Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1419 ggr
DenGamleGeten
2013-07-11 22:41

Trolig ADHD, men vad annars?

Hej

Nu har jag skrivit om den här texten säkert tio gånger men varje gång inser jag att det blir för komplext och utdraget, så jag försöker hålla det kort och koncist istället. 

Jag har i ett par års tid haft misstanke om eventuell ADHD/ADD. 

Jag var på läkarbesök nyligen och beskrev mina symptom, läkaren remitterade mig vidare för bedömningssamtal hos allmänpsyk.

Jag har en del symptom vilka kanske skulle kunna förklaras med ADHD/ADD: 

  • Svårt för att koncentrera mig på ointressanta saker, tänker på annat, drömmer även iväg under ointressanta samtal 
  • Extremt rastlös och får nästan ångest över att behöva sitta still långa stunder (T.ex under föreläsningar, dock endast om det är ointressant)
  • Även en konstant känsla av rastlöshet samt en känsla av orkeslöshet
  • Hjärnan går på högvarv, många tankar samtidigt
  • Sömnproblem sen barnsben, kan inte somna in då hjärnan snurrar på högvarv
  • Skjuter saker framför mig, räkningar blir ofta försent betalda
  • Nya idéer och projekt hela tiden, inget blir klart
  • Låg mental uthållighet
  • Humörsvängningar
  • Frustration
  • Har lätt för att fokusera på tillfälliga intressen, större delen av min vakna tid går åt att tänka på eller göra efterforskningar inom dessa intressen 
  • Sociala svårigheter
  • Perioder av ångest

Listan kan göras lång men det där är väl nånstans kärnproblematiken.

Jag kan egentligen inte yttra mig om hur jag kände mig som barn, men såhär har jag känt sen tonåren.

Då jag har en bror med ADD diagnos och en ytterst tankspridd far är jag väl dock hyfsat övertygad om att jag själv har ADHD/ADD, men någonstans känns det ändå inte rätt då jag läser om det. 

Jag försöker därav utesluta alternativa förklaringar.

Vad finns det egentligen för alternativa förklaringar? Jag tog mycket droger i ganska ung ålder, kan det ha gett upphov till någon form av hjärnskada? Kan mina sömnproblem vara orsaken? Jag är idag 30 år gammal, kan en depression hålla i sig närmre 20 år samt ligga dold och inte märkas av i längre perioder men ändå ge upphov till dessa symptom?

Jag antar att jag får en del svar på bedömningssamtalet men jag är otålig av naturen :)

Må väl

/Gammal Get

Annons:
blackfriday
2013-07-11 22:50
#1

Jag tror som du att det är viktigt att också tänka på alternativa förklaringar. På så sätt kanske diagnosen blir säkrare.

En bekant har fått diagnosen ADD, men har haft en problematisk barndom och dysfunktionell uppväxt. H*n är ofta uttråkad och lite destruktiv, har hamnat i utanför samhället med sociala och emotionella problem, där finns också en benägenhet för missbruk av blandkaraktär. 

Jag kan inte låta bli att tänka på uppväxtförhållandena som orsak istället för en neuropsykiatrisk problematik.

Rundgång
2013-07-19 11:20
#2

Hej Geten! Du verkar på hugget! Har en utredning på gång men kan inte låta bli att jobba lite vid sidan om. Det kallas för parallell planering i min bransch och vittnar om viss livserfarenhet och entreprenörsanda! Allt tar tid och jag vet - man blir galen av att vänta men försök att stå ut för jag tror du kommer att få tillräckligt med svar genom utredningen: Vissa saker faller nog på plats och andra inte. För mig kom motsägelserna när vi skulle ta fram strategier för att få en bättre vardag -och jag insåg att jag blev GALEN av fasta rutiner. Orsak/verkan/droger/ har man en svårighet är det viktigaste att man lär sig själv och andra att respektera det och anpassa livet efter det. Håll ut!

Upp till toppen
Annons: