Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1075 ggr
Anonym
Anonym
2013-08-11 08:12

aktivitetsersättning och arbetssökande?

Det låter kanske konstigt, men som det är nu så är det sjukskrivning som gäller och "arbetsträning" ska ske genom kommunen för att se vilken förmåga som finns, detta ska ske genom att börja någon timme i veckan och öka på successivt om det fungerar. Alternativt testa en lärlingsutbildning då det teoretiska inte fungerar så bra, men att lära sig genom praktik går mycket bättre. 

nu är ju frågan, kan man ha aktivitetsersättning under den här tiden man testar sin arbetsförmåga eller är det sjukskrivning som gäller? Det är ju stor skillnad på inkomsten tänker jag. Det kanske finns någon som är i ungefär samma sits? Gissningar gör mig inte klokare, utan ni som vet får gärna dela med er av er kunskap.

Annons:
Lolali
2013-08-22 21:57
#1

Har en kompis som "arbetsprövar" (på ett ställe där kommunen satt ett gäng personer med olika problem), hon får ej A-kassa under arbetsprövning, utan där är det aktivitetsstöd som gäller (på ca 4000:-).. En sjukskrivning behöver hon om hon inte klarar av att arbetspröva.

Jag "arbetstränar" på ett riktigt företag, och jag får aktivitetsstöd. Dock vet jag inte om jag fått A-kassa om jag varit berättigad det. Likadant där, kan jag inte arbetsträna sjukskrivs jag.

Vi bor dock i två olika kommuner. Hoppas svaret var till hjälp!

Anonym
Anonym
2013-08-23 01:48
#2

Tack för svaret, men det är aktivitetsersättning som jag tänker på, inte aktivitetsstöd. Personen är sjukskriven nu, men jag tänker att det kanske är bättre att ansöka om aktivitetsersättning under arbetsprövning. Om det går.

Zaphix
2013-08-23 07:19
#3

Man bör kunna ha kvar aktivitetsersättningen, ring och fråga FK.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anonym
Anonym
2013-08-23 07:33
#4

Ja, jag får nog göra det.

Lolali
2013-08-23 23:53
#5

Oj, förlåt! Trodde att det var samma sak.

Anonym
Anonym
2013-08-24 06:37
#6

#5 ingen fara det är så lätt hänt då det låter nästan likadant. Många tar fel på sjukpenning och sjukersättning också :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: