Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1616 ggr
akleja75
2013-05-22 16:38

Hjälper medicinering vid ADD mot samarbetsproblem

Hej!

Min man står i kö för att bli utredd för sina problem. Vi tror att han har ADD och kanske något mer??? De av hans problem som påverkar familjen mest, är att han i sitt agerande oftast inte "kommer på" att ta övriga personer i beaktande. Det blir alltså att han "bara tänker på sig själv". Inte av egoistiska skäl, utan han kommer helt enkelt inte på att och hur det påverkar oss andra, och att det är något han skulle kunna förhålla sig till. Det innebär också att om någon har någon invändning mot något han har gjort så blir han ofta arg på den som framför sin åsikt istället för att be om ursäkt och försöka ställa till rätta. Det är även så att han är ganska ointresserad av andra människor. Han säger själv att han inte har något behov av att dela med sig av sina tankar och upplevelser och han efterfrågar heller inte våra. Initiativ till kommunikation eller umgänge sker om det fyller ett praktiskt syfte, inte socialt. Jag vet inte om alla dessa symptom är typiska vid ADD eller om det kan finnas fler svårigheter med i bilden. Kan man hoppas på att en eventuell medicinering skulle hjälpa mot något av ovanstående? Vad har ni för erfarenheter?

Annons:
Zaphix
2013-05-22 19:47
#1

Kanske mer Aspergers-symptom?

Eller så är han helt enkelt bara sån som person, vilket man kan vara utan att det behöver vara något fel. Han kan såklart även ha problem som ger en ADD-diagnos också.

Känns inte som om medicin skulle hjälpa mot detta iaf, men kanske?

Medicin hjälper mig mest med att sitta still och koncentrera mig, ändrar inte min personlighet även om jag är lugnare och rätt normal.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

akleja75
2013-05-22 21:32
#2

Tack för svaret! Jag tänkte att om medicinerna hjälper en att få lättare att koncentrera sig och uppmärksamma saker, så kanske man även får lättare för att uppmärksamma andra personer och hur de reagerar och påverkas… men det kanske är på ett annat plan. 

Men efter att ha läst flera trådar här får jag också en känsla av att utöver ADDsymptomen så har vi nog att göra med lite Asperger-liknande problem. Finns det mediciner för det med? 

Det är fantastiskt berikande att få ta del av era erfarenheter, alla som skriver här! Väldigt nyttigt att få läsa om samma situationer som man själv befinner sig i, fast "från andra sidan".

Zaphix
2013-05-22 21:53
#3

Finns inga mediciner för AS, tyvärr tycker nog endel, som tur är tycker nog andra.

På något sätt känns det som att du kanske får lov att acceptera honom som den han är i detta fall. Acceptera och förbise, eller acceptera och se det positiva i det.

Är han intresserad av att arbeta och förändra dessa egenskaper som han har?

Om han inte känner själv att det är ett problem är det kanske rätt kört..

Jag får nog mest lättare att fokusera på en sak i taget och sortera alla intryck. Enda som jag tror det ändrar mitt förhållningssätt till andra är att jag är mindre impulsiv och säger inte allt jag tänker på en gång, lättare att vänta på min tur i konversationer även om det fortfarande kan vara ett problem.

Men å andra sidan har jag aldrig haft dom problemet din karl verkar ha, utan har snarare motsatta problemet. För mycket empati och för medveten om andra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: