Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5842 ggr
[miini85]
2013-05-07 18:34

Medikinet 60mg 2ggr om dagen.. vad har ni

hejsan! jag har lite funderingar ni som äter medikinet. hur mkt fick ni börja med å hur lång tid tog d för er att ställa in den? jag äter den å undrar lite kring min insättning

Annons:
kristina130
2013-05-10 08:52
#1

Hej!

Jag äter också medikinet. Men jag äter tabletterna ( snabbverkande ) 15+10+10+10 = jag tar min medicin 4 ggr/dag. Har provat med kapslarna i olika styrkor, tyvärr funkar de inte. Vet inte om det beror på att jag har problem med min mage. Jag började för ca 1 år sedan, jag började med 5 mg/dag i en vecka, sedan 10 mg/dag nästa vecka osv. Nu verkar det som om jag hittat rätt dos, har gått på denna i över 6 månader, och det funkar bra för det mesta. Concerta funkade inte, och Ritalin fick jag jättemycket hjärtklappning av. Hoppas att du också hittar en dos som är bra för dej, men det låter mycket att börja med så hög dos som du gjort?

kristina130
2013-05-10 08:56
#2

Hej!

Jag undrar om det är någon som äter blodtrycksmedicin tillsammans med centralstimulerande? Jag blev insatt på Tenormin ( 25 mg till en början ) då jag haft högt blodtryck en tid. Tror att blodtrycket är åldersrelaterat/ärftligt, då min mamma fick högt blodtryck i samma ålder som jag nu är. Men, läkaren på vårdcentralen visste inte om man kunde ta dessa ihop, på apoteket sa det att det skulle gå bra.

Skulle vara skönt att höra om någon annan här har erfarenhet av att ta dessa mediciner ihop.

kristina130
2013-05-10 08:57
#3

Oj, det kom visst fel…

[miini85]
2013-05-10 10:12
#4

tack för svar:-) d e så att jag undrade lite kring insättningen var för att jag reagerade när man läst att man börjar med en låg dos. men d kanske e olika. Iaf min insättnimg var klar på mindre än två v. sen vet jag inte om d e från person till person med hur mkt man får. som ja då. jag väger 57 kg nu och är 164cm. jag fick börja med.20mg å dagen efter fick jag 40mg å sen dagen efter d fick jag ta 40mg på morgon å efter 4 timmar skulle jag ta 20mg. så fick jag gör med den dosen i 3 dagar. sen ökade jag till40mg 2ggr om dagen men fick ta med 3.5 timmes mellanrum. sen fick jag ta 60mg på morgon å 40mg 3.5 timme senare. å efter 3 dagar var d 60mg 2 ggr om dagen. å jag mår riktigt bra. förutom lite biverkningar som är hanterbara:-) men under insättningen hade jag en så vidrig ångest speciellt när jag fick ta dosen efter 3.5 timme. kände att d inte var värt d. men tack och lov till min underbara sambo som stöttade mig och förstod. även min svägerska å min syster. utan dom hade jag gett upp. för jag vill ju kunna få ett "normalt" liv nån gång även om medicinen inte gör allt men en god bit på.vägen å att man inte har så mkt i huvet å atr jag inte blir arg för minsta lilla eller bara arg utan andledning. du förstår vad jag menar hoppas jag:-) som vanligt så tappar jag tråden:-) huh! d jag undrade var om nån mer haft så snabb insättning å så hög dos? min läkare sa även att jag har en mkt hög dos men att jag inte skulle tänka på hur hög den är utan att den funkar på mig å att d e d som e meningen. å där har han ju rätt:-) jag älskar verkligen min läkare å han e super. då vill jag även säga att jag fick Concerta för 4år sen å tappade matlusten. å läkaren jag hade då som var på en annan ort sa åt mig att sluta. dom gav mig aldrig nått annat alternativ. dom hörde aldrig mer av sig. å man vet ju att en biverkning är minskad aptit. å min läkare jag har nu. har läst hans journaler om mig å tkr att d är åt helvette. å han tkr synd om mig. som haft så här jobbigt i alla år. menar d e inte lätt att ha så grov ADHD utan medicin å med 4barn å klara vardagen utan att visa barnen d. tyvär fick min sambo föräldrar syskon uppleva mkt skit. men jag ska vara stolt å bättre sent än aldrig. jag har fått mitt liv tillbaka som jag aldrig riktigt haft innan. faaan nu blev d långt å ur spår lite:-) hoppas d inte gjorde nått. ha en bra dag:-)

kristina130
2013-05-10 18:09
#5

Hej igen!

Om du mår bra av dosen, och inte har högt blodtryck så är det ju toppen att det funkat så bra för dej. Jag tror att de flesta har svårt att hitta "lagom" dos från början, sedan kanske många får jobbiga biverkningar, så det är därför de sätter in det långsamt. Eftersom du inte verkar ha fått några jobbiga biverkningar så är det ju bara bra att det gått så snabbt med insättningen.

[miini85]
2013-05-10 18:45
#6

jo den funkar bra nu:-) bra i blodtryck och puls. små biverkningar har jag men dom är hanterbara. men under insättningen mådde jag så sjukt dåligt när jag fick höja medicinen. själva höjningen på morgonen funkade super. men när jag skulle ta några timmar efter å d var ju en lägre dos. fyyyfaaan vilken ångest jag hade hela tiden. var på väg at ge upp. men jag hade bra stöd från min familj å d fick mig att fortsätta. å det var helt klart värt allt nu när jag har rätt dos. som sagt lite biverknimgar som torr i munnen då känner jag på tänderna hela tiden så fått litet sår på tungan. men sköljer tänderna och dricker vatten ofta samt borstar dom 3ggr om dagen så d inte blir massa problem. har även sånna där salivtabletter. sen e har jag minskad aptit. men försöker verkligen äta och regelbundet. men har även köpt sånna där näringsdrycker på apoteket ifall jag inte skulle kunna äta. men skam den som ger sig. och jag är en sån som alltid gett upp men inte denna gång. märker ju vilken skillnad d är och även folk i min omgivning märker en del. än är det mkt att jobba med men för en gångs skull tar jag en sak i taget å låter d ta den tiden det tar. så varför sluta och må som jag gjorde innan. :-)

Annons:
blomman61
2013-05-20 14:32
#7

Hej! Jag har provat alla sorter sedan jag fick diagnosen-10 på Concertan mår jag piss. Men äter nu Medikinet och som dig 60mg på morgonen 60 em mår bra när den går ut på kvällskvisten tar jag 10 mg Atarax mot den lilla ångesten jag får sen så sover jag lite si så där men vill inte ta sömnmedicin än. men som sagt Medikinet är bäst helt klart   MVH Inger

nikkaluokta
2013-06-27 12:44
#8

Jag började med 10 men har precis höjt till 20 på morgonen… Har inte märkt av några biverkningar… ännu iallafall… Möjligen att jag på eftermiddagen blir sjukt trött å oftast sover 1-3 timmar… Antar att det kan vara så att medicinen då gått ur kroppen :-)

Stressfia
2013-06-28 16:21
#9

Jag har gått på medikinet i snart två månader. Började med 20mg 2ggr/dag, mådde inte alls så dåligt som jag gjorde på Concerta . Höjde till 30 på morgonen för lite mer än en vecka sedan. Får mer motivation, kommer lättare igång, inte jobbigt att vara social. Men… Den ger mig en ökad inre stress/ångest. Inte lika hemskt som med Concerta men ändå lite jobbig. Så har lagt fram ett förslag på att lägga till fluoxetin till hösten för att testa. Det jag tycker är trist är den korta verkningstiden. 3,5 tim på sin höjd! Vill den ska sitta i längre. Någon som vet annan medicin med färre biverkningar?

Upp till toppen
Annons: