Annons:
Etikettadhd-add
Läst 31141 ggr
[miini85]
5/8/13, 10:43 PM

ersättning från försäkringsbolag?

nån som fått ersättning från sitt försäkringsbolag för sin diagnos?

Annons:
Zaphix
5/8/13, 10:46 PM
#1

Nej, bara för min sjukskrivning då jag fick 10% av livbeloppet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[miini85]
5/9/13, 10:21 AM
#2

men hur lång sjukskrivning har du? när jag fick min diagnos fick jag ut 10% å nu så skickade jag in yttligare till försäkringsbolaget för att när jag skickade in första gången var d för min ADD plus att jag fick 18 mg Concerta å efter bara 4 dagar så sa läkaren åt mig att sluta med d för att jag inte hade aptit:-\ sen hörde dom aldrig av sig. fick aldrig nått annat att pröva. nu idag vet ju jag att d är en vanlig biverkning. den läkaren var inte klok. sen har d gått flera år å mitt liv blev ett helvette. sen flyttade jag å fick hjälp på d nya stället. dom fattar inte hur den läkaren kunde göra så. för jag har jättegrov ADHD. å började med medikinet å dom satte in medicinen skitfort. på två v gick jag från inget till 60mg 2 ggr om dagen. å jag har fått mitt liv tillbaka som jag egentligen aldrig haft. min nya läkare har läst den gamla läkarens journaler om mig å sa att han borde inte ska jobba med sånt här. ojoj som vanligt kommer jag aldrig till saken;-) men min handläggare på försäkringsbolaget sa att jag måste skicka in allt för att d var värre en vad dom trodde å att jag ska ha mkt mer ersättning. men frågan hur mkt man kan få en gång till? fast D var hon som sa att jag skulle göra d för d e mkt pengar. så jag skickade in alla nya journaler å ett brev ifrån mig plus ett intyg från min läkare. oppas d går fort för jag haaaatar att vänta:-P

[miini85]
5/9/13, 10:31 AM
#3

ADHD ska d stå:-)

Zaphix
5/9/13, 6:39 PM
#4

#2: Sex år.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[miini85]
5/9/13, 6:43 PM
#5

oki

tarotlasse
5/10/13, 10:43 AM
#6

Jag har sökt handikapps ersättning och Försäkringskassan godkänner alla faktiska problem. 

Men de godkänner inte  att desa problem ger mig merkostnader i min vardag och i sitt utlåtande mptiverar de avslaget att även de utan funktions hinder kan glömma i bland. 

Så det är jätte svårt att få erästtning från försäkringskassan. 

Men jag kommer överklaga beslutet.

Lasse

Annons:
[miini85]
5/10/13, 11:03 AM
#7

oki oki. kommer söka från försäkringskassan sen. men nu är det från mitt försäkringsbolag jag söker ersättning:-) eller snarare min handläggare på försäkringsbolaget som sa att jag skulle söka:-)

tarotlasse
5/10/13, 11:13 AM
#8

Jag läste tydligen lite fel där he he 

När det gäller försäkringsbolag  och ersättning så har de flesta en  klasul i att inte betala ut ersättning för medfödda fel. 

ADHD är ett medfött funktions hinder och är mycket tveksam att ngt föräkrings bolag skulle betala ut ersättning för detta. 

Däremot så den barnförsäkring vi hade till barnen betalade ut ersättning för olyckor, sjukhus besök, ambulans trasporter, förstörda kläder mm även där det bedömdes vara funktions hindret som orsakade dessa händelser, 

Men för själva funktionshindret betalades det inte ut ngn ersättning för eftersom ADHD är ett medfött funktionshinder och redan fanns när försäkringen tecknades. 

Jag har heller inte fått ngn ersättning för min ADHD eftersom den är medfödd och redan fanns när försäkringarna tecknades. 

Lasse

[miini85]
5/10/13, 11:21 AM
#9

jag fick ut från mitt försäkringsbolag för min ADHD. sen så pratade jag med min handläggare där och hon sa att jag skulle söka igen nu för att när dom fick mina första papper så var d ADHD och 18mg Concerta. men när hon frågade mig å jag berättade att jag nu äter medikinet 60mg om dagen plus att jag ska få stämningsstabiliserande å flera utredningar. då var d hon som sa att jag ska ha mer i ersättning eftersom d var värre än vad dom trodde. å hon skickade efter mina nya journaler som kommit efter d jag sökte sist plus att min läkare hade skrivit och berättat hur grov ADHD jag har å att jag äter maxdosen på min medicin som man måste ha nån licens för. jag äter 60mg 2 ggr om dagen(medikinet) var bara lite nyfiken om nån annan fått ut mer pengar än en gång. jag menar pengar borde jag få eftersom d var handläggaren som sa det och skickade efter alla pappaer:-)

[miini85]
5/10/13, 11:23 AM
#10

kan även säga att det är min barnförsäkring som min mamma hade på mig å jag tog över när jag fyllde 25 men då ändras d bara till en olycksfallsförsäkring.

Honestyisdead
5/10/13, 1:14 PM
#11

Medikinet är inte ett licenspreparat. Det är en metylfendiat.

[miini85]
5/10/13, 1:17 PM
#12

jasså? jag fick höra det.. vad bra på sitt sätt:-) hihi varje dag lär man sig nått nytt:-) ha en trevlig fredag

Honestyisdead
5/10/13, 1:19 PM
#13

Det är inte alla läkare som kan skriva ut metylfendiat heller. Men licens är en annan sak.

"Läkemedel som inte är godkända i Sverige får inte utlämnas från apotek förrän Läkemedelsverket givit tillstånd till detta. Ett sådant tillstånd kallas licens." Metamina är ett sådant.

Annons:
[miini85]
5/10/13, 1:23 PM
#14

oki. d kanske var Metamina han syftade på då. skulle få det om detta imte funkade. men det får vi hoppas att det gör. känner mig bättre i allt:-) var säkert jag som inte lyssnade ordentlig när han berättade och tänkte säker på nått annat:-P som vanligt:-) tack för informationen.

Zaphix
5/10/13, 3:01 PM
#15

Jag äter medikinet/ritalin, är samma sak men olika märken, får olika beroende på vad som är billigaste just då. Inte licensbelagt.

Hur hög dos man har beror inte på hur grav ADHD man har. Äter själv dubbla maxdosen av Concerta och lägger till endel Ritalin. Har inte grav ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[miini85]
5/10/13, 3:06 PM
#16

precis. d var d jag undrade om medicinen och dos var från person till person. å att den dosen jag har passar för mig:-)

[miini85]
5/10/13, 3:07 PM
#17

nu såg jag att det var i ett annat inlägg jag skrivit om det:-)

Upp till toppen
Annons: