Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3016 ggr
Ebbizen95
8/12/13, 5:51 PM

LSS-boende?

Hejhej! Någon här som kan berätta hur det är på LSS-boende? Vill veta allt då det ev. är aktuellt för mig. Vet att det finns info på nätet men ger mig mer att veta ur en boendes perspektiv :) Vad är för/nackdelar, hur är personalen, aktiviteter, dagsschema. Ja allt helt enkelt :)

Annons:
tarotlasse
8/12/13, 11:29 PM
#1

Jag kan ju berätta hur jag ser på LSS boendet och ur mitt eget perspektiv och på de ställen jag varit på som personal men även som funktionshindrad även om Jag själv aldrig varit boende på ett LSS boende själv.

Jag har också arbetat som personligassistent i egna hem o elev assistent i skoans värld 

Men har idag  själv boendestöd  och hjälp i hemmet.  

På Lss boendet är det  fasta tider för väckning, frukost lunch middag och när man ska vara på sitt rum för natten. Vardagarna är väldigt viktiga med tider o rutiner. Helgerna är lite annorlunda och man är inte  alltid lika noga med tiderna.  Men olika beroende på olika boende och olika funktionshinder och vilket behov av hjälp man har.

En normal vardag brukar vara .väckning. morgon toalett bäddning  frukost mm.  Personalen hjälper till med det man behöver men det man kan göra själv får man göra själv. 

Sedan kommer färdtjänsten och hämtar för skola. arbete dagligverksamhet  vad man nu har för dagaktivitet. Efter dagaktiviteten och man kommer tillbaka så kan det vara vila eller egna aktiviteter Du styr oftast själv vad du vill göra några aktiviter eller om du vill umgås  med de andra. Man äter  oftast middag kvälls mat osv  tillsamans tittar på Tv osv. 

Om du  hellre vill se på tv o lyssna på musik vara på datorn eller helt ensam på ditt rum är upp till dig. Du själv som bestämmer vem du vill umgås med och bjuda in till ditt rum  eller du vill vara själv en stund.

 I bland har man gemensamma aktiviteter hyr film eller har lite  gemensam fest.  Men du som bestämmer vad du vill delta i. Personalen finns där hela tiden om du behöver dem.   Vissa dagar är planerade för t.ex  att man ska städa sitt  eget rum andra dagar för att tvätta sina egna kläder . Klarar du det  helt på egen hand så gör du det behöver du hjälp så får du hjälp.       

Jag har varit  på boende där de boende klarat det mesta på egen hand och man gemensamt hjälps åt med mat städning osv.  Att personalen är där för att  hjälpa till att strukturera upp och hjälpa till med schema.  Så hjälp så att allt fungerar i vardagen.  Andra boende där kan det vara boende som behöver hjälp med allt från toa besök till matning och behöver hjälp med nästan allt. 

Personalen har en medicinsk utbildning och kunskap om medicinerna som de boende behöver o ser till att de alltid finns hemma.  

Så  hur det fungera är väldigt olika från boende till boende och på hur grava funktionshider de boende har. 

Men man brukar  se till att ha personer med  rätt så lika hjälpbehov på samma boende.    

I övrigt har du eget rum och sköter dig själv och har ditt eget privat liv.  ett Lss boende ger en ökad trygghet du behöver inte tänka på vad du ska ha till middag vad du behöver handla osv. För personal som ser till att det finns mat i kylen. Men du kan även köpa privata varor som du själv gillar o ha i ditt kylskåp på rummet.  Personalen lysssnar även på de boendes önskemål men det blir inte pizza varje kväll om någon önskar det för en grupp av boende o man får lyssna på alla.  

Nackdelen är att man får ta hänsyn till andra med ljud o ljus  mat och att det är fasta tider som behövs för att de ska fungera med  flera boende på samma ställe och för personerna . Man kan även bli störd av andra bonde  som är livliga och inte alltid man är överens o det kan bli lite stökigt men  egentligen likadant  som när man bor med föräldrar o syskon så inte så jätte stor skillnad i det avsendet. 

Bor du själv i eget boende är det du själv som bestämmer tider när du  ska gå upp  när du ska äta  och vad  du ska äta  eller när du ska städa och tvätta. Hur högt du  spelar musik och när du går och lägger dig.  När och vad du ska handla mm.  

Vill du inte gå till din dagliga verksamhet en dag och bara sova så kan du göra det. Men gör du det för ofta lär det bli ett jäkla liv på den dagliga verksamheten .  Har du en personligassistent så ska den  enbart hjälpa dig med det du inte klarar av att göra själv. Du kan inte kräva att assistenten ska diska laga mat  om du själv kan göra det eller bädda sängen eller liknande tråkiga saker för att du inte vill det  eller känner dig trött. För  om du har funktioner som gör att du klarar det själv ska du göra det själv. 

Inte heller säkert man blir beviljad en personlig assistent dygnet runt utan bara  under vissa timmar.  

Fördelen är att du styr betydligt mer över dina tider och ditt boende själv ingen annan bestämmer dina dagar förutom den dagliga verksamheten. Du själv bestämmer vem du vill umgås med på fritiden o vem du vill ha omkring dig . 

Det är även du själv som bestämmer personalen och vilka tider de ska komma på om du är beviljad personlig assistent . Du som gemensamt med assistneterna eller assistent bolaget  som beslutar  hur du vill hantera de timmar du har  blivit beviljad hjälp.

Eller vem som ska anställas som assistent.  

Nackdelen är att du inte alltid har en assistent  närvarande  om du  inte  är beviljad assistent dygnet runt men inte lätt att få det beviljat. Så i eget boende har man ofast hjälp på fasta bestämda  tider inte alltid när du själv önskar  eller behöver det.

Men väldigt olika från kommun till kommun hur mycket hjälp man blir beviljad i ett eget boende.

 Blir man i stället beviljad hemtjänst hjälp så bestämmer du inte själv vilka som kommer o hjälper dig i ditt hem elelr vilka tider de ska komma på.

Det kan bli ensamt o den sociala gemenskapen inte alltid lika stor som på ett boende och blir större krav på dig själv 

Jag själv har fått beviljat ett utökat boendestöd  jag bor  i eget boende och styr helt och hållet  mig själv och  mina tider på gott och ont. 

Jag går till mitt jobb så länge det nu varar AF o FK tycker inte  längre att jag är fullt arbetsför o vill ge mig sjukbidrag i stället. Så får se hur det blir i framtiden.  

Två gånger i veckan  en timme varje gång så kommer boende stödjarn hem till mig  ena gången ska hon hjälpa  mig så jag städar tvättar o sköter mitt hem. Andra gången ska hon hjälpa mig o veckohandla.

 I dag glömmer ofats  jag vad jag ska handla även om jag  har min handy   som påminner mig och med inbyggd inköps lista  i bland glömmer jag att ta plocka ner alla varor från varubandet i kassarna. 

Så det har blivit lite mycket fel den sista tiden. Boendestödjaren ska bara vara ett stöd  och se till att jag får saker gjorda under veckan o att det inte blir sånt kaos i mitt boende.  

Utökat boende stöd som jag fått beviljat innebär  att boende stödjaren inte bara tittar på och  enbart talar om vad jag ska göra utan hjälper även till med sysslorna. 

Framöver kommer jag troligtvis även få en god man  som kommer hjälpa mig att sköta min ekonomi. 

Eftersom jag själv är utbildad som personlig assistent och har  även arbetat som elev assistent  och på boende och på daglig verksamhet.  

Så när  jag blev sjukskriven och min vård klinik kontaktade socialnämden för de ansåg att jag behövde hemhjälp så blev jag förbannad  och tackade nej till hjälpen.  

För hade  jag utan problem kunnat arbeta och hjälpa andra i deras boende så skulle ingen komma hem och hjälpa mig med samma sak det var faktiskt pinsamt tyckte jag.

Jag såg inte själv att all den koncentration och den ansträngning med att  skriva fusklappar och hålla ordning på allt o alla sysslor  för att mitt närminne inte fungerar som hos alla andra.  Gjorde att jag inte fungerade eller orkade att sköta mitt  eget hem och till slut  kolappsade hjärnan av trötthet jag varken såg eller insåg att jag behövde denna hjälp.  

Jag lyssnade varken på  mina barn. veänner  vården arbetskamrater eller soc.  Så det  behövdes en rejäl krachlandning  för mig innan jag erkände och sa ja till den hjälp jag erbjöds. 

Att vara envis och att klara sig själv kan vara en bra egenskap men kan även göra så man stjälper sig själv.  

Det blev ett väldigt långt inlägg jag hoppas du och andra orkade läsa det och att det redde ut lite på skillnaderna på olika hjälp man kan få beviljad och att man inte vara lika envis som mig o inte lyssna eller  ta emot den hjälp man erbjuds. 

Lasse

Ebbizen95
8/13/13, 7:22 AM
#2

Jag blir 18 i november och vill mer ha ett "rum" med typ toalett. Inte en hel lägenhet. Vill bo med sånna i ungefär samma ålder. Boendet är till för att jag ska kunna studera i en lugn och trygg miljö då hemsituationen inte är den bästa. Sen vill jag "skydda " mina föräldrar från vissa dumma saker jag är benägen till (inte mot andra utan mer självskadande). Jag har en diagnos inom NPF.

Upp till toppen
Annons: