Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 4223 ggr
Zaphix
2013-07-08 10:07

Blindkartor! :)

Vet att många här har lika bra minne som mig, det vill säga mindre bra..

Så för att göra mitt mindre bra minne lite bättre har jag börjat minnesträna på eget initiativ. Men det känns så onödigt och jobbigt att komma igång med någon slags minnesträning om jag inte känner att jag gör något vettigt under tiden.

Förra veckan satt jag och en kompis och pratade om blindkartor man hade på geografin ki skolan, så jag googlade på blindkartor i helgen då jag ville se hur mycket jag kom ihåg av det.

Och ja.. Jag var väl inte jättebra på att komma ihåg blindkartor längre trots att jag i mellanstadiet var jag den näst bästa i klassen på det. Helt sjukt, som tioåring kunde jag placera ut dom flesta städer i Sverige, många sjöar/älvar/berg i Sverige, afrikas/europas/sydamerikas länder och huvudstäder och nu kommer jag bara ihåg vad jag kunde placera ut. ;)

Så jag startade enkelt med något som jag ville kunna och borde kunna, Sveriges landskap.

http://www.purposegames.com/game/88

Kunde väl dom flesta, men hade stora problem med östergötland, västergötland, uppland, södermanland och västmanland. Allt sånt klungar jag ihop som "stockholm". :)

Sedan gick jag över till europas länder.

http://www.purposegames.com/game/countries-europe-quiz

Det tog måååånga gånger innan jag fick in i huvudet att slovenien inte var slovakien och vice versa. Eller ja, alla länder mellan grekland och österrike var besvärliga för mitt minne att få in. Bra Träning alltså.

Och nu när jag kan det försöker jag göra det så snabbt som mojligt och samtidigt håller jag på med europas huvudstäder.

http://www.purposegames.com/game/capitals-of-europe-quiz

Det kommer ta tid.. Men ser fram emot att ta tag i afrikas länder sedan, kommer bli roligt! :)

Har blivit tvungen att lära mig olika minnesmetoder för att få in sånt här i huvudet.. Några är:

Slovakien är ett fulare namn än Slovenien, därför är det konstigt att Slovakien ligger högre upp på kartan.

Luxemburg är ett finare namn än Lichtenstein, så det ligger högre upp på kartan.

Montenegro låter som ett lika litet land som Monaco, men är inte det utan lite större.

Österrike är ett längre namn är Schweiz, alltså är det ett längre land.

I Nederländerna läser man nog kartorna upp och ned, då det landet ligger långt upp i Europa och inte nedanför något land.

Så.. Helt absurda minnesregler är bra när man ska lära sig blindkartor. :)

Seså ni som har mindre bra minne, börja nörda in er på blindkartor, är jätteroligt faktiskt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
zatanica
2013-07-08 21:26
#1

Tack för tippset, även jag var helt sjukt bra på detta i låg, mellan och högstadiet, hade koll på nästan alla länder i världen vart de låg samt även koll på typ alla huvustäder i europa och bra många i världen.

Nu troligen inte lika bra, måste jag in och leka med oxå :)

Minns att jag hade sådana knasiga minnesregler när jag skulle lära mig alla träd och äppelsorter på gymnasiet. Gjorde konstiga ramsor och utalade vissa typ sjungande, eller gjorde små sånger.

Allt är bra för att minnas.

zatanica
2013-07-08 21:27
#2

hm kommer inte in på dina länkade sidor 😕

Zaphix
2013-07-08 23:04
#3

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2013-07-09 10:41
#4

japp nu funkar det 🙂

Zaphix
2013-07-10 11:40
#5

Jätteroligt detta.. Nu kan jag alla afrikas länder och europas huvudstäder.

Afrikas länder

Nästa steg blir nog asiens länder..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: