Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7465 ggr
BosseBo
2013-07-25 23:54

Add, inre stress och medicin

Hallå! Jag blev väl relativt nyligen diagnosticerad (ADD) och väntar på ev medicinering. Det jag tänkte höra är hur ni som äter tex Concerta och lider av mycket inre stress påverkas av medicinen? Jag blir otroligt uppstressad av koffein, socker, te mm, därför undrar jag om ni upplever att man får mer inre stress av Concerta eller kanske mindre? Jag oroar mig för att det ska bli värre av medicinen!

Annons:
Stressfia
2013-07-26 09:15
#1

Hallå :) Jag har ganska mycket inre stress som helt blev värre av Concerta! Bytt till medikinet och det blev bättre men inte helt bra. Fått fluoxetine som komplement, och tycker väl det hjälper :)

BosseBo
2013-07-26 20:37
#2

#1 Tack för ditt svar :) Det låter ju inte så bra, men det är väl bara att testa antar jag! Men känns lite läskigt ;) Jag tar betablockerare när det blir för mycket, har funkat rätt så ok. Hjälper fluoxetin mot din inre stress? Låter spännande :)

Stressfia
2013-07-28 20:54
#3

Fluoxetinet dämpar min inre stress :) går fortfarande på 20mg, vilket är den lägsta. Får se om en ev doshöjning gör det ännu bättre?

BosseBo
2013-07-29 20:59
#4

#3 Ja, hoppas det gör det! Är ju så grymt drygt att gå och bära på denna stress..

nattinamnam
2013-07-30 02:27
#5

Äter Concerta sedan några år tillbaka och under vissa perioder kan jag absolut uppleva att min inre stress (som jag har även om jag inte äter medicin) blir mer intensiv. Dock vill jag inte byta till något annat, antar att jag inte vågar. Jag tycker dock att det har blivit bättre med tiden, jag antar att kroppen anpassar sig, på gott och ont.

Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

[kaoset i allt]
2013-07-30 18:36
#6

Jag fick Concerta i början av sommaren. Funkade inte alls på mig! Sådan fruktansvärd kemisk ångest.De sa att det är en mycket vanlig biverkning men jag är så sjukt dålig på att hantera sådant så jag valde bort att "stå ut". Men vet många som det fungerar oerhört bra på. Det verkar ju vara så väldigt individuellt och en lång process att ställa in rätt dos/medicin etc. Jag kommer skippa just den sortens medicin (är nykter missbrukare), den gjorde allt värre och jag väntade mig nog en quickfix, men det funkar ju aldrig;) Jag äter 20 mg flourentine (stavas det så?), fontex per dag och har inte en aning om den fungerar faktiskt haha. Jo, jag blir lite trött av den. Jag ska prata med min läkare om en medicin jag läst om: voxra.

Lycka till och sköt om dig!

Annons:
BosseBo
2013-08-03 13:05
#7

#5 men Concerta fungerar bra på dig förutom perioder med ökad inre stress? Du äter inga andra mediciner mot stressen? #6 Tack för ditt svar, jag har förstått att insättningen kan vara väldigt jobbig, får se hur/om jag klarar den ;) Oj, blir du trött av flourentine, då är det definitivt inget för mig. Är redan så konstant trött som man kan bli ;) Hoppas du hittar något som funkar för dig! :)

Illusion
2013-08-03 21:13
#8

Concertan ska ju ta bort den inre stressen, och du kommer nog känna dig bra när du är på rätt dosering. Jag kan tyvärr aldrig mer äta Concerta och Ritalin för jag får tok mycket ångest av det och blir total deprimerad, Men det är inte många som blir deppiga av den medicinen.


☮ and ❤ among each other ✿

BosseBo
2013-08-03 23:51
#9

#8 Ok, ja vi får se då! Har svårt att tänka mig att det nånsin kommer bli bättre gällande stressen. Men det blir spännande att se! :) Åh, vad tråkigt med ångesten! Tar du nån annan medicin istället? Jag äter sertralin sen många år tillbaka, och läkaren sa att det var bra att fortsätta med den även vid insättning av Concerta. Antar att det var på grund av depression- och ångestrisken. Hur länge han du käka dom? Kom ångesten direkt och släppte aldrig?

Illusion
2013-08-07 10:55
#10

När jag åt Concerta + sertralin så mådde jag okej men jag ville ha bort antideppen för jag ville inte äta sån skit, jag funkade ändå bra på concertan, men sen fick jag nå ryck och började äta mer och mer av dom. Tillslut tog jag typ 200mg om dagen eller mer. Först mådde jag AS bra på morgonen sen hade jag avtändning på eftermiddagen och när jag kom hem var jag så deprimerad att jag ville dö, kunde knappt prata pga av all ångest. Jag trodde det skulle hjälpa att ta mera men nej, tillslut fick jag bara ångest av dom så jag började med Ritalin men där blev ångesten ännu värre. Men asså jag tog ju för mycket, jag knarkade dom istället för att äta dom som man ska. Även om jag tar en 18 mg nu flera år senare får jag ångest. Jag ska prova Metamina istället.


☮ and ❤ among each other ✿

BosseBo
2013-09-19 21:09
#11

#10 Återkom gärna och berätta om du börjat med Metamina och hur du tycker det fungerar! :)

Stressfia
2013-09-20 13:31
#12

Hur har det gått BosseBo?

BosseBo
2013-09-20 18:19
#13

#12 Har ätit Concerta i lite mer än en månad, har gått väldigt upp och ner. Men senaste veckan har mestadels varit dålig, känt mig deprimerad, lite ångest, en del inre stress, ledsen, arg, irriterad och trött. Och igår på jobbet hände nåt skumt, fick nån form av hjärnspöken som sa att alla var emot mig, att de typ hade nån konspiration (heter det så?) tillsammans och ville ha bort mig. Alltså, det var så konstigt så jag kan inte ens förklara ;) Sen på kvällen så fick jag sån ångest för att jag inte visste om jag hade betett mig illa mot de jobbet. Jag kände mig ungefär som en 3-åring i tankarna då när det varade. Något liknande har ALDRIG hänt mig tidigare, det var liksom inte JAG.. Pratade med sköterskan idag och ska träffa henne nästa vecka, hon sa att Concerta nog inte var det bästa för mig. Känner mig less och orkeslös, hur ska man orka prova nåt nytt?? Är dessutom ensamstående med ett barn och jobbar heltid. Jaja… Vi får se vad som händer :) Hur går det för dig med alla dessa mediciner?? Hittat nåt som funkar bra?

Annons:
Stressfia
2013-09-21 12:02
#14

Blir deprimerad av Concerta, eller ja… Ganska tom inombords, låg, stressad, arg och lättretlig. Har testat just Concerta i omgångar, samt medikinet. Det går inte så bra som jag hoppats. Den hjälper mig med en del, men tycker inte det positiva väger upp det negativa :( jävligt trist!

BosseBo
2013-09-21 13:28
#15

Jadu, kan väl säga att det är ungefär så jag känner också med concertan. Men sen tycker jag inte koncentrationen blivit bättre heller, har tex svårt att koncentrera mig på sysslorna på jobbet, känner mig tom i huvudet och glömmer saker. Samt måste dubbel/trippelkolla att jag verkligen gjort det jag ska. Kommer du testa några andra mediciner förutom Concerta och medikinet tror du? Det är så svårt, för det är ju inte bara en själv som drabbas av att man inte mår bra, familjen får ju ta en del också. Samtidigt så har jag ju inte funkat så bra innan medicinen heller… Men du… Fluoxetin ( eller vad det hette?) Hur funkar det ihop men cs? Läste att det kunde påverka cs-medicineringen..tror det var den medicinen iaf ;)

Upp till toppen
Annons: