Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3245 ggr
[Joanna76]
5/2/13, 7:53 PM

Svårt att somna

Jag vet att personer med ADHD/ADD har tusen tankar i skallen påå kvällarna som gör att dom inte kan somna men ni med AS? Har ni liknande problem?

Jag har visserligen inte tusen tankar i skallen, oftast bara en åt gången men den mal på och mal på så för mig tar det ofta 1-2 timmar att somna. Hur trött jag än må vara.

Är det någon som kanske har några bra tips på hur man kan stänga av huvudet? Jag orkar inte med dessa kvälls tänkerier och sömntabletter vill jag inte ha av rädsla för att utveckla missbruk. Har testat någon sömntablett (glömt namnet) som inte är vanebildande men den hade ingen effekt på mig…😕

Annons:
[Varulv]
5/2/13, 8:35 PM
#1

Nej, är det någonting som jag har haft lätt för i allom tid, så är det att somna bums jag släcker.

Men - redan som "femteklassare" minns jag att jag hade perioder av liggandes-vaken-till-framåt-småtimmarna.

Jag minns natten efter första dan på ett nytt jobb jag hade för åtskilliga decennier sedan: jag låg faktiskt vaken precis hela natten. Klockan åtta på morronen ringde jag och deklarerade en sjukdom (magsjuka, vad jag minns, fast det ju var osant).

I perioder av oro för något - vilket ibland kan vara undermedvetet och således inte medvetet - så kan jag ha problem med insomningen. Men inte annars.

Av dessa mina egna erfarenheter drar jag slutsatsen, att lätthet/svårighet med att somna på kvällen när man har gått och lagt sig, icke alls har med Asperger att göra. Däremot har det alldeles säkert med psykiska bekymmer att göra. Jämte en viktig faktor till: fysisk trötthet. Har man jobbat rejält med kroppen under dan, så somnar man gott på kvällen, är min erfarenhet.🙂

[Joanna76]
5/2/13, 9:23 PM
#2

#1 Njae, jag har ett jobb där jag går massor men inte blir jag trött för det. 🤔

[Varulv]
5/3/13, 12:01 AM
#3

Nej då inte tillräckligt trött tydligen. Att gå massor är människan skapt för. Att gå en mil eller så under en dag torde säkert inte skapa fysisk trötthet…

Dampmongo
5/3/13, 12:13 AM
#4
[lindamariapettersson]
5/3/13, 1:31 AM
#5

Jag har inte haft en sund relation till sömn sedan 12-13 års åldern. Sedan dess har jag somnat till film, musik, ljudböcker m.m den sömnen blir för mig bara som en dålig powernap och man vaknar ännu tröttare av alla störningsmoment. Detta har jag levt med fram till 2007 då slutade jag sova helt istället, jobb, skola och somnade jag så somnade jag. Då var jag glad för de lilla för att sedan gå upp 3 timmar senare och jobba återigen. 2010 var mina hormonvärden extremtlåga, jag fick fel på min sköldkörtel (som sköter hormoner, ämnesomsättning, sömn m.m) en sak som är jobbigt att höra när man är tjej och kring 30 år gammal, utan barn. Att utan fungerade hormoner blir det inga bebisar! Jag vill bara säga att sätta jobbet före mig själv gav mig bara nya större problem. Nu är jag sjukskriven, äter på tok för mycket medicin, sover inte bra men ett par gånger i veckan sover jag även om jag somnar 3-4 på natten. Men skillnad jag vill komma till nu efter min sömnhistoria… är att inget blir bra över en natt. Men nu har jag en diagnos, kunskap och vetskapen om varför en miljon tankar åker genom mitt huvud när jag ligger i sängen och mina fötter inte kan vara still. Be vården om något utöver piller. Sömnterapi, Mindfullness grupper, KBT, samtalskontakt då någon kan ligga begravt och störa din inre ro. Jag skriver inte det sista som ett skämt :-) det är bara min version av att räkna får ;-) (liknande finns i Mindfullness) * Mört rum, tyst och enda du gör är att du tar en siffra dom dyker upp…. 7999! 7999 stycken äpplen, får, kr, kattungar. . ja vad du vill… * så räknar du baklänges och i ett långt andetag. Andas ut och räkna tyst i huvudet, Sjutusen.. niohundra … nittionio äpplen.. andas in… andas ut i tanken 7998…. 7997….7996…. det är mitt knepp att lura hjärnan att inte grubbla eller planera saker när jag vill sova. Och ja! man tappar räkningen hela tiden. Det är ju en övning. Du fortsätter bara där du sist var!

[lindamariapettersson]
5/3/13, 1:36 AM
#6

p.s jag har adhd

Annons:
[Joanna76]
5/3/13, 8:46 AM
#7

#5 Ska fråga min psykläkare när jag träffar honom på tisdag. Har haft svårt att sova så länge jag kan minnas.

#3 En mil? Så mycket orkar jag nog inte gå hahaha. Men man kanske skulle testa promenera strax innan sänggåendet. En bekant tipsade mig om detta.

#4 Nja, meditation har jag testat och det visade sig att jag helt enklet inte har tålamod till sånt och be till gud tänker jag inte för jag är ateist (ta inte illa upp)

[NinaCrown]
5/3/13, 10:08 AM
#8

Jag har inga problem att somna, mitt problem är att komma på att jag ska gå och lägga mig och hålla mig sovande.

Jag kan känna mig trött, men kopplingen till att jag ska göra mig klar för att sova finns inte riktigt. Men ligger jag väl i sängen så somnar jag utan minsta problem. Dock så vaknar jag istället 394ggr varje natt samt har mardrömmar den lilla stunden jag får sova 😮

Dampmongo
5/3/13, 1:25 PM
#9

Joanna: Klart jag inte tar illa upp. Jag pratar med Gud istället för att prata med mig själv i huvet. Speciellt när det kokar i bingen. 

Helt klart kräver meditation tålamod. Men man får försöka gång på gång och på så vis träna upp sig. Ingen lyckas dom första femtioelva ggr. Den femtiotolfte gången kommer det. 

Alternativet är att tuta i sig massa kemikalier. Kanske dricka sprit eller röka en jolle. Men det vore att fuska och fusk är inte bra.

Pelle Långlös
5/3/13, 1:42 PM
#10

Jag har AS och jag har svårt att somna. Ligger och ältar om en grej, ibland flera men en sak åt gången. Äter insomninsmedicin så jag slipper å ligga timme efter timme.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Joanna76]
5/3/13, 7:45 PM
#11

Glömde skriva att jag dessutom är extremt känslig för ljud och vaknar av minsta lilla. Inte hjälper det att vi har en fotbollsplan på baksidan där det spelas boll varje helg hela sommarhalvåret och det börjar ofta 7:00 ….  😡

#10 Vad äter du för medicin?

Pelle Långlös
5/3/13, 7:58 PM
#12

Just nu är det Insomin och Levozin. Vet dock inte om de heter samma sak i Sverige.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Rundgång
7/21/13, 7:40 PM
#13

Sömnrubbning är allvarligt! Sömnrubbning kan leda till depressioner och annan skit. Ta hand om dig! Ta sömnmedel. Så du orkar upp. Så du orkar aktivera dig själv. Och kommer in i bra sömnrutiner. Jag lever i en familj med massor av diagnoser och ingen jäkel kan sova utom sonen som får melatonin som är HELT ofarligt. Har du autidmdiagnos kan du ansöka om melatonin, I annat fall: gugningsrörelser ökar melatoninhalten naturligt. Jag kom på det när jag var 2 och det har funkat hela livet för mig. Lyssna på ngt som gör dig glad och avspänd ( tex david batras " det här var ju tråkigt" på utube ). Så att något annat tar uppmärksamheten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: