Annons:
Etikettadhd-add
Läst 8752 ggr
[hananas]
8/12/13, 12:49 PM

Muskelryckningar ADHD/Autism

Jag har ADHD och Autism och har i ganska många år lidit av muskelryckningar i hela kroppen och i ansiktet, jag har gått till flera olika doktorer men ingen har kunnat lista ut vad det beror på, men när jag äntligen fick reda på att jag hade ADHD och Autism så läste jag om det på nätet och så stod det att muskelryckningar kan vara en "biverkning" av det. Men sen har jag också läst att man kan få det när man har ångest eller är deprimerad vilket jag också har/är och får medicin mot detta men det tar ju inte bort det helt.

Tyvärr så får jag inte medicin för min ADHD än för diagnosen är inte helt färdigställd än, men kan det vara det det beror på? Eller vad tror ni?

Annons:
tarotlasse
8/12/13, 4:59 PM
#1

Jag har ju fått höra att har man diagnosen ADHD  elelr något  va de andra neuropsykiatriska funktions hindren så har man även inslag av något av de andra Neuropsykiatriska funktions hindren. 

För de går så ofta in i varandras en läkare misstänkte att sonen hade stora inslag av Touretts . 

Men det avfärdades av experterna i Lund efetrsom han inte hade muskelryckningar o tics. 

Nu är inte jag ngn läkare o jag har aldrig träffat dig så ska varken  sätta några diagnoser eller göra några antagande. 

Men kan ju vara något att ta upp med din läkare för även om du inte har touretts så kan du ju ha inslag av  detta.  

Men även epelepsi kan  ju visas som små muskelryckningar det behöver  ju inte  visa sig i stora anfall. 

Utan i små muskelryckningar.

Väldigt många med Autism har även epelepsi men inte alla. 

Så har du fått diagnosen Autism har de säkert kollat om du har epelepsi också. 

Om inte så kanske du skulle nämna det för din läkare och att man tittar vidare på detta. 

Finns kanske fler saker o faktorer som kan ge muskelryckningar.

Så be din läkare att kolla upp det lite mer eftersom du besväras och oroar dig  för detta. 

Lasse

[hananas]
8/12/13, 6:25 PM
#2

#1 Jag ska ta upp detta med min läkare nästa gång jag ska dit, men jag blir även lite fundersam över en sak… tidigare när jag började känna av dom här ryckningarna så blev jag behandlad för allt möjligt, jag fick medicin mot Parkinsons, epilepsi, myokloni men ingen av dom medicinerna jag testade hade någon särskild effekt på mig så jag vet inte vad dom annars kan göra eftersom jag redan blivit behandlad för det mesta?

Zaphix
8/12/13, 11:09 PM
#3

Stress!

Men annars vet jag ett par stycken med ADHD som även har muskelryckningar. Min bror som har asbergers har tics i ansiktet som han lagt till sig med på senare år.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[hananas]
8/13/13, 6:35 PM
#4

#3 Om det nu beror på stress, borde inte ångestdämpande/lugnande medicin hjälpa då? För jag tar ju mot det med, för tillfället äter jag Oxascand/Sobril (ångestdämpande), Sertralin (depression) och Imovane (sömn), men inget av dom gör mina muskler särskilt lugnare, det rycker o rycker hela tiden och mina ångest och stresskänslor blir nästan ännu värre pga det. 

Men om det nu beror på ADHD'n, kan det då hjälpa om man får medicin för det? Eller har ni några andra tips på vad man kan göra? :(

tarotlasse
8/13/13, 7:26 PM
#5

Muskelryckningar är inget specifikt för ADHD Diagnosen. 

Däremot för Touretts och som jag skrev i tidigare inlägg kan  ge  prolem av de olika Neuropsykiatriska funktionshindren dyka upp när man har ADHD men ngt en läkare o utredning i sådan visar. 

När det gäller dina mediciner så kan både Sobril och Setralin ge muskelryckningar som en biverkning av dessa mediciner men det är inte så vanligt. 

Så något du också kan prata med din läkare om sluta absolut inte med någon av dessa mediciner. Det kan vara riktgt farligt t.om livshotande att avsluta dessa mediciner utan läkare kontroller .  Utan där får en läkare göra ett nedtrappnings shema om man ska sluta. För slutar man med dom med en gång kan man bli fruktansvärt sjuk. 

Så något en läkare  måste ha kontroll på du ska absolut inte prova  eller exprimestera  på egen hand med dessa mediciner. 

För man kan bli jätte sjuk även om man kombinerar med  många andra läkemedel eller hälsokost och naturläkemedel. 

Så rådfråga din läkare  oavsett  om du funderar på att prova recept fria  elelr hälsokost alternativ för det är så  många som inte går att  kombinera och blanda med dessa mediciner som du tar. 

Lasse

Sstar
8/18/13, 9:44 AM
#6

Hej. Min son fick ADHD diagnos i november o började medicinera då också. Han hade länge haft problem med jobbiga tics/muskelryckningar. Sedan ca 5 månader är detta helt borta.vad det beror på vet jag inte, men kändes relevant att nämna för dej. Lycka till:)

Annons:
Praefatio
8/18/13, 5:53 PM
#7

Låter som en stressreaktion. Det är som sagt ingenting specifikt för dina diagnoser.

Jag började få muskelryckningar i ansiktet i maj efter att ha blivit utsatt för en enorm press, stress och till viss del rädsla. I juni försvann "hotet", i juli slutade jag ha spontana ryckningar hela dagarna men ryckningarna kommer tillbaka så fort jag blir stressad. Ju mer stressad jag blir och ju mer jag tänker på ryckningarna desto värre blir de. Började även stamma under samma period och stammar numera fortfarande vid stress.

Ta upp det med din läkare. Vet inte om man kan göra någonting åt det, men du bör få hjälp med stressen du känner i ditt liv i allmänhet.

joannalindrot
8/18/13, 6:38 PM
#8

Jag har ADHD och har muskel ryckningar det kan rycka lite var som helst när jag minst anar det 😃 men får ofta ryck i axlarna eller nacken så att huvudet vrider sig…  får även lätt kramp i vaderna och i fötterna… 

Men läs på dom mediciner du äter ifall det är så att muskel ryckningar kan va en bieffekt min Concerta hjälper till å ger mig "tics/muskel ryckningar" och även kramp..

Micke & Molle

Upp till toppen
Annons: