dock ett problem, om ingen säger till mig exakt när händelsen ska äga rum förstår jag inte var jag ska lägga in informationen och då blir det lätt att jag skiter i att använda kalendern helt. Ofta blir det så med saker jag ska göra själv på fritiden, till exempel plugga, handla mat och motionera. Jag har svårt att prioritera i vilken ordning sakerna bör göras och att lista ut hur lång tid det tar. Därför skulle jag vilja ha en smartphone som är smart på riktigt och kan tala om allt det där för mig. Jag skulle verkligen vilja ha ett hjälpmedel som hjälper mig med att prioritera och planera. Jag skulle även uppskatta om den kunde påminna mig om att man kan göra andra saker medan man väntar, så att jag slipper stå där och stirra på potatisen i all evighet i väntan på att den ska koka klart. Det skulle vara betydligt mer effektivt på så vis. Ja, det låter väl egentligen som att jag borde ha en mänsklig liten minicoach i fickan.

tarotlasse
4/29/13, 10:55 PM
#11

#10 

Titta på Multi Comais hemsida och se deras smarta kalendrar och deras påminelse funktioner speciellt anpassade för oss med ADHD och även som är anpassad till de med Aspberger så hittar du nog det närmaste du kan komma i det du drömmer om. 

Tyvärr finns den enbart  en App till andorid telefoner. 

Men det går även att ansöka om telefonen också i vissa Landsting. 

Handyn och Handy plus där får man en mobiltelefon  där hela systemet är nedladdat i telefonen redan från början. 

Men får säga att Multi comai Appen är mycket smartare och smidigare en vad Handyn är.

Har du själv svårt även med den smarta kalendern och tidskontrollen  så kan man även lägga in så den sms ar  påminelsen till ngn anhörig om man nu vill göra det också. 

Mer om Multi comai kan du läsa på.  

http://www.comai.se/produkter/multi-comai/

Handyn kan du läsa om på http://www.abilia.se/produkter/produkt.aspx?productgroup=261848&product=281938

Lasse

iSawa
5/1/13, 8:20 PM
#12

#2 vad på din smartphone använder du som hjälper dig? Vad för telefon har du?

Upp till toppen
Annons: