Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7972 ggr
Xanthic
2013-06-05 09:10

Concerta + förkylning

Jag skulle påbörja min medicinering med Concerta 18mg idag men vaknade med en kraftig förkylning. Tänkte att jag kanske borde vänta med att börja med medicinen tills jag blir frisk men bestämde mig för att ta tabletten iaf. Finns det någon risk med detta? Jag är jättenervös för eventuell påverkan på hjärtat (EKG normalt!) eftersom kroppen redan jobbar för fullt med infektionen. Försöker slappna av och ta det som det kommer istället men är den oroliga typen tyvärr. Vad tror ni? Är det lugnt att börja med medicinen iaf? Jag brukar sällan drabbas av biverkningar i vanliga fall. Tjipp!

Annons:
Beafer
2013-06-05 14:11
#1

Det är nog ingen fara ska du se! Mitt hjärta slår ojämnt och för fort ibland. Men jag har inte märkt av någon skillnad sen jag började med Concerta. Puls+blodtrycket är stabilt.

Däremot så tänker jag att det kanske är svårt att känna eventuella biverkningar om du är sjuk? Kan ju vara svårt att se skillnad på om det är förkylningen som spökar eller medicinen.

Xanthic
2013-06-05 20:50
#2

Det gick bra! Faktum är att jag upplevde en omvänd effekt än den väntade, nämligen att kroppen lugnade ner sig. Märkes tydligt när medicinen gick ur kroppen igen eftersom krypningarna och stressen kom tillbaka. Så vad jag vet, inga bieffekter. :)

Hayabusa_
2013-06-05 21:21
#3

Skönt att det fungerar för dig! Jag tycker du ska köra på med medicinen och om du skulle känna av eventuella bi-verkningar så är kanske det är till en fördel att vara förkyld:) Jag menar att man mår lite pyton i grunden och skulle något sticka ut så pass att man inte kan leva med det så är det nog en bra "måttstock" på att den sortens medicin inte passade just dig. Kanske byta sort eller styrka osv.

Jag var kärnfrisk fysiskt under inställningen och min satans ångest spelade mig många spratt😓Med någon avledande tandvärk eller dylikt hade det nog vart lättare haha… Ja jag är något utav en orolig själ så så funkar jag!:)

Håll kontakten med förskrivare och kolla blodtrycket! Berätta att du har/haft en infektion i kroppen då den kan påverka den med. Hoppas du kommer trivas med concertan! Berätta gärna hur det går! Jag är ny på cs jag med.

Med vänlig hälsning//Christopher

Beafer
2013-06-05 22:00
#4

Vad skönt! Hoppas det går lika smärtfritt för dig som för mig när jag började :) Jag kände också av direkt när medicinen började verka och när den gick ur. Många upplever ju illamående och tappad aptit i början, men för mig blev det tvärt om. Jag har börjat äta mycket mer regelbundet nu än innan. Verkligen ett fantastiskt hjälpmedel för dom det funkar för :)

Xanthic
2013-06-06 00:33
#5

#3 Ja, jag hade lite ångest innan jag tog den men det släppte rätt snabbt (kanske tack vare medicinen?) Ska försöka uppdatera hur det går! Hoppas det funkar för dig med CS! #4 Med tanke på att mat och godsaker är ett stort problem för mig så hoppas jag att medicinen kan hjälpa mig lite där. ;) Man kanske inte kan säga så mycket efter en dag men det var över förväntan! Jag orkade hålla igång hela dagen trots förkylning och var ute i 4 timmar med sonen. I vanliga fall hade jag inte orkat det. Inte på långa vägar. Ser fram emot att plugga med medicin för första gången imorgon. :) Skulle vara skönt att få testa hur det är att plugga och kunna hålla fokus. Hehe. En annan fråga bara, läste att effekten KAN vara upp till 12 timmar, så det är alltså fullt normalt om den går ur efter 6 timmar då?

Beafer
2013-06-06 11:06
#6

Visst är det underbart? :D Jag har en helt annan känsla nu när jag går till jobbet. Allt flyter på så mycket bättre.

Det beror på vilken dos du tar. För mig går 18mg ur på ca 3 timmar. Men ju högre dos man tar desto längre håller den i sig. Jag tar t.ex 54mg på morgonen. Sen tar jag en 18mg efter fyra timmar om jag jobbar länge. Idag börjar jag 14 och slutar 19. Provade att ta hela dosen direkt på morgonen nu eftersom att jag klev upp sent idag.

Det är det fina med det hela, man får ju inte höja dosen själv, men man får modulera när det passar att ta den :)

Annons:
Hayabusa_
2013-06-06 18:22
#7

Precis som beafer säger skriver så fungerar det. Jag håller på att trixa till dosen så det ska fungera den tid jag behöver ha effekt under dagen. Man får väl skynda långsamt och hitta sin egen melodi… Som sagt ganska ny på cs och jag måste säga att det är ett måste för mig att äta samma tidpunkter för att kunna ställa in optimal dos. Jag tar sedan idag 6omg Ritalin kl 10(ish). Sedan 40mg kl ett "typ" och 10mg snabbverkande vid tre. Har lite bekymmer med måendet när det går ur, men fortfarande hoppfull:) Det snabbverkande gör det lättare för mig iaf!

Tiderna på bipacksedeln är längre och tänkt för barn (antar jag).

Xanthic
2013-06-06 23:14
#8

Idag har jag inte märkt av lika stor effekt av medicinen. Eller, jo, jag tycker nog att jag hade lättare att fokusera när jag pluggade. Trots att jag satt på ett café lyckades jag låta bli att ta in allt runtomkring eller drömma mig bort. Det brukar jag ha stora problem med i vanliga fall. Jag fick dock, några timmar senare, en lätt obehagskänsla i bröstet och lite högre puls. Men förkylningen är betydligt värre idag också så det kan ju ha med det att göra eftersom jag kände av den högre pulsen redan i morse innan jag tog medicinen. Det var dock återigen tydligt när medicinen gick ur eftersom jag vart väldigt trött och klev in i min bubbla igen. Men som sagt, lite jobbigt att bara förkyld nu för det kan ju också vara den som är problemet när jag "tar slut". Tröttsamt. Hoppas på att må bättre imorgon.

Beafer
2013-06-07 14:47
#9

I början när jag tog medicinen så upplevde jag det som att hjärtat slog hårdare och snabbare. Men det gjorde det inte. CS-läkaren sa att det är en vanlig känsla. Hennes teori är att man blir mer uppmärksam när man tar medicinen och då känner man av när hjärtat slår tydligare än annars. Jag hade även lite dubbelslag i början. Det är inte heller farligt sålänge det inte är hela tiden.

Och jag blev även extremt trött i början när medicinen gick ur. Blev som en kraschlandning! Det har också gått bort nu, även om jag fortfarande känner av när medicinen går ur.

Om du känner dig orolig över hjärtat och inte har tid hos CS-mottagningen snart så kan du ju alltid gå till apoteket/hälsocentralen och ta blodtryck och puls. Många apotek här erbjuder det iaf. Då kanske du känner dig lite lugnare :)

Xanthic
2013-06-09 10:54
#10

Jag känner mig inte så stressad över just det med pulsen nu eftersom jag är förkyld och samtidigt måste skriva klart två tentor. Stressen i övrigt är rätt påtaglig med andra ord. :) Det som är skönt är att jag haft lättare att plugga. Svävar inte bort i tankarna som jag annars brukar göra. Satt på biblioteket i tre timmar i sträck igår och tittade bara ut genom fönstret en gång, det är inte likt mig så något gör ju medicinen. :) Jag kunde dessutom komma hem och vara pigg trots en dag av plugg och hade energi långt in på kvällen så att jag kunde fortsätta plugga efter att jag nattat sonen. Jag märker dessutom inte av mitt sug lika mycket längre. Behöver inget socker för att "kicka igång" kroppen. Hunger känner jag fortfarande. Tycker mig ana en minskning av mitt rökande också. Känner inte behovet på samma sätt längre. Hoppas att det fortsätter så här!

Beafer
2013-06-09 11:39
#11

Men vad härligt att det känns så bra :) Håller tummarna att det fortsätter gå bra!

Xanthic
2013-06-13 11:33
#12

Lite uppdatering: nu känner jag inte av medicinen alls. Kollade blodtryck igår och det säg bättre ut än innan jag började med medicinen. Kan dock ha att göra med att jag inte skulle röka 4 timmar innan. :) Nu väntar jag på samtal från läkaren bara. Hon skulle ringt i tisdags men de hade datahaveri då så hon kunde inte få tag i mitt nummer. Hoppas hon ringer snart. :/

Xanthic
2013-06-19 09:58
#13

Har nu höjt dosen till 36 mg men känner ingenting… Bara trött. Känns konstigt att jag kände så bra effekt av 18 mg i början och ingenting nu. Har dock fortfarande en infektion som nu satt sig i bihålorna och känner mig riktigt sliten på eftermiddagarna. :( Vet ju inte vad som är infektionen och vad som är biverkningar men mår riktigt pyton. Blä!

Annons:
Upp till toppen
Annons: