Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1189 ggr
[lucii]
2013-05-23 15:50

Problem med dygnsrytmen?

Jag har ADD och lite asberger. Någon mer här som har problem med dygnsrytmen? Ofta när någonting är jobbigt sover jag knappt någonting alls. Jag kan lägga mig efter 12 och vakna 05. Även fast att jag är jättetrött. Min hjärna tänker för mycket på något någon sagt till mig, som gjort mig ledsen.

Annons:
tarotlasse
2013-05-23 18:40
#1

Ja jag har jätte stora problem med dygnsrytmen och med tidsuppfattning  detta med dålig  tidsuppfattning är väldigt vanligt  hos de med ADHD

När det gäller dygnsrytmen och vår biologiska klocka som sköter mycket av tids uppfattningen automatiskt  kan också störas i sin rytm. 

Jag har ju alltid haft svåra sömnproblem och har tagit olika  sömntabletter  nu i 40 år.  

Började med sömntabletter när jag var 12 år efetrsom skolan reagerade på att jag var så fruktansvärt trött och då att jag inte sov.

Ibland berodde i och för sig på att jag var påverkad av alkohol men det är en annan sak. 

Men för några år sedan blev jag remiterad till en sömnklinik och blev inlagd på deras  sömnlabratorie och fick  en av världens ledande sömforskare som läkare och som skötte utredningen. 

Det visade sig att jag aldrig gick ner i remn sömn och aldrig var i ett riktiugt sovande tillstånd utan i stället var i ett djupt avslappnande tillstånd. 

Men han sa även i sin utvärdering att min biologiska klocka hade stannat att min kropp inte talade om för mig att det var Natt eller Dag. 

Så jag befinner mig i ett ständigt Jetleg tillstånd. 

Så tydligen kan kroppens egen klocka för dygnsrytmen få störningar och som i mitt fall stanna helt och hållet. 

Men om det beror på min ADHD eller inte har jag ingen aning om för när jag gjorde denna sömnutredning så hade jag inte fått min diagnos på ADHD

Lasse

Upp till toppen
Annons: