Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3140 ggr
Anonym
Anonym
5/31/13, 8:23 AM

Vilken hjälp har ni fått av arbetsterapeuten?

Som frågan lyder. Vilken hjälp har ni fått? Eller hjälpmedel kanske jag ska säga. Någon hemhjälp om man har svårt att klara hushållssysslor? Någon hjälp för att komma i håg saker som måste göras?

Ska följa med en anhörig till en arbetsterapeut och det kan vara bra att vara lite påläst. (gäller ADHD)

Annons:
[FriidaMariie]
5/31/13, 8:27 AM
#1

Jag behöver själv ingen hemhjälp men jag har hört att man kan fåe iphone med en app som tydligen ska vara väldigt bra gällande att få hjälp med att komma ihåg saker och ting iaf. Har man redan en iphone så kan man nog få appen betald då den tydligen ska vara dyr. Dock är detta endast något jag har hört men man kan ju alltid kolla upp det, om det skulle vara till någon hjälp :)

Anonym
Anonym
5/31/13, 8:31 AM
#2

Alla tips är välkomna, tack! Har inte varit på besök hos arbetsterapeut gällande detta förut, och jag måste kunna hänga med i snacket och vara frågvis. Jag blir nästan som en tolk eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Aneema
5/31/13, 8:41 AM
#3

Ett tips är att ni i förväg har tänkt igenom vad som fungerar bra och mindre bra i vardagen. Ni behöver inte veta vilka åtgärder som ska göras. Det är arbetsterapeutens jobb. Om ni kan beskriva problemen så underlättar ni arbetsterapeutens jobb så hen har bättre förutsättningar att hjälpa er på ett bra sätt. Vad är det som är svårt? I vilka situationer uppstår svårigheterna? Fungerar det under vissa omständigheter bättre att göra en sak? Isf vilka omständigheter? Tänk igenom en vanlig dag eller vanlig vecka. Vad har ni testat för strategier som har fungerat bra/dåligt?

Anonym
Anonym
5/31/13, 9:10 AM
#4

#3  Bra tips, tack!

ippisippi
6/1/13, 11:55 AM
#5

En arbetsterapeut hjälper dig framförallt med att skapa struktur & rutiner kring de saker som blir el är ett pågående problem i din vardag. Många hjälpmedel, som kalendrar & påminnelselarm kan man få hjälp att ställa in via sin smartphone om man nu har en. Det finns även andra larmklockor som inte går att snooza bort om man har svårt att komma upp. Bolltäcke som hjälper sömnen el kan fungera lugnande. Det går även att få hjälpinsatshjälp oftast då via kommunen av någon som kommer & gör hembesök  och kan tex hjälpa dig att diska (om det har växt till ett för stort problem),  vara med och städa, att du får hjälp med att gå och handla & planera inköp. etc. Arbetsterapeuten hjälper dig då att ansöka till kommunen vilka är dom som beslutar om ett sk personligt stöd. 

I övrigt ska arbetsterapeuten också kunna vara ditt stöd till ev rehabilitering, kontakt med försökringskassan & olika alt av dagverksamhet om det finns ett sånt behov

tarotlasse
6/1/13, 12:58 PM
#6

Jag får säga att jag har fått en massa hjälp sedan jag bytte från den offentliga sjukvården. 

 Nu mer går  jag på en privatklinik som går under landstinget och högkostnads skyddet. 

Den offentliga vården gjorde i stort sett bara utredningen och sedan var det inget mer med det inte ens medicinering. 

På denna klinik så det första fick jag gå hos en psykolog för samtal och ytterligare tester. 

Sedan så läkarundersökningar och medicinering med Concerta för mig var det som natt och dag med medicineringen eller inte. 

Plus en massa uppföljningar och kontroller hos läkaren. 

Jag blev kopplad till en vuxengrupp för vuxna med ADHD med information från arbetsterpauefter. Om tips som underlättar i vardagen göra shema mm Läkare som informerade om olika läkmedel och behandlingar. Info om KBT info från psykolog, De hade familjeträffar för att informera anhöriga och arbetskollegor om hur vi med ADHD fungerar. 

Ett otroligt bra stöd med denna Vuxen ADHD grupp får jag säga ngt alla vuxna med ADHD borde erbjudas. 

Den gav otroligt mycket dels all information och dels att dela erfarenheter med andra med vuxen ADHD.

Sedan så fick jag gå en KBT behanlding i minnes Träning och har även blivit erbjuden o gå i en Mindefullness grupp. 

Men är själv utbildad i Mindefullness så tackade nej till den gruppen. 

Jag har fått ett grönt tandläkarekort för billigare tandvård dels för medicineringen och dels för min tandläkare skräck. 

När det gäller tekniska hjälpmedel som jag fått hjälp av arbetsterpaueften så har jag fått några tekniska hjälpmedels. 

Kjedjetäcke för sömnen, Handy för minnes hjälp, kalendrar o scheman plus en spisvakt som automatiskt stänger spisen när jag själv glömmer av detta.

Nu tittar man på om de kan finna ett bättre ordbehandlings program och tekniska hjälpmedel för mina  skrivsvårighte. 

Jag har fått hjälp med kontakter med myndighter  och  med Försäkringskassans byråkatri. 

Nu senast så  har man gjort en utredning tillsamans med Soc om att jag behöver hjälp i hemmet. 

Nu är utredningen klar  på tisdag är jag kallad på ett möte hos soc för hjälp i hemmet. 

Men vet ännu inte vad för hjälp man kommer erbjuda det har pratats om dels boende stöd och dels om god man. 

Men under den perioden jag gick inom den offentliga psykvården så fick jag som sagt vad inte ngn som  helst hjälp förutom att man utredde mig och kom fram till att jag ahde ADHD sedna var det inte mer med det. 

Lasse

Annons:
Anonym
Anonym
6/1/13, 3:01 PM
#7

Tack så jättemycket för era svar, jättebra info!

Adur
6/3/13, 8:35 AM
#8

I vår familj har både pappa och son ADHD, och tillvaron blir alltså ganska kaotisk ibland. Men vi får ingen speciell hjälp. Det är nog mest jag som får stå för strukturen. :-) Däremot ska sonen få träffa en arbetsterapeut framöver. Då ska vi diskutera hjälpmedel och metoder för att få ordning på hans obefintliga tidsuppfattning, bland annat.

Upp till toppen
Annons: