Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 905 ggr
Wide Awake Dreamer
5/20/13, 2:24 AM

Varför skall det vara så svårt att bli förstådd?

Ber om ursäkt på förhand då detta inte handlar om någon bokstavsdiagnos. Det handlar däremot om arbetsförmedlingens stöd till funktionshindrade. Jag är berättigad till sådant stöd p.g.a. min diagnos fobisk personlighetsstörning. Tänkte att kanske även några andra har erfarenhet av arbetsförmedlingens stöd?

Vissa saker jag har fått ta del av har varit bra, men andra saker har varit misslyckade. T.ex. så tycker jag att det varit för mycket fokus på allt det jag inte klarar, eller rättare sagt: det jag enligt dem inte BORDE klara p.g.a. min diagnos. Min inställning har varit att få hjälp in på ett vanligt jobb, med vanliga arbetsuppgifter, vanliga arbetstider, ansvar, möjlighet till utveckling o.s.v. Men jag insåg rätt tidigt att de bara ville hålla tillbaka mig, de trodde inte jag skulle klara det. Jag börjar mer och mer tro att en del av orsaken till min krasch i höstas (som jag skrivit om i andra trådar) var att deras behandling av mig fick mig att tappa allt mitt självförtroende och tro att jag var mer funktionshindrad än jag egentligen är.

Tyvärr hamnade jag på en totalt ostimulerande praktikplats där jag kände att det inte fanns något som helst utrymme att utvecklas. Sakta men säkert började jag brytas ned, samtidigt som jag även hade en del privata bekymmer. Nu har jag gjort en arbetspsykologisk utredning. Rekomendationen är att jag skall arbetsträna och se till att ha väldigt enkla, praktiska arbetsuppgifter och lite ansvar, d.v.s. ännu mindre stimulerande. Jag vill bara vråla av ilska! Det är ju precis tvärtemot vad jag vill! Jag känner nästan som att jag har blivit mer eller mindre idiotförklarad av arbetsfömedlingen. Jag lider av svår prestationsångest och behöver positiv uppmuntran och lite spark i baken, men det jag får är nästan tvärtom, att jag skall sänka kraven på mig själv och acceptera mig själv "som jag är". Men den person jag är, är inte en person som lägger sig ner och ger upp. Jag tror på att utvecklas och bli starkare, det har jag också klarat tidigare. Hur skall jag få dem att fatta att jag klarar av att ha ett "vanligt" jobb? Jag har några möten inbokade med dem framöver. Nu måste jag verkligen stå upp för mig själv, det jag vill och det jag tror på. Om jag sedan får något gehör är en annan sak…😡

Är det någon annan som har fått extra stöd av arbetsförmedlingen? Hur fick ni i såfall hjälp? Är ni nöjda/missnöjda?

Annons:
Upp till toppen
Annons: