Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 3319 ggr
Unknown Name
7/17/13, 11:37 PM

Bipolär

Har fått av min psykolog denna diagnos. Bipolär… vad innebär det? Måste jag ändra mig nu? Vad ska jag göra? 

Manierna jag har är: Måla/skriva dygn i sträck utan sömn, köpa massa grejer till mina djur ofta även nya djur också, nya burar mm, städning, spela flera dygn i sträck etc.

Har maniska perioder ca 1 gång i månaden, är deprimerad resten av tiden. Hur hanterar jag diagnosen?

Annons:
blackfriday
7/18/13, 12:59 AM
#1

Med medicin och rutiner?

Unknown Name
7/18/13, 2:05 PM
#2

Ja hur ändrar jag mina rutiner?

OccultumLapidem
7/18/13, 3:14 PM
#3

Hej! 

Jag själv fick, under väldigt tidig tonår samma diagnos som du. Det kom dock sedan inte så länge fram att jag varit feldiagnostiserad/medicinerad i många år. Men under åren jag ''stämplats'' med denna diagnos, och då min far har bipolär typ 2, har jag hunnit informera mig/lära mig rätt så mycket om det. Så jag hoppas att mitt inlägg kan vara, om även lite, till hjälp för dig!

Humörsvängningar som toppar och dalar, ett obegränsat flöde med ideer, konstnärlighet och impulsivitet under den såkallade ''manin'' och depression/självförtroende som når botten/ångest/apati under ''nere''-perioderna är ju bipoläritetsprakxis, mycket generellt sett. 

Nu vet inte jag hur du känner och mår, men en bra sak att hålla på minnet är att man efter diagnosen, kan bli sjukare än man egentligen är, dvs känna av onödigt överdrivet intensivt både topparna och dalarna, riskera att ''bli'' sin egna diagnos, förkroppsligas med den, liksom. Det bör därför vara bra att göra allt man kan för att det inte ska bli så, använd alla strategier du har, prata med någon som känner dig väl och ser din person utifrån diagnosen, intala dig själv att inget alls är omöjligt bara för att du är bipolär. I vissa fall blir det mycket bättre med tiden, man lär sig att hantera impulserna och depressionen. 

Allt är ju relativt från pers till pers, vissa reagerar väl på medicinering, andra inte, men viktigast av allt är SAMTAL medd psykolog. Få ut så mycket som möjligt, håll inga tankar inne. Sen, som en annan användare skrev, visst, rutiner är jätteviktigt, men det är ju heller inte så enkelt när man är van vid att ens rutin är att inte ha en rutin, så tappa inte modet om du inte lyckas fixa det kortsiktigt, saker tar den tid de tar och det är ok. 

Läste att du spelar och håller på med konst: det kan hjälpa dig så mycket som helst, håll fast vid det!!! Och kom ihåg att, som ju de flesta diagnoser så, är din bipoläritet inte bara ett ''hinder'' eller ''problem'' utan även en extra styrka, en extra belysning som normalstörda varken förstår så väl eller har. Man lär sig med tiden vända många delar av sin diagnos till styrkor, extra sådana, något ''mer'' som du har. Kom alltid ihåg det!

Får jag fråga om du har fått diagnosen bipolär typ 1 eller 2? 

Har du fått någon medicinering utskriven?

Well, nu hoppas jag verkligen att mina ord kan vara till även en minimal hjälp, och om inte, ber jag om ursäkt. 

Önskar dig ett stort lycka till!!!

blackfriday
7/18/13, 5:18 PM
#4

Hur skiljer läkarna egentligen på ADHD och bipolär typ 2?

Vid ADHD kan humöret svänga mycket, och man kan stundtals vara forcerad och uppåt.

Pelle Långlös
7/18/13, 6:02 PM
#5

Det är skillnad på maniska (typ 1) och hypomana (typ 2) perioder. Är man manisk har man ingen sjukdominsikt medan hypomana blir mera uppåt, utåt, sover mindre, kanske shoppar för mer pengar än man har eller får en ökad sexlust men man vet fortfarande om sig själv att man är hypo.

Jag har typ 2 och enligt kriterierna skall det vara ca 4 gånger per år som man har hypomana perioder. Typ 1 vet jag inte riktigt. Eftersom du har nästan varje månad så är du klassad som rapidcycling, alltså att man har fler än 4 perioder per år.

Jag har ett helvete med min diagnos för jag pendlar mellan nedstämd och depression och 1 max 2 gånger per år är jag riktigt hypoman. Eftersom mitt mående pendlar snabbt så är det ultrarapidcycling jag har.

Hittar ingen medicin som passar mig därför pendlar jag trots att jag äter medicin sedan flera år tillbaka.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

blackfriday
7/18/13, 6:05 PM
#6

Men blir du hypoman utan yttre orsak? Typ vaknar upp en morgon och plötsligt mår du toppen? Eller löses det ut av medicin?

Hur blir du när du är hypoman? Känns det som om du äger världen typ?

Annons:
Pelle Långlös
7/18/13, 6:09 PM
#7

Ja för mig är det så ibland och ibland pga medicinbyte. Sover jag för dåligt flera nätter i sträck så triggas det igår en hypoman period.

När jag är hypoman har jag en enorm sexlust (mitt ex gillade det för jag är annars rätt så asexuell), jag har en skyhögt självförtroende, jag är social och pratar massor. Köper alldeles för mycket och sen har jag inga pengar kvar till mat. Jag har massor med energi och jag påbörjar tusen projekt som inte blir till något sen när jag är deprimerad. Vet inte hur många företag jag skulle starta.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

blackfriday
7/18/13, 8:02 PM
#8

Okej. Hur länge varar din hypomani? Kraschar du plötsligt utan förvarning sen?

Pelle Långlös
7/18/13, 8:58 PM
#9

Mina håller i mellan 4 och 7 dagar. Sen blir det en krasch ner i djupet. Alltid.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

blackfriday
7/18/13, 11:48 PM
#10

Ok, måste vara jobbigt.

Pelle Långlös
7/19/13, 8:43 AM
#11

Jo det är det. Just nu kämpar jag mot min depression sen några månader tillbaka. Vill hellre vara hypoman än deprimerad, synd att man inte får välja.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Unknown Name
7/19/13, 3:44 PM
#12

#3 Jag har typ 2, har inte fått någon medicin ännu.
Men innebär detta att jag aldrig kommer bli normal? Jag trodde jag bara mådde dåligt nu i en period.. men detta innebär ju att jag alltid kommer vara sånhär.. eller?

#7 Känner igen mig jätte mycket. Har dock sambo och mamma som håller hårt i mina pengar under hypomana perioder..

Pelle Långlös
7/19/13, 4:20 PM
#13

#12 På fyra år har jag inte blivit bättre. Vissa kanske blir bättre men inte jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Unknown Name
7/21/13, 2:25 AM
#14

#12 :(

Illusion
7/22/13, 8:08 PM
#15

Googla. Det går att leva normalt med bipolär sjukdom :)


☮ and ❤ among each other ✿

Upp till toppen
Annons: