Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3285 ggr
AvellerPå
2013-05-06 19:34

Bipolär och (eller??) ADHD

Detta har skrivits om förut men inte på ganska länge vad jag sett (?) så jag drar igång igen😃

"Jag är ingen vän av diagnoser"

Jag gick i närmare 10 år hos en psykare som aldrig gav mig en diagnos utan bara provade lite, först antidepp och när jag lyckats övertyga honom om att mitt humör verkligen svängde fick jag pröva Lamotrigin men ingen diagnos och därmed inga råd om hur jag borde leva mitt liv och medicinen löste långt ifrån alla mina problem. Så småningom begärde jag och fick ADHD utredning och sedan en diagnos. Tyvärr var jag så glad för att "äntligen funnit svaret" att jag slutade ta min Lamotrigin (receptet tog slut och jag kände varken behov eller lust att ta kontakt med min nu fd psykare).

Ett litet projekt…

Som av en liten händelse höll jag då på med ett litet projekt som var jättespännande och kul men som sakta men säkert började ta över allt mer…… För snart 2 månader sedan insåg jag att jag måste dra i handbromsen då jag inte längre hade någon som helst dygnsrytm och ibland inte sov alls. Sen dess har det tagit 2 månader att tagga ned, nå botten och nu idag förhoppningsvis ytan (vi får väl se hur det är i morgon…)

Dags att börja plugga igen…

Med ADHD-diagnosen "säkrad" insåg jag för någon vecka sedan att jag verkligen borde kika på det där med min "misstänkta bipolaritet". Jag började nu att på nätet angripa Bipolaritet på samma sätt som jag tidigare angripit ADHD. Jag hittade mycket och bl an denna blankett från Stockholms landsting. Har man under 7 ja-svar på denna är man till 90% säkerhet inte bipolär men har man 7 eller fler är man till 70% säkerhet bipolär. Jag hade 14 ja! vadå? det var inte fler frågor… 😉 

Inkompetent, korkad eller bara otroligt feg?

ADHD hos vuxna ok, det har inte alla så stor kännedom om men Manodepressivitet beskrevs redan av de gamla grekerna så det borde han väl ha kunnat se. Varför lät han mig inte göra något test? Varför såg han inte något så uppenbart? Han borde utan ett uns tvekan ha kunnat säga:

"Du är definitivt bipolär och du skall äta den här medicinen. Den garanterar inte att du inte blir hypoman men den minskar sannolikt dina svängningar, framförallt nedåt men lite uppåt också. Vidare skall du, sova, äta, föra en journal över hur du mår och vad du tar o s v"

Tyvärr gjorde han inget av detta utan frågade bara hur har det varit sen sist (var 6:e månad) och skrev ut nya tabletter. Det enda han vågade stå för var det han skrev i remissen till ADHD utredningen och det var "Cyklotym?" 

Diagnoser som närmar sig varandra

Nu har jag en diagnos som stavas ADHD och nu vet jag att jag är bipolär och att det är minst lika viktigt att hålla under kontroll som ADHD:n. Jag vet också att Bipolär är ett begrepp som vidgas hela tiden och att man idag talar om att det finns folk som kan svänga så ofta som dagligen ibland, det är inte många år sedan man ansåg att 4 ggr per år var något av ett max och kallade det för Rapid Cykling…. Med denna mindre stela definition av Bipolär blir det ännu svårare att skilja det från ADHD och vissa anser också att "samsjukligheten" är stor. 

Jag trodde länge att hypomanier levde sitt eget liv och att det var ett sätt att skilja bipolaritet från ADHD men jag har nu lärt att de triggas igång av för lite sömn, för mycket stress, för stort engagemang……. Wow 

🤪gissa om en bipolär människa med ADHD löper större risk att hamna i en hypomani.

Respekt!

Medicinen hade jag ju redan men diagnosen har jag gett mig själv, märkligt eller hur? I fortsättningen kommer jag dock att ta alla råd kring Bipolaritet på största allvar, jag har redan börjat och kommer att fortsätta skriva en mood-journal, jag kommer att vara noga med sömnen och jag kommer att vara vaksam på när livet börjar kännas alltför lätt… 😕 ja det låter tråkigt alla vill ju ha flow 🌊men för mig är det en balansgång på en knivsegg. Jag känner nu större respekt för min bipolära sida än för min ADHD, att vara starkt bipolär är värre än att ha ADHD. (förlåt om jag svär i kyrkan) Jag kommer inte att veta hur stort problem min ADHD är och hur medicinerna verkar förrän jag har min Bipolaritet under kontroll

Här finns massor av information och bra länkar till ännu mer om Bipolariet:IBIS 

Forskarna forskar

Förresten lästa jag för ett tag sedan om forskare som funnit genetiska samband mellan Schizofreni, unipolär depression, bipolär depression, autism och ADHD. Här är en kort sammanfattning av detta. Det är kanske inte så konstigt att våra diagnoser blir mindre stela och närmar sig varandra.

Annons:
[Varulv]
2013-05-11 22:35
#1

"Denna analys ger det hittills starkaste belägget för ett genetiskt och etiologiskt samband mellan de psykiatriska sjukdomarna schizofreni, bipolär sjukdom, depression, autism spektrum störning och ADHD."

Så sägs det i refererad studie.

Jag vill bara påpeka att autismspektrumstörning inte är en "psykiatrisk sjukdom"; den är inte en sjukdom över huvud taget.

Men att det skulle kunna finnas ett samband mellan ASD (alltså nämnda autismspektrumstörning) och såväl schizofreni som depression och varför inte bipolär, det står jag (ASD:are) inte alls främmande inför. Jag har faktiskt i olika sammanhang spekulerat om, att ASD mycket väl bör kunna utvecklas i schizofreni. Och att det kan ge depression är väl mer eller mindre självskrivet.

Niclas87
2013-05-29 23:45
#2

Dom flesta med bokstavs kombinationer kan känna igen sig i dom flesta diagnoser.

Eh lite väl dumt att sitta och fundera över något sådant

Vad eh det för frågor/svar som tror du har bipolär också

Upp till toppen
Annons: