Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1844 ggr
AnnaSue
4/23/13, 9:06 PM

vad har asperger gemensamt med adhd?

Jag undrar som sagt vilka likheter som finns mellan Asperger och ADHD. Jag har Asperger med vissa drag av ADHD. Men jag har bara kollat upp vad AS innebär. Att ha lätt att fastna i saker och bli jätteivrig att göra dem på en gång och inte kunna vänta och inte kunna avbryta, kan d va Asperger bara el är d et ADHD drag då?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Annons:
[Sandi92]
4/23/13, 11:25 PM
#1

Jag tycker inte det finns mycket gemensamt, men däremot finns det ju många liksom du har drag av båda.

[Varulv]
4/24/13, 2:03 PM
#2

"Att ha lätt att fastna i saker och bli jätteivrig att göra dem på en gång och inte kunna vänta och inte kunna avbryta, kan d va Asperger bara el är d et ADHD drag då?"

Jag tror att det är ett aspergerdrag men kan säkert vara både-och. I alla fall har jag hört expertis säga att "att behöva vänta, det är inte aspergares grej." Väl redo för en uppgift, så ska den utföras på momangen - sådan är jag, och jag är aspergare. Och är jag väl inne i en uppgift, så glömmer jag lätt tid & rum. Att behöva avbryta när man har flow, känns väldigt irriterande för att inte säga frustrerande. Det jag är inne i, det betyder allt för stunden; det finns inget viktigare just då.

Men ska man jämföra aspergare och ADHD-are, så är ju en viktig skillnad den, att vi aspergare sägs fokusera på en sak i taget, och under fokuseringen bli mer eller blinda (och döva) för andra stimuli - medan ADHD:are anses vara tvärt om i det avseendet: de släpper lätt ett fokus för ett annat, vilket de i sin tur lätt släpper för ett tredje osv.

Vad man skulle kunna säga att vi har gemensamt så är det att vi förmodligen är intelligenta över medel de flesta av oss, såväl aspergare som ADHD:are; skärpta, och goda iakttagare (fastän på olika sätt, eller med olika strategier eller metoder). Kreativa är vi nog också, både aspergare och ADHD:are, och fantasifulla.

AnnaSue
4/24/13, 8:46 PM
#3

Tack för svaret då är jag en riktig aspergare det du skrev stämmer precis på mig å jag hyperfokuserar snarare än ser allt påen gång men jag blir ändå trött på intryck. Carför blir vi så trött på intryck om vi bara ser ett i taget?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

[Varulv]
4/24/13, 10:23 PM
#4

Bra fråga! Vi blir trötta av intryck därför att vi får mer input av intryck än "medelsvensson". Så tror jag i alla fall. Jag själv har alltid tagit väldigt starka intryck av allt jag upplever. Och behöver därför tid i enskildhet efteråt, för kontemplation och assimilering.

Det där att vi bara tar in ett intryck i taget är en sanning med modifikation. Visst försöker vi ta in bara ett intryck i taget, men detta störs oftast ideligen av en mängd andra intryck, vilka vi blott till nöds förmår hålla stången.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Varulv]
5/21/13, 8:24 PM
#7

Eh… Denna tråden var aktiverad nu idag den 21 maj 2013, men den som sist skrivit, det var jag, den 24 april 2013… ???

Zaphix
5/21/13, 8:44 PM
#8

#7: Du uppfann tidsmaskinen, grattis!! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
5/21/13, 8:45 PM
#9

PS. Ta patent..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
5/21/13, 8:52 PM
#10

Nja…

Zaphix
5/21/13, 8:59 PM
#11

Nä, jag förstår dig. Skulle också vara tveksam till att ta patent, jag är helt för öppen källkod gällande programvaror till datorn. Så det känns som ett steg i rätt riktning att inte ta patent på något så världsomvälvande som en tidmaskin. Gör ju vardagen lite mer intressant om folk far fram och tillbaka i tiden.

Själv skulle jag nog fara tillbaka i tiden och ta med mig Karl Marx hem, han verkar ha varit en rolig kille.

Ska nog sluta fjanta mig nu. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
5/21/13, 9:20 PM
#12

Mod. Jag är skyldig till detta. Tog bort ett inlägg som inte hörde hemma i tråden.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
5/21/13, 9:56 PM
#13

Men kära Höstlegend - hur ska vi andra kunna lita på vad vi själva har skrivit för länge sedan om du sitter och redigerar hela tiden…?

Om jag skriver en insändare i en tidning, så står den fast för evig tid. Men om jag skriver ett inlägg på BokstavsfolkIFokus, så måste jag räkna med att - när mitt inlägg väl har blivit publicerat - Höstlegenden när som helst och efter eget gottfinnande såväl kan skriva om mitt inlägg som ta bort delar av det eller rent av ta bort det helt…?

Eller…?

Med sådana villkor vet jag faktiskt inte om jag vill vara kvar härinne…

😮

Annons:
JohannaEkroth
5/21/13, 11:05 PM
#14

Varulv, vi har problem med ett troll härinne, därför jag redigerar. Men jag kanske ska lämna en kråka i varje tråd. Men det är svårt, för ibland blir inlägg bortröstade av det automatiska modereringssystemet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
5/22/13, 12:37 PM
#15

Okej. Men du förstår kanske min synpunkt? 😉

JohannaEkroth
5/22/13, 12:44 PM
#16

Varulv - Visst förstår jag vad du menar. Och jag borde kanske ha skrivit en kråka direkt. Jag ska göra det nästa gång. Jag lovar. Men om ett inlägg tas bort automatiskt av det automatiska modereringssytemet så kommer ingen "kråka" att lämnas i tråden. Det kan vara vem som helst på hela iFokus som har Insider och som har hjälpt till att tagit bort det felaktiga inlägget.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ove-D
5/25/13, 12:02 PM
#17

Jag tror att likheten är att personer med Asperger och/eller ADHD har ju normal IQ, dvs det är inte en utvecklingsstörning utan kan vara "smart". Men sen kan sinnesuppfattningen, sinnesupplevelser, koncentrationsförmåga mm vara annorlunda än normalstörda.

Upp till toppen
Annons: