Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1873 ggr
[Mia-Li]
7/20/13, 10:02 AM

Hur lång tid?

Hej,

Jag är ny här inne och har en son på 21 år som misstänks ha nån slags form av ADD.
Han har precis påbörjat en utredning och ska gå till psykiatriker i augusti.
Hur lång tid kan en utredning ta innan de har en diagnos i handen?

Annons:
sofielundinn
8/9/13, 6:13 PM
#1

Det är olika, jag gjorde en utredning på en dag, tog 3tim sedan fick jag direkt besked

Zaphix
8/9/13, 10:49 PM
#2

Ett par veckor för mig med många långa träffar. Men jag gillar det, för känns som att de i alla fall inte satt fel diiagnos på mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Mia-Li]
8/10/13, 9:23 AM
#3

Ok..Tack för era svar. 😃

Min son ska snart till en psykiatriker, då även jag ska vara med. (råd av läkaren)
Och vi hoppas att detta ska gå snabbt att ställa diagnos. Dels för han själv och för att han ska kunna leva ett normalare liv som 21-åring.
Men ibland vet jag ju att kvarnarna maler långsamt. 😉

Jebie
8/11/13, 4:31 PM
#4

Hej, jag fick min ADD diagnos efter 11 utredningsträffar, varierad tid mellan 60-90 minuter långa med psykolog på öppen psykiatrisk mottagning. Det tog ca 6 månader. Först efter de 11 träffarna fick jag träffa psykiatriker och sjuksköterska och sedan medicinering. Har också fått tid hos sjukgymnast som ska hjälpa med avslappningsövningar samt hur man ska hantera konflikter etc.

tarotlasse
8/13/13, 7:51 PM
#5

För mig tog utredningen nästan 3 år. 

Först tog den offentliga psykvården nästan 1 år med olika utredningar Hos läkaree och  psykologer och ett 10tal besök  för att konstatera att jag hade ADHD

Men sedan skulle detta bekräftas  hos Neuropsykiatriska kliniken och de hade 2 års vänte tid dit. 

När sedan jag flyttades till ett annat vårddistrikt så ville Neuropsyk ha in en ny remiss och ställa mig på kö på nytt. 

Då sa min  hus läkare många ord  som inte är lämpliga att skriva här inne om den ofantliga vården. 

och remiterade mig till en privat psykklinik som går under försäkringskassan och under högkostnads skyddet och då tog det 2 veckor att slutföra utredningen och sätta den slutgiltiga diagnosen och jag fick börja medicinera och denna klinik har get en enorm hjälp med olika KBT behandlingar ADHD grupper  ADHD information  medicin föreläsningar. träffar där man  berättat om forsknings resultat mm.

Den offentliga vården ja vad erbjöd dom Inte ett enda dugg utan bara hänvisningar till olika läkare o ingen som tog egna beslut. 

Har aldrig blivit så dåligt bemött elelr behandlad som inom den offentliga psykvården inom övriga offentliga vården har jag aldrig råkat ut för ngt liknande.

Lasse

Upp till toppen
Annons: