Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1977 ggr
Strumpor
2013-06-20 13:33

ADD

Hej! Jag är en tjej på 21 år och fick min diagnos ADD för ca 2år sedan. Jag har varit tsm med min pojkvän i snart 5 år och jag önskar så gärna att han ska veta mer om diagnosen då det underlättar för mig och han lättare skulle kunna förstå mig. Vi har varit sambos i snart 10månader och han har börjat lägga märke till de problem som jag faktiskt har men kan inte koppla de till min diagnos. Jag prata med min psykolog samtidigt som jag fick diagnosen över hur jag skulle kunna informera min pojkvän på bästa sätt. Då erbjöd sig min läkare att prata med honom och fick då hans nummer. Psykologen ringde upp min pojkvän (jag var i samma rum och hörde hela samtalet). Psykologen sa kortfattat: "Hon har ADD men det är inget du behöver tänka på eller bry dig om". Känner inget förtroende till denna psykolog längre och vet inte hur jag ska kunna informera min pojkvän på rätt sätt om inte ens en kunnig psykolog kan stå på min sida för att hjälpa mig. Hur har ni gjort? Jag vill ju inte bara ge honom en bok eller liknande att läsa. Känner mig något frustrerad.

Annons:
Inna74
2013-06-23 14:33
#1

Om din pojkvän är intresserad Av att lära sig mer om din diagnos så underlättar det ju. Leta upp bra sidor på nätet som han kan läsa. Diskutera din diagnos med honom när du känner att du har hans uppmärksamhet. Få honom att ställa frågor:) Jag tror i allafall att det vore lättare om det finns ett intresse att veta mer. I vårt hem är pappan inte så särskilt intresserad vilket medför onödiga bråk och väldigt mycket missförstående. Jag har lärt mig om diagnoserna ADHD, Tourettes, Aspergers och ADD eftersom jag varit tvungen för mina barns skull och lite för min egen. Jag anser att det var nödvändigt:)

Make things happen

XxteZZxX
2013-06-23 22:29
#2

Kolla på www.attention-riks.se , där tror jag att det bland annat skall finnas nummer man kan ringa, information och även lokala aktiviteter och liknande där man kan få hjälp, stöd och information :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Beafer
2013-06-24 11:07
#3

Jag tog med mitt ex till min kontaktperson. Dom två fick prata och han ställde frågor. Han tyckte att det var väldigt lärorikt. Han var till och med ledsen att han inte hade följt med tidigare. Sen att det gick in i ena örat på honom och ut genom det andra inom ett par veckor var ju en annan sak ;)

redheadgeorgeous
2013-09-18 17:44
#4

Jag fick min diagnos våren 2011 och hade då varit tillsammans med min man i nästan ett år. Vi har tillsammans fått kämpa med allt var min diagnos innebär och försöka hitta sätt för mig att lyckas med vardagen. Tyvärr är det så att trots att han vet om det och försöker hjälpa mig blir det ibland att saker som är svåra för mig eller som är ett måste för mig, som han vet om blir för jobbigt. Så han blir sur och säger att gör något åt det där, trots att det är något som jag har svårt att bryta eller vara utan.

Jag läste ADHD/ADD som vuxen och läste vissa saker ut boken högt för min man. Igenom allt som jag läste framförde jag det mesta till honom och vi kom gemensamt fram till olika saker som kunde underlätta. Men han har alltid funnits där och accepterat.

Jag bloggar mycket om mina tankar och livet för mig med ADD, och han läser min blogg, för jag har svårt att få fram det när jag pratar. Detta har underlättat mycket för oss och han förstår många saker bättre. Fast det finns fortfarande stunder han inte förstår sig på mig, eller min diagnos.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Cahira
2013-09-18 21:32
#5

Jag brukar förklara det som att min hjärna är som en motorväg med fyra vägfält och varje vägfält färdas tankar på precis som bilar. Det går väldigt fort och det är otroligt svårt att fokusera sig på om man ska tänka på de som går åt ena eller andra hållet eller kör om varandra. När man tappat fokus på en tanke är det ofta väldigt svårt att komma ihåg vad det var.

Det är detta som gör en så lättdistraherad och disträ och ofta fast i ens huvud. Tankar går fort och på samma gång och det blir för mycket för att minnet ska fungera speciellt bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: