Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3954 ggr
bertine
2013-05-06 15:54

Concerta, frågor om rebound m.m

Jag äter Concerta men får rebound en del eftermiddagar. Har ätit det snart en månad, håller på och trappar upp dos, äter nu morgondosen 2st 18mg alltså 36mg, men får en känsla av att dom går ur kroppen på 6 timmar.

1. Var beror rebounden på? För liten/hög dos? 

2. Att Concertan går ur kroppen för fort? 

3. Blir det bättre med tiden?

4. Någon som upplevt toleransökning av Concerta?

(Min psyksköterska säger att det inte går att få toleransökning av Concerta, hon menar endra funkar det eller inte funkar, när man väl hittat sin rätta dos) Vad har ni för erfarenhet?

5.Hur länge har ni ätit Concerta?

6. Funkar det i längden?

Hoppas på svar 🙂 tack på förhand från orolig nybörjare 😇

Annons:
AvellerPå
2013-05-06 17:18
#1

Hej!

Jag känner också igen att de går ur på ungefär 6 timmar och att det då är lämpligt att ta en dos liten innan dess. 

Enligt tillverkaren så skall de vara 10-12 timmar men det verkar variera   beroende på ämnesomsättning. Det finns en grupp enzymer vi har i levern som tar hand om kemiska föreningar och man vet t o m vilka av dem som bryter ned olika vanliga mediciner. Har man väldigt mycket av vissa så kan det innebära att man inte får samma koncentration i kroppen som andra får av samma doser. Det finns tester för detta men jag tror inte man gör det i dessa sammanhang.

1 och 2. Rebound är när det går ur kroppen och har ingenting med dosen att göra.

3. Jag märker det inte nu men å andra sidan känner jag inte heller så mycket effekt…..

4. Jag är rädd för att man kan få toleransökning men jag vet inte. Har man en bra lever kanske den kan triggas till att producera extra mycket av det som behövs just för att bryta ned metylfenidat.  Vilda gissnignar men naturen är smart och mediciner är trubbiga verktyg i ett avancerat maskineri.

5. Jag började äta för snart 3 månader sedan men befann mig då i ett psykiskt läge som gjorde att jag inte kunde se vilken effekt de verkligen hade, det var en hypomani följd av krasch. Idag är faktiskt första dagen på länge då jag känner, tror och hoppas att jag är lite stabilt uppe igen. Ännu så länge ställer jag inga höga krav på mig själv men jag har hur mycket jobbiga och tråkiga saker som helst att göra nu och så fort jag börjar ta tag i detta så hoppas jag få större möjlighet att se om det verkligen hjälper…..

6. Vet ej…

Jag har faktiskt gjort en egen fråga på de´lar av det du frågar om, det är inte så många som svarat men några. Hur har din ADHD-medicn fungerat

Zaphix
2013-05-06 20:24
#2

Äter Ritalin på eftermiddagen när concertan går ur kroppen, även på kvällen vid behov. Märker sällan av när concertan går ur kroppen nu då jag vet vid vilken tidpunkt jag behöver ta Ritalin för att det ska klaffa.

Ätit Concerta i typ fem år nu tror jag, mitt minne är hemskt dåligt, men inte märkt av någon toleransökning alls.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bertine
2013-05-07 13:40
#3

Tack snälla ni för svar 🙂

Upp till toppen
Annons: