Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 6387 ggr
IzzyR0xx
5/13/13, 3:21 AM

Läkarutlåtande aktivitetsersättning

Gah jag blir tokig!! Har nu ansökt om aktivitetsersättning 3 gånger men fått avslag på två styck.. Den 3e är inte ens igång ännu eftersom läkaren tar evigheter på sig att skriva ett läkarutlåtande, som troligen lär få avslag där med eftersom han i stort sett inte pratade med mig under det 20 minuter långa mötet..

Läkaren klippte och klistrade från tidigare journaler i princip..

Hur ska man göra för att få hjälp med läkarkontakten? Har försökt via Vuxenhabiliteringen, Försäkringskassan, Socialen och Arbetsförmedlingen att ordna ett gemensamt möte.. Men läkaren de pratat med i telefon sa att ett möte inte behövdes då de hade nog med underlag tydligen..

Men ändå tar det evigheter innan något händer och jag vet inte hur pass länge till jag orkar.. 

Har ni haft några problem gällande läkarkontakten och få ett läkarutlåtande?


Annons:
Zaphix
5/13/13, 10:02 AM
#1

Är du tillräckligt sjuk då? Eller är intygen dåligt formulerade eller inkorrekt skrivna?

Aldrig haft problem med att få aktivitetsersättning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

IzzyR0xx
5/13/13, 10:10 AM
#2

Arbetsförmedlingen gjorde en utredning gällande min arbetsförmåga och de bedömde att jag inte kan arbeta och borde bli sjukskriven alternativt få aktivitetsersättning..

De intyg som blivit avslaget var både inkorrekt skrivna (första var det bara enstaka ord, väldigt kortfattat och han hoppade över några punkter) medan den andra var dåligt formulerad och det stod jättekonstiga saker bland annat att jag är utvecklingsstörd fastän jag inte är det..

Tycker bara läkarkontakten är allmänt jobbig.. :/


[NinaCrown]
5/13/13, 12:37 PM
#3

Du kan inte byta läkare då? Men låter som att läkaren ifråga behöver en liten smäll på käften och sköta sitt jobbom man nu får säga så vulgära saker…

Jag hade inga problem alls att få min ersättning, men hade min kurator på handikapcenter som hjälpte mig. Hon verkade vara bff med alla som jag behövde papper ifrån, samt även handläggaren jag fick på fk. Så hade nog en hisklig tur i den frågan måste jag säga…

IzzyR0xx
5/15/13, 11:49 PM
#4

Nå den här läkaren var iallafall bättre än den första men kände mig stressad ändå då han bara hade tid för 20 minuter och majoriteten av tiden satt han vid datorn ändå istället för att faktiskt prata med mig, ta emot dokument och anteckna.. Sitta vid datorn kan han väl göra sen när han ska skriva läkarutlåtandet tycker man?

Jo får försöka byta läkare och kanske få hjälp av vuxenhabiliteringen eller något..


[Ace_]
5/17/13, 10:33 AM
#5

Byt läkare. Hur många gånger kan man ansöka egentligen? Bara byt. Har han inte lyckats de första två gångerna, lär han lyckas tredje gången?

Och rena felaktigheter i utlåtandet (herregud, utvecklingsstörning borde väl en läkare kunna märka om du inte har under ett möte?) BYT.

IzzyR0xx
5/17/13, 1:19 PM
#6

Mm ska byta.. Han skrev uppmärksamhetsstörning på en punkt och utvecklingsstörning på en annan punkt, kanske förväxlade orden? Men men.. Inte bra oavsett..


Annons:
[Ace_]
5/17/13, 1:50 PM
#7

Oavsett. Slarv på läkarutlåtanden till FK är att slarva när du har nåns liv i dina händer.

Och efter två nekanden så är det taktiskt osmart att inte byta, skulle jag säga. FKgrejer is a battlefield.

IzzyR0xx
5/17/13, 7:16 PM
#8

Ringde vårdcentralen idag och tänkte be om att få göra om läkarutlåtandet men det visa sig att han som skulle skriva läkarutlåtandet hade skickat in det den 6 maj tillsammans med bilagor från Arbetsförmedlingen gällande min arbetsförmåga så får hålla tummarna! :)


zatanica
5/18/13, 11:58 AM
#9

Håller tummar och tår för dig izzyr0xx

IzzyR0xx
5/19/13, 3:12 PM
#10

Tack! :) Får hoppas det går bra nu så jag kanske får lite ro…


Upp till toppen
Annons: